Gå til innhold
Arkivverket

[#11391] Maren Nilsdtr. f ca 1753 Helgeland?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

En av mine aner var Maren Nilsdatter, som var født ca 1753. I nyttårshelga 1790 ble hun trolovet med Nils Hansen i Alstahaug, og begge bodde da i Alteren i Alstahaug. De ble gift 16.p.trinit 1791 i Alstahaug. Ved FT-1801 var Maren og Nils brukere i Alteren i Alstahaug, Maren var da oppgitt til å være 48 år. Barn av Nils og Maren: 1)Hans Født: 23.08.1785 Døpt: 15.p.trinit. 1785 2)Anna Døpt: 4.p.epiphan 1791 3)Doreth Anna Døpt: 03.05.1793, og var da 5 uker gammel. Konfirmert: 1812 i Alstahaug Gift: 29.05.1831 på Kjerringøy, med Lars Olsen Lie fra Bergen. Hun må ha bodd i Rødøy noen år, og fikk der 3 barn utenfor ekteskap: -Mortinius Olsen født 1821 -Lavina Kierstina Larsdatter i 1824 -Dorthea Ovidia Larsdatter 31.03.1830, med Lars Olsen Lie fra Bergen. Disse er blant mine aner. Etter at datteren Dorthea Ovidia ble født dro Doreth Anna og Lars Olsen Lie til Kjerringøy, hvor de ble gift. Lars døde der 23.12.1833, og etter det flyttet Doreth Anna til Rødøy. Død: 06.10.1869 i Rødøy 4)Nicolay Døpt: Dom 22.p.trinit 1798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det gikk litt fort i forrige innlegg, og jeg søker selvfølgelig aner på Maren Nilsdatter. Jeg finner ingen Maren Nilsdatter som døpt i Alstahaug ca 1753, og det nærmeste jeg kommer på Helgeland er en som er født i Nesna i 1752 med foreldre Nils Jensen og Kirsten Pedersdatter. Kan dette være min ane Maren Nilsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Aner til Maren Nilsdtr? Har du sett i skiftene? En Svein Edvardsen har gitt ut heftede bøker med skifter fra hele Helgeland. De finnes sikkert på lokalt bibliotek. Du kan være heldig å finne Maren Nilsdtr nevnt i den alfabetiske oversikten som arving i et skifte etter en av foreldrene. Finnes skifte etter at hun giftet seg, kan ektfelle også være nevnt. Det blir da en sikker kilde. Se da først på Nesna om det finnes skifte på nevnte Nils Jensen og Kirsten Pedersdtr.Datteren Dorthea Anna er nevnt i skifte fra gården Rønvik i Rødøy 1871, som død 13.1.1869 (?). Bare datteren er nevnt, i tillegg til 5 datterbarn etter avdød datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svar. Jeg har sett skiftene for 1686- 1780 og 1780-1810 for Nesna, og dem har jeg kjøpt. Har også sjekket skifter andre steder på Helgeland for samme perioder. Finner ingen som passer sikkert iallefall. Regner det som lite sannsynlig at Maren som var født ca 1753 hadde foreldre som levde etter 1810, men det er selvfølgelig mulig. Der kan jeg se mer, når jeg får anledning på 1811- 1845. Den har jeg ikke for Nesna eller Alstahaug. Ellers har jeg ganske mange skifter for Helgeland 1686-1780 og 1780-1810, og noen 1811-1845.Ellers var det skiftet etter Dortha Anna i Rødøy i 1871 som gjorde at jeg kom meg videre med hennes aner, og jeg visste jo at datteren Dorthea Larsdatter var i Lofoten da(Buksnes i Lofoten) Regner med at det her er snakk om den Dorthea Nilsdatter som var i Rødøy ved FT-1865, og var født i Alstahaug.Når jeg gikk på kirkeboka,fant jeg at hun døde 06.10.1869. 13.10 var vel datoen dødsfallet ble meldt, regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Det tentes eit håp som slokna brått. Eg har og ei Maren Nilsdtr blant anane - eg veit ikkje anna om ho enn at ho skal ha gifta seg med Arnt Nilsson (Nordøyvågen / 'Nordøen') (gift i Nesna prestegjeld, truleg Dønnes) 14.10.1804. Dei fekk 10 barn, ein av dei er tippoldefar min.Det er klart at dette må vere ei anna Maren Nilsdtr, men eg skriv likevel inn desse linjene, i tilfelle nokon men kjennskap til mi Maren les dette.mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter denne første tråden min på Digitalarkivet opp igjen, og takket være skiftene som Svein Edvardsen har gitt ut for Herøy/Dønna 1686-1780 og 1780 til 1810 har jeg oppdaget noe nå som jeg burde ha sett for lenge siden. Årsaken til at det gikk så lenge før jeg fant det jeg fant er vel at Maren faktisk var nesten 10 år yngre enn oppgitt ved folketellingen 1801, og at jeg så på feil sted.I 1785 er det skifte på Marens mor Anna Olsdatter i Ormsøen i Herøy, og da står det at Maren var i tjeneste hos Ole Rasmussen. Det står jo også da Marens eldste sønn født 1785 ble døpt at hun var i tjeneste hos Ole Rasmussen i Alteren i Alstahaug. Anna var 57 år da hun ble gravlagt 2.p.epiphan 1785 på Stamnes kirkegård. I 1778 var det skifte på Marens far Nils Jacobsen i Lovøen, og han er oppgitt å være 52 år da han ble gravlagt(altså født ca 1724).Har prøvd å finne Nils som døpt i årene 1721-1728 i Herøy og Sandes, men ingen med det navnet er å finne der. Hvem var hans foreldre og aner? Har funnet dette i kirkebøkene om giftermål: Nils Jacobsen Lovøen og Anna Olsdatter ble gift Festo epiphanias(06.01)1754 i Sandnes kirke. Barn:a)Martha Dorthea Nilsdatter døpt 3.nativit(27.12) 1756 i Sandnes kirkeb)Ingeborg Nilsdatter døpt Festo Visitations Maria 1759 i Sandnes kirkec)Maren Nilsdatter døpt Feria 2.nat. 1762 i Herøy kirke. Hun er jo min ane, og ble gift med Nils Hansen(se 1. innlegg her).d)Jacob døpt Festo Michalis(29.09)1765 i Herøy kirke.Far til alle barna her er oppgitt å være Nils Jacobsen Lovøen.Så hvem var foreldre og aner til Nils Jacobsen født ca 1724? Siden jeg ikke finner noen trolovelse på Nils og Anna så vet jeg heller ikke hvor Nils egentlig var fra.Når det gjelder Anna Olsdatter så henviser jeg til eget emne om hennes mor Maren Renholtsdatter Tønder(emne 42519 her). Dessverre har jeg ikke lært å legge inn lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.