Gå til innhold
Arkivverket

[#11374] Oslo - Petter Nikolaus Moe (f. 1862) fra Trondheim


Gjest Arne Langås
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Langås

God dag, godfolk,Petter Nikolaus Moe ble født i Trondheim i 1862. Han ble gift i 1884 med Anna Gurine Holthe (1864-1919; mi tipp-oldemor), og fikk ti barn i ekteskapet med henne. Paret bodde i Trondheim, hvor Petter i flere år hadde arbeid på mekanisk verksted. Etter skilsmisse omkring 1902 endte Petter i Kristiania, og det ser ut til at han har blitt gift på nytt innen 1905.- Hvem var hans nye kone?- Fikk han barn i sitt andre ekteskap?- Ble han værende i Kristiania, eller flytta han på seg?- Når døde han?Håper noen har mulighet til å hjelpe meg med disse spørsmåla.Mvh Arne Langås (a.langaas@c2i.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Arne! Har du noen som helst peiling på hvor i Tigerbyen herr Moe slo seg ned?Adressebøker/folketellinger på BYarkivet i Oslo vil vel gi svaret tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hvor den godeste Petter slo seg ned veit jeg dessverre ikke. Han havna på Botsen i 1903, og ved løslatelsen samme år står det å lese i Polititidende at han skulle bosette seg i Oslo. Ved senere anledninger (siste gang 1907) nevnes han der med bopel Oslo. Han var i klammeri med øvrigheta flere ganger, så det er mulig diverse saksdokumenter kan fortelle mer. ...men de er Oslo og jeg i Trøndelag (uten planer om å besøke storbyen med det første...).Det fins ingen adressebøker/bytellinger etc. for Oslo utlagt i en eller annen avkrok her på nettet?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.