Gå til innhold
Arkivverket

[#11373] Vestfold,Larvik - Oline Marie B og Nils Andersen med sønn Peder Oluf f. 1850


Gjest Sissel Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger. Thanks for the clarification. On the point of the names can we trust that it would always be spelt Barbra Hogensdatter for the same person? Could not the minister in a years time or so (at christening of the next child), have written Barbara and also possibly Hagensdatter when he should have written Barbra Hogensdatter. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vel, ved FT 1801 Fredrichsværn så finnes det 1 Barbara Carine 2 år, og 1 Barbra Hogensdatter gift med Ole Olsen.I flg. kirkeboka ved ekteskapet med Ole i 1798 heter hun Barbara Haagensdt. Det samme ved datterens død, da hun ble gift 2. gang, og ved de fleste av barna i dette ekteskapet. Som faddere for barn i 2. ekteskap kommer det også inn nye faddere med navnet Haagen...Ellers så bodde det 4 Ole Olsen og 1 Ole Olsen-Moe i Fredrichsværn 1801. Kun 3 var gift, og bare 1 med Barbra/Barbara. Ut fra dette kan jeg ikke forstå det på noen annen måte enn at hun het Barbara/Barbra Haagensdt.Jeg har ikke slått fast at Haagen Steengrimsen var hennes far eller de andre søsken osv. Jeg tok dem med pga. sammenfallet av navn. Dessuten håper jeg ved å informere om hva jeg finner underveis at dere kan være med aktivt, og evt. stille kritiske spørsmål eller komme med andre innspill,ikke bare sitte og bli servert svar som mange andre. Men nå må jeg med en gang si at det mistenker jeg absolutt ikke dere for å gjøre. Ved denne framgangsmåten håper jeg også på at andre kan komme inn på banen som evt. vet noe om de nye navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Til Berit K. ang. Brunlanes/Larvik. Brunlanes har vær en kommune med et kirkesogn som har omfattet Tanum, Berg og Kjose inntil 1988,da ble den innlemmet i Larvik storkommune. Jeg går bakover i kronologien her. I 1799 ble Staværn strandsted knyttet til Fredriksværn kirke, det tilhørte også Tanum kirkesogn. Langestrand med egen kirke,hørte til Brunlanes inntil 1740 da den ble en bydel i Laurvig. Laurvig Kjøpstads grenser ble litt etter litt utvidet, men har, før den ble kjøpstad, og fikk egen kirke tilhørt Hedrum, det var før Gyldenløves tid, etter reformasjonen. Så Brunlanes har ikke tilhørt Larvik såvidt jeg kjenner til, her går det for langt tilbake med lokalhistorien. Håper at dette ble forståelig. Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Ps. Riksarkivet vet vel om kirkebøker for Brunlanes før den tida er bevart, de kan ha kommet bort i brann. Prestegården til Hedrum kirke brant ca. 1750, og kirkebøkene strøk med. Ds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Berit. Can I just say keep at it. I am more than happy with the way you are keeping us all informed about what you find. I read carefully what you all write, but I am fully aware that it need more than one piece of 'evidence' to make a definite link. But we must start with something, and the same name(or patronym) is a good starting point, particularly when it crops up in godparents. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Berit Found: marriage 1825, Anders Fredriksen Brønnum 26 years old, and Olea M Hansdatter (22) in Sandar kirkebok on Vestfold-slekt.In 1801 census there are four possible candidates, the two strongest being Anders (1) son of Fredrik Hansen (Bonde and Inderste) and Kristine Ellefsdatter on Biørnnum in Sandherrad (Sandar), and Anders (4) son of Fredrik Anundsen (Bonde) and Marte Olsdatter on Furrestad Østre.The others were Anders (6) son of Mari Andersdatter and her first husband on Furrestad Store and Anders (2) son of Widow Marte Jensdatter (Inderst) on Buer Østre.Has anybody got easy access to bygdebok for Sandar so to help verify or eliminate one of more of the different Andres? Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei.May Karin takk skal du ha. Det hjelper å se andre skrive det ned i klartekst. Jeg skjønner at kirkene har vært i bruk, men at det ikke har vært skrevet kirkebøker før den tid. Men enda forundrer det meg at de begynner så sent som 1766. Vel jeg må vel slå meg til tåls med det.Vidar jeg har ikke fulgt med da det gjelder Nils Andersen. Jeg har heller prøvet å konsentrere meg om Ole og Barbara, og om ikke du og Sissel har en motforestilling mot det så ønsker jeg å fortsette med Barbara. Jeg vil gjerne forsøke og rette opp feilsporet mitt ang. Kaare, og den tiden som ble bortkastet for dere der. Det er ikke sikkert at jeg får gjort så mye til før jul, men vi får se hva skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Berit. Sorry my fault, should of cause have said Hi Inger. My apologies to you and to Inger.No, I have absolutely no objection to you continuing on Ole and Barbara, and remember in my job we do not have feilspor, only interesting sidelines. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Ellingsen

