Gå til innhold
Arkivverket

[#11385] 'På vegne av vanvittig mange'


Gjest Frank Gerald Lien
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Gerald Lien

Min oldefar kom - fikk to barn og forduftet. Vår slekt har i over 20 år forsøkt å finne opplysninger ham.I 1891 fikk min oldemor Enke Sirianna Knudsen Hungnæs (f. Jonsdrt. Varhol)sitt 2. barn med ungkar Ole Amundsen Li/Lien(1849)fra Gudbrandsdalen (N-Fron)nu Bolsø(y). Barnet, min bestefar Josef Marius Lien ble født 26.oi.1891 i Molde og døpt 05.04.1891 i Molde kirke. Vi er usikker på om er født i N-Fron eller bare kom til Molde VIA N-Fron.Ole er ikke nevnt i flyttingslistene for Bolsøy preastegjeld i 1880-90-årene, heller ikke i folketellingen for Bolsøy og Molde 1900. Disse opplysningene er fra kirkeboken i Molde i forbindelse med dåpen til min bestefar, Josef Marius Lien,født 26.01.1891 i Molde og døpt 05.04.1891 i Molde kirke. Dusør til den som kan bidra til at vår slekts største mysterium oppklares.Med hilsen Frank Gerald Lien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst sannsynlig måtte han betale bidrag til barnemoren. Da kan du finne opplysninger i farskapsprotokollen. Har du flaks kan du også muligens finne korrespondanse mellom ulike lensmannsdistrikt som forsøkte å inndrive pengene. Har du funnet mor og lille Josef i folketellingen 1891?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Er en 'tilsvarende' Ole nevnt som gift i Bolsøy i tiden etter barnefødslene? Kanskje fikk han et 'bedre' gifte? Eller døde han før de rakk å gifte seg, kanskje?Har du evt. funnet aktuelle kandidater på Li(en)-garder i 1865/75, så vi slipper å lete opp de samme en gang til?For å ta en 'helt ut av luften' så har du jo denne sønnen til en Amundsen på Lid i Bolsø i 1865... ser ikke hvor Gudbrandsdalen skulle passe inn der men...LenkeDet er også åtte Lien-bruk i Nord-Fron. Ingen passende Ole eller Amund i 1865 der, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS: Nærmeste jeg kommer i Fron er denne familien på Lien Nordre i Sør-Fron. Kanskje noen lokalkjente kan sjekke om det har vært en sønn Ole her?[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60519&variabel=0&postnr=3639&fulle=true&spraak=n>Lenke Ellers i Oppland har du også dette paret på Seielstadlien nordre i Gausdal som fikk sønnen Ole i 1849:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Breivik

Replikk i debatten: Eg finnes ikkje kjent i Vardal - men 'rett over åsen' ligg REINLI i Sør-Aurdal kommune. Kan det vera ein plass å leite? Kanskje litt vel fjernt frå Gudbrandsdalen, men det ligg i alle fall i same fylke! Ellers;lykke til i leitinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei Frank. Jeg ville ikke legge for stor vekt på navnet Li/Lien var jeg deg, var nok Amundsen som var etternavnet(far:Amund). Han kan ha vært en plassgutt, og plassfolka brukte plassnavnet som en slags adresse, og ettersom noen av de flytta fra plass til plass ble det etterhvert forskjellige 'navn'. Li/Lien kan være plassen han bodde på da han ble far. Navnet kan og være en forkortelse for et lengre gardsnavn/plassnavn. Er du helt sikker på fødselsåret hans? Finner Ole Amundsen både i S.Fron og Gausdal, begge 18år, 1865tellinga. Lykke til videre med letingen:-) Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Frank,Jeg så først den andre meldingen din nå - beklager! Hvilken av linkene er det du ikke kommer inn på? Hvis den ikke er 'klikkbar' må du klippe ut hele linja og lime inn i adressefeltet på maskinen din.Når det gjelder Familysearch har innholdet varierende 'sannhetsgehalt' men kan ofte være en pekepinn til andre og sikrere kilder.Adressen er: www.familysearch.comDer søker du f.eks. på navnet 'ole amundsen' og velger birth/christening 1849 +/- 2 år, og Norway. Er du SIKKER på hva mor eller far heter kan du også fylle i disse feltene, men det begrenser ofte søket vel mye.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.