Gå til innhold
Arkivverket

[#11383] Plassen/gården 'Sogan'?? Sande i Vestfold


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Er det noen som kjenner til gården/plassen Sogan i Sande? I FamilySearch har jeg funnet en Thore So(ø)renson f.ca.1674 på Sogan i Sande, Vestfold. Han skal være død/begravet 9.12.1752, ukjent hvor. Den eldste sønnen, Syver er imidlertid født/døpt i Røyken 1.5.1726, og mange av etterkommerne bodde der. Alle søskene hans ble født i Sande. Om noen av dere skulle vite hvilken gård/plass det her er snakk om ville jeg være takknemelig for svar! Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Rune,Sande har 145 matrikkelgårder, men ingen ved det navnet. Det finnes i tillegg et utall små plasser. Registreringsgruppa for Historiske Kilder (RHK) hart utarbeidet et hefte over alle gårder og plasser i Sande, og dette kan fås kjøpt ved å kontakte 'grand old man' Arne Tollefsen i Sande på telefonnummer 33 77 64 97. Har du sjekket med kirkebøkene for Sande som er tilgjengelige her på Digitalarkivet (Digitalpensjonatet)?Kanskje du skulle bidra med flere opplysninger rundt denne slektskretsen, navn og dato på Syvers søsken for eksempel?mvh Are (mer eller mindre i slekt med hele Sande)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei Are! Mange takk for tipset! Som jeg nevnte har jeg mine opplysningene fra FamilySearch, og de har ofte 'forengelsk' norske navn slik at det kan være 'umulig' å vite hva det norske navnet er. Eller blander de oft fødselsdato med dåpsdato,og dødsdato med begravelsesdato. Jeg kan liste opp følgende søsken til Syver Thoreson: Christin Thoresdt. f.21.4.1728,Karen Thoresdt. f.18.1.1730, Thore Thoreson f.24.5.1732, Siri Thoresdt. f.29.5.1734 d.1.4.1789, Ragnhild Thoresdt. f.21.2.1737, Knud Thoreson f.17.4.1740. Alle disse er født i Sande i vestfold. Foreldrene til Thore Sørenson var Søren Thoreson f.ca.1644 d.16.5.1725 og Ragnil Pedersdt. f.ca.1644 d.25.10.1712. De og deres 8 barn var alle født på 'Sogan' i Sande! Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.