Igjen - tusen takk til dere alle for all hjelp.Må nok innrømme at jeg er en litt passiv mottaker akkurat nå, men jeg følger med og prøver å tenke ut løsninger så langt tida strekker tilDet er gøy og lærerikt for en nybegynner som meg å følge med dere eksperter !Er veldig takknemlig hvis dere fortsetter og gi informasjon.Til Inger - kondolerer - det er alltid trist med slike budskap.Til Berit - Det er spennende med Barbara/Barbra - hun fikk vel et barnebarn oppkalt etter seg , nemlig Barbro født i 1837, datter av Hanne Marie og søster av Oline Marie. Barbro er et navn som er brukt i familien idag , uten at vi har ant at det har vært brukt i slekten tidligere.mvh Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger Sorry to hear about your sad news. Thanks very much for all that you have done. If it is Arran in Scotland (as opposed to Ireland) bring something that is warm and windproof with you. It is blowing straight from Siberia at the moment. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Sissel og Vidar!Fra Lysningsboken for Larvik, 1870-1892:Lysning nr. 1147, av 13. Mars 1874 i Larvik.Ungkar Smedsvend, Peder Oluf Nilsen, f. 10. 12. 1850, i Larvik. Hans far var Niels Andersen og Birthe Lovise Anundsd. Av Langestrand, f. 15.11. 1855, døpt 26.12. 1855, i Hedrum. Hennes far var Anund Larsen Sletsjø. De ble viet i Larvik 3. Mai 1874.Undertegnet av Anund Larsen Sletsjø og E. Lilludahl.Jeg skal prøve og finne ut når Niels og Oline døde (de var antagelig ikke gift). Dere har fått fram mange opplysninger, - det er bare og få satt alt riktig sammen. Jeg har for øvrig all microfilm fra Stavern, Langestrand, Larvk. Brunlanes og Hedrum, - som stort sett er av meget dårlig kvalitet og meget slitsom og arbeide med. Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisssel Ellingsen

Hei Vidar og alle gode hjelpereEt av problemene vi startet med var hvor Oline Marie, Nils og Peder Oluf befant seg ved folketellinga 1865Siste opplysning fra Kjell om at foreldrene antakelig ikke var gift fikk meg til å prøve nok en gang å finne mor og sønn.Er jeg inne på noe her tror dere: LenkeHilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser jo farlig riktig ut, og det er jo 10 år mellom de 2 første barna. Da er spørsmålet at det står Oluf Peder, noe som så klart kan være byttet om. Jeg ser de i 1865 tilhører Domkirkens sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Terje Pettersen.Jeg beklager, men jeg tror ikke jeg noen gang takket deg for at du fikk meg på rett spor med Hanne Marie. Så bedre sent enn aldri: Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Berit, Kjell and Sissel. This looks as you say Berit, very much as being dangerously close to being right. It also answers why I could not find Peder Oluf in the 1885 census.The interesting bit is that Anund Hansen Sletsjø, used Larsen Sletsjø at Peder and Birthe's lysning in 1874. He also used Larsen when Birte was confirmed in 1870 in Larvik. At that time I took it to be a mistake by the minister, as his wife was Larsdatter, but obviously not. He reverted to Hansen thereafter (next record was in 1885). A case of the husband taking the wife's patronym, even if only temporarily? Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

