Gå til innhold
Arkivverket

[#11377] Ambiør Guttormsdt. Røyken. Buskerud


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Er det noen som har opplysninger vedr. Ambiør Guttormsdt. som skal være født i Røyken 21.august 1733 og som døde-/ble begravet 2,juni 1784 også i Røyken. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøv Familysearch. Der står hun og mann med slekt under IGI. Rettere sagt hun står 8 ganger etter hverandre. Prøv nr. 1. Men, husk det må sjekkes mot kirkebøker da det ikke alltid er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rune Folkvord

Hei Berit! Takker for tilbakemeldingen! Jeg har nok vært litt for 'upresis' vedr. spørsmålet mitt. Det er foreldrene til Ambiør jeg ikke kan finne. Hennes mann og barn har jeg oversikt over.... Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rune Folkvord

Hei! Takk for svar. Jeg har navnet Ambiør Guttormsdt. fra FamilySearch hvor hun er oppført som hustru til Syver Thoreson Wear. Han skulle være født 1.5.1726 i Røyken og være sønn av en Thore Sørenson (Wear?) og ei Ragnil Christensdt. fra Sande i Vestfold.... Jeg har ikke klart å få sjekket disse opplysningene videre, så det er mye mulig at navnet er en feilskriving for f.eks. Ingeborg. (Syver og Amiør hadde en datter som het Ingeborg). Ut fra fødselsdato til barna deres vil jeg anta at de Syver og Ambiør giftet seg ca. 1750-56. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Langsøe

Jeg vet ikke hvor FamilySearch har sine opplysninger fra, men kirkebøkene i Røyken kan det neppe være. Det eksisterer en Thore Syversen Vear, og han får døtrene Mari, Berthe, Anne og Anne i 1722, 1724, 1727, og 1729. Det er ikke registrert hverken dåp eller introduksjon i 1726. Jeg har også lett etter ekteskapet i perioden 1745-1760, men uten resultat. Har du noen spor til Røyken som ikke stammer fra FamilySearch? l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Vear finnes i Sande også. Siden Ragnhild var fra Sande, burde det være bryet verd å sjekke ut om din Thore kom fra samme bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei Dagfinn, takk for svar! Det er mulig Fam.Search har 'stokket' noen navn. Min erfaring med denne basen er at det er svært mange feil opplysninger og mange 'antagelser'. Når det gjelder Syver Thoreson er han det eldste barnet til Thore Sørenson (Wear?)som ble gift i Sande i Vestfold med Ragnil Christensdt.døpt 20.1.1704 og død/gr.l. 8.4.1768 i Sande. Syver sine 6 yngre søsken skal alle være født i Sande i Vestfold, så det kan se ut som om FamilySearch har 'funnet plass' til Syver i denne familien???Utgangspunktet er Johan Pederson Husebye født 10.12.1821 i Røyken. Han var sønn av Peder Paulson Husebye døpt 3.9.1797 og Elen Nilsdt. Peder var igjen sønn av Paul Paulson Wear og Ingeborg Syversdt. som ble født/døpt 22.8.1767 i Røyken. Foreldrene til Ingeborg skulle være SYVER THORESON WEAR OG AMBIØR GUTTORMSDT. Opplysningene frem til Paul og Ingeborg har jeg fra flere ulike kilder, bl.a Statsarkivet, RHD samt fra Digitalarkivet over døpte, gifte gr.l osv. i Røyken. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei Per! Jeg kan ikke finne noen Vear i Sande i noen av FT, kun en i Røyken. var det muligens en annen skrivemåte tidligere?? Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Langsøe

Jeg har funnet mere om Thore Sørensen Vear:15.4.1745 begravet Tore Sørensen Wears hustru Ingebor Laersdtr, 67 år.8.4.1753 forlovet enkem Thore Sørensen Wear og enken Matha Thoresdtr Transet. De giftet seg 21. juli.3.2.1760 (D Septuag) begravet Tore Sørensen Wear, 64 år.Det er ingen plass til din Ragnild Christensdtr her. Min Thore Syversen har dessuten 4 barn som ble født i Røyken. Det er imidlertid et spørsmål om han har vært gft mer enn 2 ganger. Hvis Ingegor Larsdatter var 67 i 1745, må hun vært 49 i 1729, da datteren Anne ble født. Hun må også ha vært nærmere 20 år eldre enn Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Hei Rune Vear (i Sande) er/var en plass under en av Ve-gårdene. Hukommelsen min prøver å si at det var under Mellom-Ve, men den ville jeg av erfaring ikke stole 100% på. Det kan være et alternativt sted å lete dersom du kjører deg helt fast på Vear i Røyken.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger J Elsebø

Vear ligger under Lille Ve. I Sandeboka nevnes det bare at 'Det har bodd mange familier her. Ole og Gunnhild Dylleberg var her en tid.' De personene som ellers nevnes er på 1820- tallet og senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.