Gå til innhold
Arkivverket

[#11386] Madli Haldorsdatter Vassdal ND 1903


Gjest Svein Atle Stendal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Atle Stendal

Et mulig slag i det blinde, men forsøket verdt.Madli Haldorsdatter Vassdal f. i Bruvik 1881 reiste fra Bergen til USA sent på våren 1903. Hun reiste sannsynligvis til Grand Forks ND. Der ble hun gift med en svenske. Etternavnet hans var muligens Svendsson(Swanson), rundt 1905. De fikk to barn Margaret/Margreta rundt 1906 og Philip rundt 1907.De bodde muligens i eller rundt Grand Forks rundt 1910 i flg. et foto fra Hollander Studios. Familien bodde der til midten av 20-årene da Madli døde. Faren reiste da bort med barna til et ukjent sted. Siden da har min familie ikke hatt kontakt med dem.Det er blitt prøvd flere metoder(frelsesarmeen, aviser o.s.v.) som blir for langt å nevne her, men kanskje er noen uprøvd. Kanskje noen ute verden kan hjelpe meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Innlegget mitt kom litt skeivt ut i går. Jeg kom til å legge det inn på Arkivforumet. Det kan kanskje ha gått noen hus forbi da innleggene fort forsvinner fra første siden.Derfor prøver jeg en gang til - selv om jeg er klar over at dette kan være et håpløst foretakende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Svein Atle!! Denne er nok ikke helt lett. 1920-censusen er indexert på hovedpersonen i husholdningen.(i dette tilfellet herren i huset kan jeg tenke meg)1910-censusen er ikke indexert, og jeg har ikke anledning til å bla meg gjennom denne image for image.Naturalisasjons-databasen gir ingen tilslag på Madli, og jeg må innrømme at jeg tror hun byttet navn når hun fant ut at navnet var veldig nær 'madly'....Hvor var Madli i 1900-tellingen her hjemme? Det er alltid greit å se herfra liksom. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Hei Laila ! Jeg har lest dine innlegg andre stedet i forbindelse med utvandring. Jeg håpet nesten at det var du som også kom på 'banen'. Madli ble riktignok født i 1879 i flg. 1900 -tellingen. Hun var da ugift tjenestejente på gården Fossmark i Bruvik. Der brukte hun 'Bløddal' i stedet for Vassdal. Hun reiste til USA 6. april 1903. Da brukte hun navnet 'Vatsdal'. Fødestedet var 'Brudvig'. Under merknad stod det 'N Dakota'. Hun reiste med 'Stjernelinjen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Før innlegget mitt om Madli forsvinner i 'dypet' vil jeg bare være sikker på om jeg har fått alle med som kan vite noe. Bare et lite snøre som jeg kan prøve å vinne opp og gå videre på. Jeg håper bare at de siste opplysningene kan hjelpe. Hvis dette ikke går, vil jeg la Madli 'synke til bunnen' og tenke ut andre metoder på å finne hennes etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.