Gå til innhold
Arkivverket

[#11388] Anne Gunnusdatter Føreland f.1718, Hægeland, Vest-Agder


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Anna Gunnusdatter ble født i 1718, fødested ukjent. Hun døde på Føreland, Hægeland i Vest-Agder i 1791.Hun giftet seg i ca. 1742 med Anders Kristenson Føreland (1719-1779). De hadde barna Gunborg f.1743, Berte f.1745, Anne f.1748, Henrik f.1751, Krister f.1754, Karen f.1756, Marte f.1759.Anne hadde sansynligvis en bror Aslak og en annen bror Ole Gunnusen som begge en tid oppholdt seg på Røyrås i Vennesla.Hvem er foreldrene til Anne Gunnusdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Hvis de ikke finnes i Oddernes eller Vennesla er mitt 2. råd Evje og Hornes:LenkeForøvrig har jeg sett gjennom navneregisteret for Vallebøkene for Setesdalen, men der finnes de ikke. Hvis farsnavnet er Gunnu(e/i) istedenfor Gunnuv(f) kan Bygland være 3.råd. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

En måte å snevre inn mulighetene på er folketellingen i 1660+ for å finne en eventuell oldefar (mulig en Gunnu) og finne alternativer gjennom det.Har du forøvrig forsøkt skifteprotokollene? Det kan være henvisninger i skiftene, også på skiftekortene på Statsarkivet i Kr.s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Takk for innlegg! Har søkt på Digitalarkivet i FT 1666. I Vennesla (hvor Anne G. trolig giftet seg) finner man flere garder med Gunnu: Vestre Birkeland, Vigeland, Ruenes og Omland (der man finner en Gunnu Olsen 4 år ( En bror til Anne het trolig Ole..). På Veraas finner man Aslak Gunnusen (Anne hadde trolig også en bror som også het Aslak). Hvis noen hadde tilgang til Venneslaboka kunne kanskje overnevnte garder sjekkes?Angående skifteprotokollene har jeg nok for lite opplysninger til å begynne å lete der (?)mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Ikke nødvendigvisDu har Føreland og det kan være skiftekort der, og ikke minst viktig referanser til skifter på andre gårder med slektsforbindelser.Jeg nøstet selv opp slektsforhold på gården Nodeland i Halse med grunnlag i dåpen til en av mine formødre og forbindelsen til Sånum.Nå hadde jeg fødested og en del andre opplysninger i kirkeboka å gå etter, men det kan være verd et forsøk, også for de andre gårdene du nevner.Forøvrig er kanskje 1718 noe tidlig for kirkebøkene, men ekteskapet skulle være mulig å finne og dåpen for barna skulle kunne gi indikasjoner dersom faddere er ført opp, så det er vel egentlig der du bør starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Petter: Ingen funnet på de 'selekterte' gårder. KB'ene er muligens vanskelige og mangelfulle å tyde for 1718, slik at corpuleringen omkring 1742 sannsynligvis er den letteste ettersøkingsmetode. En heller langvarig sak er finlesing av hele Venneslaboken. Ellers er jo de nevnte gårdskort å finne i kopimapper på SAKKristian: Du kom med nyttige søkeopplysninger, som helt sikkert forenkler granskningen for mange.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Takk for hjelpen!Er redd Anne G blir vanskelig å finne. Kirkebokinnføringen for giftemålet i Vennesla bør kunne finnes på Riksarkivet, håper hennes gårdsnavn står der. Ellers blir det å lete etter fødsel og konfirmasjon i KB for Vennesla, event. Hægeland / Øvrebø.mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Petter, vi har snakket om dette tidligere. Jeg har i dag sjekket mine registre en gang til og finner ikke andre enn de som allerede er nevnt. Det finnes en Anne Gunnuvsdtr på Verås Vennesla f. ca. 1699 gm Åge Ellingsen på Skalle V Moland, men hun blir vel for gammel. Det finnes en på Odde Evje 1744-1812 gm Svenke Christoffersen Gautestad, men hun blir for ung. Det finnes en på Heisel 1736-92 gm Bernt Nielsen Øvrebø. Men i alle tilfelle kan en jo sjekke oppkalling. Hvis ikke løsningen finnes på Vennesla, blir Finsland neste...MVH Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.