Gå til innhold
Arkivverket

[#11371] Helmert Sjursen, Fløgstad, Sand(Sauda?), Rogaland, f. 1829


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Ovannemnde person er funnen i FT.1865, han er då gift med Halgjer Klausdtr., og har fleire born saman med henne.I 1891 giftar han seg(iflg. kyrkjeb. for Tysvær) med Anne Serine Monsdtr. Eg skulle gjerne visst meir om dei etter det.. er det nokon som veit kva for ei bygdebok eg må ha??(eg kunne ikkje finna noko om henne i Tysvær boka)Eller kanskje nokon kan slå opp for meg???Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Mariann.Jeg har ikke sett ditt innlegg før nå, jeg vil gjerne vite eksakt hva du vil vite om disse du nevner. Anne Serine Monsdtr. født 1816 på Falkeid Tysvær, gift med John Johnsen Håland, født 1822 de giftet seg 1844, de får 8 barn og flytter til husm.plass Svinebø u. Storhaug og er nevnt der 1900 iflg. Tysværboka bind 2. Helmert Sjurson Fløgstad er født 1829 på Veka i Sauda med 3 barn med konen Hallgjerd Klausdtr. som også er født på Veka. Anne Serine Monsdtr. er ikke nevnt sammen med Helmert Sjurson Veka eller Fløgstad. Han er heller ikke nevnt sammen med Anna Serina Monsdtr. der hun bor 1900. Har du prøvd folketelling 1900. Jeg har bøkene om du har mer korrekte opplysninger.MVH. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Sol(for eit fint namn du har!), tusen takk for at du svarte!!!Anne Serine, som IKKJE heitte Monsdtr, men HELGESdtr.(beklagar feilen!!) var fødd 1850, på garden Storhaug, ho var dotter av Helge Monsen f.1814.Det var oppført i bygdeb. for Tysvær at ho gifta seg 1891 med ein Ole Klovning f.1883??? det går jo ikkje an....Men eg har kopi av kyrkjeboka, der står det som eg har skrive i fyrste innlegget.Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

God morgen Mariann.Jeg har kikket i Tysværbøkene, og det står br. nr. 61. Helmert Sjurson gift 1860 m. Hallgjerd Klausdtr.. Var først på Haukås i 1868, men dei kom straks etter hit.Barna som er nevnt: a.Berte 1868-1869. b.Berdines 1870. c.Gunder 1873-1877. d.Gunnar 1877. e.Ole 1883 så kommer det som det har gitt mis- forståelse g.2)1891 dette står på samme linje og kan lett overses i riktig rekkefølge.Men Helmert blir g.1891 m. Anne Serine Helgesdtr. Storhaug, født 1850? (har ikke sjekket rett år) De får datteren: HANNE BERTINE født 1892.Trenger du mer hjelp så vær så snill og si fra, jeg hjelper så gjerne, om jeg kan.Morgenhilsen SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk!! Kanskje det er etterkomarar i Norge, som er råd å finna, og som vil ha kontakt med slektningar i USA.... Anna Serine hadde eit barn frå før, Hanne Laurentse, f.1885, med Helge Nilsen, Melkevik. Kvar vart det av ho????Anna Serine og Mons hadde mange sysken, men det var etter det eg har funne ut(i bygdeboka), ingen utanom Osmund, som fekk barn. Etter Osmund er det berre ein igjen, han er ugift, og gammal og har aldri høyrt noko om denne familien som for til USA...Det hadde vore kjempekjekt om det fanst nokon frå denne familien, som var interessert i kontakt!!!Det kjem ein slektning frå USA til sommaren, for å sjå kvar folket hans var ifrå......Visst du finn meir opplysningar, Sol(eller nokon andre), tek eg og Rob+alle dei andre i USA imot med takk!!Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen Mariann.Jeg skal kikke nærmere noe senere idag. Skulle likt å vite etter hvilken gren du vil ha etterkommere av, i Tysvær ? Hilsen SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hmmm, eg trur at dei der borte vil ha alt dei kan få, det er jo ikkje mange som er å finna, er det??Då kan eg gå på biblioteket og sjå, forresten så har Rob i USA bestilt bygdebøkene for Tysvær, så dei kan vel finna det sjølv...Det var umogeleg for meg å forstå at Anna Serine hadde gifta seg med Helmert, det står ikkje nemd hans namn(under Storhaug der faren, mora, ho og syskena står oppført), etter det eg kan hugsa...men det er snart eit år sidan eg lånte dei bøkene.Takk igjen!! Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Sol! Eg skreiv 'alle', men sysken av forfedrene(og deira etterkomarar) til Mons er det mogeleg å finna for Rob sjølv.Det som til no har vore problem, det har vore Anna Serine og hennar etterkomarar, og også Hanna Laurentse og etterkomarar av ho.Eg beklagar at eg ikkje uttrykkjer meg klart nok, det er så mange detaljar her...Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Endeleg!! fann eg dei fam. Helmik (Helmert)Braathus i Tysvær FT. 1900. Tusen takk for hjelpa Sol!! då går det an å finna etterkomarar og sikkert. Dei fekk jo eit barn til som og heitte Helmik, f.1894.Dette klarar nok Rob sjølv, med hjelp av Tysvær bøkene.Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Mariann.Jeg ser du har funnet fram til folket du lette etter, har funnet en del i løpet av week-enden men jeg regner med at du ikke har bruk for dette da. Men en ting som du gjerne ikke har funnet Anne Serineas bror Lars gm. Marta Johannesdtr. får en dtr. Inger Johanne født 1876, og Marte blir enke og blir gift igjen med neste bruker på Storhaug som får skjøte av broren til Lars, Osmund, i 1884, Osmund Abrahamsen fra Bringedal og Marte blir gift 1901, men finner ikke ut hvor det ble av noen av de yngre pikene i slekten.MVH SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Nei, eg har visst ikkje funne noko som helst, idag har eg lånt bygdebøkene(I-II)igjen, fordi det var blitt 'noko kluss' så Rob hadde ikkje fått dei endå likevel, og då klarte ikkje eg venta, når eg hadde desse 'nye' opplysningane...Men det hjalp ikkje mykje, det stoppar jo opp etter at Anna Serine og Helmik har fått sine to ilag(s.214, bok I)...eg finn ikkje namna deira bak i bøkene heller, men kanskje dei er i ei av dei seks andre????Kvar vart det av Bertine og Helmik????visst du har funne noko om dei, tek eg imot opplysningane med takk!Og du har funne ei dtr. av Lars, det var nytt for meg....Tusen takk for at du engasjerar deg!!!Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Mariann.Jeg skal ta bøkene fram igjen imorgen, ryddet vekk da jeg skjønte du ikke hadde bruk for dem. Men på grunn av forandringer så vil du ha det jeg fant. Jeg skriver ned det siste pluss sider nr. og alt som står i registerne derfra i løpet av morgendagen engang, så du får kikke da.Mvh SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei igjen Mariann.Jeg har gått til og fra skrivebord med jevne mellomrom og noe er det blitt alt er sjekket flere ganger, så du får ta det som der er og mangler noe gikk ett vink. Først tar vi en tur til Sauda: På plassen Stråndå u. Fløgstad, der bor Sjur Helmertsen født 1798, døde 1861. Blir gift 1822 m. Guri Levardsdtr. Eikesås, i Sauda, født 1791 døde 1968. Hun får bli boende der inntil hun dør. Barna deres: 1. Jorunn Sjursdtr. født 1823. 2. Madli Sjursdtr. født 1825. 3. Guri Sjursdt. gift til Søndenå. 4. Helmert Sjurson Veka, der gm. Halgjer Klausdtr. 5. Levard Sjurson, født 1833 d.s.å. 6. Borghild Sjursdtr.gift til Fløgstad. 7. Levard Sjurson født 1837.Helmert Sjurson født 1829 (Tysvær 1830) gift 1861 med Halgjerd Klausdtr. Veka, født 1838, (1841 Tysvær.) Disse 2 bor første tiden på Veka, men flytter til hans foreldre på Stråndå, og der blir: 1. Klaus Helmertson født 1861. 2. Sjur Helmertsen, født 1863, 3. Helmert Helmertsen født 1865.Stråndå blir solgt og det er en Per Fløgstad som overtar etterGuri dør.Helmert er nevnt jordlaus husmann i 1865 Helmert og Halgjerd dukker opp på plassen Haukås i Tysvær. og der står: Kloving side 263 og 264 under andre oppsittere. Helmik (Helmert) Sjurson født 1830, gift 1861 m. Halgjerd Klausdtr. født 1841 , var først på Haukås i 1868, kom hertil straks etter. Helmik er nevnt gardmann på Haukås og der blir: 4. Berta Helmertsdtr. født 1868, døde straks. 5. Berdines Helmertson født 1870 på Kloving. 6. Gunder Helmertson født 1873, døde 1877. 7. Gunnar Helmertsen født 1877. 8. Ole Helmertsen født 1883.Helmert gift 2.gang i Tysvær 1891 med: Anna Serine Helgesdtr. Storhaug. De får datteren: 9. Hanne Bertine Helmertsen født 1892. 10. Du nevner her en sønn som jeg ikke har funnet.Helge Monssen Nygård u. Falkeid i Tysvær, født 1814 på Br. 10 Løvland u. Falkeid, døde 1890, han var sønn av: Mons Kolbeinson Løvland u Falkeid, han blir født 1787 br.5.Oppigarden u. Falkeid, først gift med 1. Synnøve Halvorsdtr. De bodde Myklebust i Avaldsnes 1758. 