Gå til innhold
Arkivverket

[#11382] Johann C. Stauch f. 1772, Biri Glassverk, Oppland


Gjest Inger Lise Strand Engen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Lise Strand Engen

HeiJeg er etterkommer av Just Friderich Stauch og Anna Dorothea Gundelach, begge er av tyske glassblåserslekter som kom til Norge i 1760-70-årene. Familien flytter tilbake til Tyskland i begynnelsen av 1780-årene.Ett av barna deres; Johann Christoph Stauch f. 1772 returnerer til Biri og er bosatt på verket ved FT1801,(Johan Staak) Sitter hovedsakelig med digitale kilder og er svært nysgjerrig på hva som skjer med Johann i tidsrommet for de brente kirkebøkene i Biri (1789-1814)Det kan bl. a se ut som han var gift to ganger; hvor ble det av kone nr 1, Kierste Engebretsdtr og barna han står oppført med i FT1801? Jeg ville vært utrolig takknemlig for informasjon om denne familien og forøvrig tips om gode kilder for videre lesing.Inger Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Johan Chr. Stauchs første kone, Kiersti Engebretsdatter, døde på Biri 27.5. 1805 og ble begravet 1.6.1805. Begge barna i første ekteskap døde som små. Jeg har dessverre ikke notert dødsdato og år, men mener å huske at Johan Chr. Stauch mistet hele sin familie i løpet av et ganske kort tidsrom. Johan Chr. Stauch giftet seg på nytt med Berit Asbjørnsdatter allerede 31.10. 1805. Det tyder på at hvert fall ett av barna var i live da moren døde, ellers hadde han neppe fått tillatelse til å inngå nytt ekteskap så raskt. Barnas dødsdatoer kan du for øvrig ganske sikkert finne i Lassens utskrift av kirkeboka for Biri som finnes på Riksarkivet.Har du opplysninger om hvor i Tyskland Just Friderich Stauch kom fra og hvilket glassverk han reiste til etter at han forlot Norge? Da Johan Chr. Stauch vendte tilbake til Norge i 1792, kom han sammen med sin onkel (morens søsters mann) Heinrich Stabelfeldt. Han kom fra et glassverk som het Neu Canow og lå i Mecklenburg-Strelitz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lise Strand Engen

