Gå til innhold
Arkivverket

[#11375] Matros Søren Hansen i Trondheim


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Hvem var Søren Hansen? Her er det jeg vet om ham: 4.1.1809 får han sønnen Niels Andreas Hansen, som døpes i Vor Frues kirke, Trondheim. Faren er benevnt 'matros'. Barnet er 'uægte' og moren er Anna Hendricha Berg. På barnets ettårsdag gifter de seg i Vor Frue (4.1.1810). Da kalles brudgommen Søren Hansen Ly... Dessverre uleselig, men riksarkivets hjelper mente det kunne være f.eks. Lyse, Lyre eller Lycke. Ved ekteskapet er han 'søemand og maanedslietnant'. Forloverne er to kolleger. 22.10.1910 får de datteren Anne Caroline, fortsatt Vor Frue. Før og etter 1809-1810 vet jeg ikke noe om familien annet enn Niels Andreas, som er min forfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Agnete Schjønsby

Hva gjør jeg feil? Jeg får 'aldri' hjelp på disse spennende sidene der det finns så mange gode hjelpere. Gjør mitt beste selv også, og tror jeg har hjulpet noen videre. Er det noe galt i mitt innlegg som gjør det særlig vanskelig å gripe fatt i? Beklager dette hjertesukk. Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Agnete Schjønsby

Fortiden løper ikke fra oss. Det må være moralen, for da jeg fikk hjelp, var den fantastisk god: Søren Hansen var dansk. Derfor ikke å finne i FT 1801. Han var født i Ribe i Danmark i 1786.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.