Gå til innhold
Arkivverket

[#11387] Kaupang, Tjølling, Vestfold, Viking age and mid 1800.


Gjest Vidar Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Larsen

Tjølling bygdebok informs that my great-great grandfather Nils Friis Fredriksen bought bruk no 10 of Kaupang Søndre farm in Tjølling in 1841 which he farmed until 1883. This was 1/8th of the original farm. He also owned and farmed bruk no 9 of the same farm from 1870 to 1878. The family saga has it that they lived near or on the small peninsula Lamøya. (His son and his son-in-law are recorded in Matrikkelen of 1886 as owner of bruk no 10 and 9 respectively).They must therefore, according to my maps, have lived very close to Svartejordet where the excavations of the Viking town are carried out. Does anybody have sufficient local knowledge to place the Viking town on the correct bruk (from Matrikkelen of 1886)? It would make an interesting story to attach to the family history. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Vidar, Jeg har ikke matrikkelen 1886, men er godt kjent i området. Veien ned til Lamøya går mellom det gamle og det nye utgravningsfeltet fra vikingtiden. Våre aner ser ut til å følge hverandre fra sted til sted. Skal til Riksarkivet mandag, så jeg kan se om jeg finner de riktige bruksnummerne.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Så vidt jeg husker heter eierne av jorda Aspaas. Nå er bygdeboka for Tjølling allerede ca. 30 år gammel, men det går kanskje an å bruke denne opplysningen til å koble til rett bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Takk for tipset Kristian. Åra drar på og husker ikke like godt som den gang vi satt i grøftekanten og glodde på de rare menneskene som spadde jord med ei skje. Husker du om det var Aspaas sitt vesle hus som ble planert ut ved oppdagelsen av disse funnene? Det var min fars fetter som skulle pløye der jorda hadde ligget brakk,(huseieren hadde vært død i mange år) og som fort forstod hva som kom opp.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Vidar, Har kikket på matrikkelen for 1886. Her står Johan Friis som eier av grunnnummer 12. bruksnr. 10, løpenr. 22a. Selve Kaupangen lå på Kaupang søndre mellom gårdsveien til Kaupangstranda og gårdsveien til Lamøya. Gravplassene(ca 200)lå på Lamøya, Kaupang og Bjønnes, til og med Nordre Kaupang ble det funnet gravplasser. Bruk 3,4,6 og 8 lå på plassen (byen), og dine aner har tydeligvis bodd på en gravplass. Kan få flere, og kanskje bedre opplysninger fra Kaupang om de er interessert.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi May. Thanks for the information, but yes. It was from their map of the dig that I made the connection to Søndre kaupang farm. Thanks for the thought. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Vidar, Jeg venter på papirene som kommer med posten. Mailer dem over til deg når de kommer. Har for øvrig ikke vært klar over addressen May sikter til, men har nå tatt en titt på kartet. Jeg begriper ikke hvordan Kaupang kan ligge på det stedet pilen viser. Bebyggelsen til venstre må være Gloppe, Østre Halsen og Rekkevik. Pilen viser for meg Gloppe, etter det kommer Grøtting, Dreng, Kaupang. Har du et kart hvor det står Viksfjord eller Bjønnes kommer du på riktig sted.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger, It looks as if they have change map(s), the old one was very good as it was very detailed in the coastline, could follow every little bay and island anlong the coast from Hummerberget to Varill fjorden at the bottom of Viksfjorden.Comparing this to my local map (Sandefjord målestokk 1: 50 000) it looks as if the excavation was running from south-west to north-east between, the road from Dreng past Kaupang towards Bjønnes, and the small bay just west of Lamøya. The excavation, if the map from Kaupang web-site is accurate, must also have crossed the road down from Kaupang on the main road to Lamøya. Does this agree with what you got? Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.