2. kone Anna Sjursdtr. Aksnes, Avaldsnes. Mons kjøpte 18 sp. korn av Brita Kristoffersdtr. (søster til faren) det ble Løvland, som ble utskilt til eget br.10 i 1902,tidl. gamle Tiljemyr fra br.7. Side 192 i Tysvær bind 2 Helge Monssen giftet seg 1841 i Tysvær med Marie Helgesdtr. N. Kvinnesland, født 1816 døde 1888. Hunn var dtr. av: Helge Bjørnsen N.Kvinnesland og hans 2. kone Synnøve Larsdtr. Bringedal. De festet br.6. Nygård u.Storhaug i 1854, bodde her 1865, det gamle navnet på plassen var Magermoen.Barna deres er: 1. Helge Helgeson, født 1842. 2. Mons Helgeson, født 1844, han fikk 2 døtre: a. Laura Helen Monsdtr. født 1868, moren var Marthe Karine Larsdtr. b. Ellen Helene Monsdtr. født 1869, hennes mor Inger Helgesdtr.Falkeid. Mons giftet seg i Tysvær 1868 med Marthe Karine Larsdtr. fra husmannspl. Roligmyr u Storhaug, side 195. De fikk datteren c.Hanne Marie Monsdtr. født 1870. I 1872 dro de till Amerika3.Jakob Helgesen, født 1846, flyttet til Stavanger Hetland sokn i 1874. 4. Lars Helgesen, født 1847, gift seg i Tysvær 1875 med Marte Johannesdtr. Tysvær, hvor hennes foreldre var flyttet til. Hun er født Bergeland i Jelsa, de får datteren: a. Inger Johanne Larsdtr. født 1876.Tysvær. Som enke blir Marta gift med Osmund Abrahamsen Bringedal, som overtok bruket etter Osmund Helgesen i 1884, Lars sin bror. 5. Anne Serine Helgesdtr. født 1850, hun fikk en datter: a. Hanne Laurentse Helgesdtr. født 1885 hennes far var Helge Nilssen Melkevik. Anne Serine blir gift med enkemann Helmert Sjurson Klovning. 6. Osmund Andreas Helgesen, født 1852, døde 1887, giftet seg i Tysvær i 1878 med Berte Ragnhild JOhannesdtr. Håland, født 1850. De kjøpte br. 7 Løken u Storhaug for 1180.-kr. og fikk skjøte 1881. De hadde barna: a. Johannes Osmundsen født 1879, d.s.å. b. Helge Osmundsen. født 1880, døde 1953, gift 1918 med Berta Veastad, Vikebygd, født 1883 Hun døde 1977. Hun hadde 2 søstre som også blir gift her: Lena Veastad gm. Gudmund G. Vestre, Skjold, 5 barn og bosatt i Haugesund. Sina Veastad, ble gm. Ingebrigt Langeland, de var barnløse. Helge og Berta fikk skjøte i 1903 for 1200.- og i 1950 var det 50 dekar dyrket,hadde hest, 5 kyr, 2 kalver,høns og sauer.De hadde sønnen: a. Henry Bertin Helgesen født 1919, fikk skjøte på br. 1973/75. Var ugift.c. Peder Johan Osmundsen, født 1882, var ugift. d. Lars Mandius Osmundsen, født 1884, også ugift.7. Sigve Helgesen (Sigurd) bodde br.1.Bakken u. Storhaug, gift med Berta Karina Andreasdtr.fra Stranda i Nedstrand, hvor hun blir født ca. 1865, de bodde her 1900.Om du finner noen mangler eller vil vite mer, jeg har den gamle kirkeboken som går nedover fra ca. 1840, Tysvær, Skjold og Nedstrand, men kan ikke hjelpe oppover lenger enn det som nevnes i bygdebøkene, finner ikke noen om de unge pikene som blir født noe sted, har lett i alle register jeg har. Har du sett i folketelling 1900. Du burde også se i Hetland etter Jakob, han kan ha giftet seg i Stavanger eller Hetland. Kirken i Hetland var Frue Kirke(vi sier Hetlandkirken). Hei så lenge.SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Mariann Stokken

Eg erfarte for nokre dagar sidan at sjølv om det går lang tid før eg finn ut noko, så er det lurt å leggja det inn her, elles kan det vera at nokon leitar etter noko eg allereide har funne, men ikkje opplyst om her.Eg viser til innlegg (12) der eg spør etter Helmik og Bertine, barn av Anne Serine og Helmik Braathus. Helmik(Helmert i kyrkjeboka) f.15.04.1894-26.06.1908, Hanne Bertine f. 07.08.1892-09.04.1918.Anne Serine Helgesdtr. fekk ei dotter med Helge Nilsen Melkevik(før ho gifta seg med Helmik/Helmert),ho heitte Hanne Laurentse. Ho fekk ein son Hartvik Hansen, f. 22.09.1909-31.01.1995, han var utan etterkomarar. Men mora gifte seg seinare og fekk mange barn.Inger Johanne Larsdtr. som var dotter til Lars Helgesen og Martha Johannesdtr. vart f. 10.09. 1876, konf. 05.10.1890, etter det finn eg ikkje meir om henne, heller ingen sannsynlege i FT. Eg finn mora med sin nye mann, men ikkje dottera.Dette var visst alt.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.