Gå til innhold
Arkivverket

[#11364] Strømsø, Buskerud, oppslag i kirkebok 1820-tallet


Gjest Torkel Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkel Fagerli

Halvor Foslund (1775-1838) giftet seg i Strømsø 8. juni 1829 med Matthea Charlotte Fischer (ca. 1770-1850). Dersom noen har tilgang til kirkebøkene for Strømsø, er jeg takknemlig for å få vite samtlige opplysninger som står om denne vielsen.Halvor Foslunds første kone het (Anna) Maria Hansdatter Lilleng, og hun døde trolig i Strømsø i slutten av 1820-årene. Er det noen som har anledning til å se i kirkeboken for å finne hennes død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var ganske uleselig. Strømsø: Gift 8/6 1829 skolelærer? Halvor Foslund 54 år og enken mad. Matthea Charlotte Fischer? 54 år.Har ikke funnet 1.kone + Strømsø 1818-26.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Takk for hjelpen, Berit.Halvor Foslund var skolelærer. Han kom fra enkle kår i Onsøy, og ble tidlig foreldreløs. Ved iherdig innsats tilegnet han seg store kunnskaper, og vant til slutt ry som forfatter og skolepioner. I 1829 samlet han sine viktigste arbeider i boken 'Scener, hentede fra Livets Skueplads, eller en udvalgt Samling af mine trykte og utrykte Afhandlinger af pædagogisk, moralsk og religiøst Indhold'.Skriftet ble innledet med en selvbiografi. Boken var tilegnet 'Min dyrebare Veilederinde paa Livets Vei: Mathea Charlotte Amalia Fischer'. Hun var tydeligvis enke da hun giftet seg med Halvor Foslund i 1829. Er det noen som kjenner noe mer til hennes bakgrunn og tidligere ekteskap?Det er interessant at Berit ikke fant Foslunds første kone i kirkebøkene for Strømsø i årene 1818-26. Det er ikke usannsynlig at hun kan være død i 1827-1828. Det er imidlertid ikke sikkert hun døde i Strømsø. Mannen var lenge lærer ved borgerskolen der, men endte som privatlærer og døde i Bragernes. Madam Foslund var fadder en rekke ganger i Strømsø, og i hvert fall så sent som i 1819.Det er vel heller ikke helt utenkelig at Foslund kan ha blitt skilt fra sin første kone, men da burde det vel ha stått i kirkeboken da han giftet seg på nytt? En kone Marie Foslund døde 11. mars 1847 i Bragernes (bosted Rebansbakken), 69 år gammel. Navn og alder passer ikke så verst på Foslunds første kone. Navnet Foslund er uvanlig, men mest sannsynlig er dette en annen person.Jeg er fortsatt interessert i ytterligere opplysninger om Foslunds koner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.