Gå til innhold
Arkivverket

[#11370] Familien Berg i Trondheim


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Tønnes Andersen Berg - hvor kom han fra? Han giftet seg i Trondheim (Vor Frue) 5.6.1787 med Johanna Jakobsdtr (Ungkarl og Pige). Tønnes er matros. I 1801 bor han i Tr.heim (44 år i Sandgaden 56)m/ hustru Johanna Pedersdtr (44) og barna Ebbe (15), Anna Hendricha (14) - dpt 11.10.1789, Petter Andreas (12) - dpt 11.10.1789 Kan noen hjelpe meg videre med denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Takk for svar! Joda, jeg vet godt om Tønnes som Sør-Vestlandsnavn. Men det har ikke hjulpet meg hittil! Jeg har bare funnet en Berg gård i 1801 i de aktuelle områdene. Den er i Aust-Agder. Finnes det noen bygdebok for Hommedal/Eide?Ellers er det registert veldig lite søkbart før 1801 i sørvestlandsregionen, og dette gjør videre søk veldig vanskelige. Manuelle søk bli nesten umulige når man ikke vet hvilke kirkebøker man skal lete i...Siden han var matros, har jeg også forsøkt de sjømilitære kildene, men finner ikke noe i de digitale.Finnes det andre sjeleregistre (1758) tilgjengelig på nettet enn de som er reg. i dig. arkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Agnete Schjønsby

Jeg har trodd at familien hadde en tilknytning til Rissa/Statsbygd, fordi Tønnes hadde sønnen Ebbe. Alle søk tyder på at 'Ebbe Berg' er et Rissa-navn. Men ingen svarer på dette... er jeg på villspor? Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner giftemålet på Familysearch, og det finnes en Tønnes Andersen f.1 nov 1757 i Herad Vestagder, far Anders Tobiorsen f.e 1726. Navnet Berg kan han ha tatt etter at han kom til Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Agnete Schjønsby

Statsarkivet i Tr.heim har gitt fantastisk hjelp og fortalt meg mye spennende om hans liv som sjømann etter at han kom til Tr.hjem. I de sjømilitære rullene for Trondheim oppgir han at han er født 1760 i Flekkefjord. Dette har hittil ikke hjulpet meg videre. Men det bekrefter i det minste at Tønnes ER et sørvestlandsnavn! Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.