Dette var overveldende, skrev mail til L.M Haakenstad i går og får langt og utfyllende svar tilbake allerede samme kveld, da hovedsakelig om ekteskap nr 2, og nå dette...Har fulgt med i diverse fora om glasspustere en god stund og hadde en mistanke om at visse personer hadde store kunnskaper, også om mine aner. Hjemme hos mormor fant jeg et gammelt håndskrevet dokument hvor det står at Berit/Berthe (?)Asbjørnsdtr. kom fra Søndre Holme, og har funnet en aktuell kandidat i Fåberg, vet du noe om dette?Jeg vet dessverre ikke hvor Just Friderich Stauch kom fra i Tyskland, men på det samme dokumentet stod det kort og godt Mecklenburg. Jeg var også i kontakt med Svein Wiborg (slektsforsker med Stauch-aner)som hadde foretatt et arkivbesøk i Swerin og funnet en Johan Jurgen Staak, i en oversikt fra kirken i Lutgendorf, 1751Jeg antar det må være en helt spesiell følelse å sitte og bla i originalkildene, ikke bare være avhengig av internett (selv om jeg ofte har opplevd å få hjertebank ved nye oppdagelser) Er Lassens utskrifter på Hamar? Må jeg ha avtale for å komme og titte? Jeg har sett flere referanser til glassverksprotokoller og gamle dokumenter knyttet til glassverk. Er disse tilgjengelig for hvem som helst? Jeg leste ett av innleggene dine på 'anbytarforum' om Stabelfeldt, Stauch og Kamm som returnerte til Norge. Hvor kan man finne slik informasjon?Tusen hjertelig takk for all hjelp så langt,Inger Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Inger Lise!Jeg har en kopi av en slektsoversikt som er satt opp for etterkommere av Johan Chr. Stauchs datter Lene Sophie. Der står det at Berit Asbjørnsdatter kom fra Søre Holme i Fåberg og var datter av Asbjørn Jørgensen og Ane Pedersdatter. Det er altså henne du har funnet i folketellinga for 1801. Ingeborg Iversdatter var farens andre kone. Du kan finne Berits fødselsdato under døpte i Fåberg her på Digitalarkivet. Da bodde familien på gården Sorgendal. I samme slektsoversikt står det at Johan Chr. Stauchs første kone kom fra gården Greftegreff (Greftegrev) på Jevnaker. Jeg har e-postadressen til han som har utarbeidet slektsoversikten. Hvis du sender meg din e-postadresse, kan jeg formidle kontakt.Jeg vet ikke om du har funnet Berit Asbjørnsdatter begravelse. Jeg antar at hun ble begravet i Vardal i 1851. Da er hun kalt Berthe Asbjørnsdatter, Pensionistenke. Alderen er oppgitt til 82 år. Bostedet var Petershagen. Hun var trolig bosatt hos datteren Johanne Borgine.Lassens samlinger inneholder avskrifter av en rekke kirkebøker. Lassen skrev riktignok bare opp personer med slektsnavn, men for den som leter etter glassblåsere, holder jo som regel det. Samlingen finnes på filmruller på Riksarkivet i Oslo. Det er ikke utenkelig at de har en kopi av dette materialet på Statsarkivet i Bergen eller på noen av de andre statsarkivene. Hvis ikke, kan du kanskje få noen av bidragsyterne på denne siden til å gjøre et oppslag for deg. Jeg har dessverre ikke tid til å ta turen til Riksarkivet nå.I Privatarkiv nr. 1 på Riksarkivet i Oslo finner du arkivmateriale fra glassverkene. Jeg har gått gjennom dette materialet fordi jeg for noen år siden skrev en hovedoppgave om tyske og engelske glassblåsere i Norge. Hovedoppgaven er også utgitt som bok på Høyskoleforlaget i år. Du kan sikkert bestille den på biblioteket eller i en bokhandel. Den heter: Innvandrere ved norske glassverk og etterkommerne deres (1741-1865). En undersøkelse av etnisk identitet. Det står noe om Stauch-er og Gundelach-er der, men jeg følger ikke hver enkelt slekt. I glassverkenes kopibøker har jeg funnet mye stoff om din ane Just Friedrich Stauch som jeg ikke har brukt i boka. Han var en person som ofte kom i konflikt med sine arbeidsgivere og derfor blir han relativt ofte nevnt i korrespondansen mellom administrasjonen og forvalterne. Jeg skriver gjerne ut noe av dette stoffet fra notatene mine og sender deg, men det kan ta litt tid før jeg får funnet det fram.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det meste av kirkebøkene for Biri og Vardal finner du på www.slektshistorielaget.no Vi jobber også med å publisere Lassens materiale. I ekstraskatten 1768 for Biri (Glasfabrique) som du finner avskrift av her, finnes Gundelach'er - kopi av originalen finner du under 'smakebiter' på Statsarkivet i Hamars www-sider.Hilsen Geir Thorud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lise Strand Engen

Hei igjenMasse interessant...igjen. Jeg fant gården på Jevnaker, men ikke spor av familien til JCSs første kone. Men her har du da to stk koner fra to forskjellige steder med glassverk, Jevne og Hadeland. Såvidt jeg vet arbeidet JCS på Biri hele tiden, finnes det indikasjoner på at det var mye beiling på tvers av verkene/gårdene rundt? Joda, jeg fant Berthe Asbjørnsdatters begravelse, nøyaktig som du sa. Petershagen mener jeg å huske har blitt omtalt som postbakken eller lignende? Petter Hansen var jo postaabner og visstnok også kirkesanger.Jeg ringte til Statsarkivet i Bergen og de hadde dessverre ikke Lassens samlinger, men jeg fortviler ikke - snart på tide å besøke forsømte venner i Oslo.Den meget interessante og detaljerte hovedoppgaven din leste jeg midt under eksamensforberedelser i vår, men kommer helt sikkert til å låne den på nytt. Har du imidlertid kapasitet til å sende meg utdrag fra dine notater om Just Friderich Stauch hadde jeg blitt veldig glad...og bare ta den tiden du måtte trenge.Min e-post adresse er ingerlise25@hotmail.com Jeg takker ja til ditt tilbud om å formidle kontakt med Lene Sophies etterkommer. Jeg har vel gjerne ikke så mye nytt å bidra med for en som allerede i stor grad har kartlagt slekten. Interessant kan det kanskje være at i min familie finnes et fotografi av to malerier som skal forestille Johanne Borgine og Peter Hansen, dessverre aner vi ikke hvor originalene er blitt av. Fotografiet deler jeg imidlertid svært gjerne med de som måtte ønske det.Og Geir...www.slektshistorielaget.no har vært flittig brukt hele tiden. En unik database for folk med aner fra den trakten. All ære til engasjerte og tålmodige bidragsytere; venter i spenning på Lassens materiale. Har også sett originalen til ekstraskatten i forbindelse med 'arkivenes dag' Det var faktisk det nærmeste jeg noen sinne har vært et originalt dokument og jeg skjønner at det må være litt av en jobb å sitte og tyde ymse av kråketær.Takk for tiden deres,Inger Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.