I noticed that Oluf Peder (link to the 1865 census in innlegg no 63) was listed with the same surname as his (step ?)-father. Perhaps his confirmation record (in Domkirken? (Innlegg 64)) will cast a bit more light on this? Oluf Peder Larsen was listed as 16 in 1865 and our Peder Oluf Nilsen was born in 1850. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ikke funnet ekteskap eller konfirmasjone i Domkirken.Marthe Haagensdatter ble gift i Larvik 17/4 1803 med Gulbrand Nielsen. Caut: Søren Laersen Folvig og Christopher Christophersen. m.p.P.Folvig gård ligger i Tanum sogn i Brunlanes. Jeg får ikke tak i Brunlanesbøkene fra tiden før ca. 1800. Kanskje noen andre har mulighet til å se på Folvig i de gamle, og se om det er en forbindelse her.Barbro Haagensdt. døde i Stavern 19/2-26/2 1846, 67 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Tysland

Først må jeg få takke Sissel og Vidar for medfølelsen. Joda Vidar, det er samme Isle of Arran. Var nede i november også, og da virket det kaldere enn nå som vi dro fra minus 17.Tilbake til Nils Andersen; født 22.5.1830, døpt 6.6.1830. Foreldre(1)Anders Frederiksen fra Hørdahlen, og Oline (Olea?) Marie Hansdatter.Faddere: Ingerbor Maria Høbordalen (?), Olea Ellefsdatter, Hørdahlen, Niels Christensen, Hørdalen, Peder Hansen. Tuve, og Hans Hansen (?)(2)Anders F. foreldre: Frederik Anundsen f. 16.12.1753 og Marte Olsdtr.(3) Frederik A.'foreldre: Anund Frederiksen viet til Marte Andersdatter 31.10.1748.Jeg har foreløbig ikke tort å sette foreldre til Marte Olsdtr. da det kan være 4 aktuelle 'Marter' fra samme sted.I følge bygdebok for Sanherred er Hørdalen samme går som Førstad og Førtvet. Etter at gården ble delt i flere bruk har navnene blitt brukt litt om hverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Inger!Du har misforstått litt, - Hørdalen ( Frøtvet) ligger helt nord i Sandar og grenser mot Stokke.Førstad - Furrestad - Furustad ligger syd i Sandar, nesten på grensen mot Tjølling.Med vennelig hilsen og fortsatt God Jul! Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Kjell, Jeg får alltid r'en på feil sted. Frø--og ikke Før-- selv om det er flere gårder det er snakk om. Jeg er ikke kjent i dette område. Skrev bare av boka fra første halvdel omkring 1680. Gårdens nåværende navn Hørdalen begynder i skriftelige kilder først av og til å komme i bruk sist på 1600 tallet, og trenger først i 1800 årene bort det gamle Frøtvet. Det kan dog også være gammelt, og tidligere ha tilhørt en del av eiendommen, da det kun finnes etter at gården ble delt i forskjellige bruk. ' Så er det ramset opp fire bruk med de forskjellige navnene.Det er alltid godt å ha noen som er lokalkjent. Var ikke min mening å lure noen. En fortsatt God Jul til deg også, med et Godt Nytt år.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger. Many thanks for the information. Unfortunately hospital and family visits over the next week ensures that I will not be very active in this field. I will however have a good look at this early January. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.