Gå til innhold
Arkivverket

[#11392] Fisher Landing Minnesota USA


Gjest Terje Løken
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Løken

Jeg etterlyser slekt som emigrerte til USA i 1889. Emigrasjonsprotokollen fra Trondheim viser følgende. Navn: Peder Motrøen 17 år Dato: 01.05.1889. Reisemål: Fisher Landing Minnesota. Skip: Cameo. Jeg spør hvor er Fisher Landing? (fylke) og hvor kan jeg finne informasjon på nettet om dette området? Mvh Terje Løken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

HeiSå vidt jeg kan se finnes Fisher City/Fisher Township i Polk County, MN. Dette fylket kan du lett finne via Rootsweb. Fylket har egen hjemmeside og kontakt til slektsforskere. I dette fylket er det også registrert 2 dødsfall med etternavn Motroen: Kjersti i 1917 og Jonas i 1925. mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Ingen Peter Motrøen (Motroen) i 1900. Men, dette navnet er noe vondt å si på engelsk, så jeg vil vel tro han gjorde noe kreativt.... Hva var hans fars navn? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Løken

Hans foreldre het Kornelius Pedersen Motroen. Disse folka var fra Kvikne i Nord østedal. Peder Motrøen ble vist også kalt for Per, Han hadde en bror som het Mikkel Motrøen som emigrerte noe senere. Mvh Terje Løken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Fant ham.Og en mer kreativ variant av skrivemåte har jeg skjelden sett. Mikkel ankom Ellis Island 16. oktober 1904. Skulle til en onkel, ikke til sin bror. Men, onkelen bodde i Eldred, MN, og dette er det samme county som Fisher (POLK).Vil du ha skrivemåten? Mikkel MALVSEN f. Kvikni!!!! hehe.Vet du hvem onkel Krogen var? O.P. (Evt. R) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Løken

Dette stemmer, Mikkel dro fra Trondheim 29. Sept 1904. Jeg viste ikke at Mikkel ankom New York. Veldig bra Laila. I 1920 bodde Mikkel i Grafton North Dakota sammen med kona Andrea og bana Agnes og Clara (Census 1920) Mikkel og Peders bestefar het Peder (Per) Olsen Kroken f. 1821 på Tynset. Han og familien emigrerte i 1881 til Crookstone Minnesota. Peder Kroken hadde to sønner som jeg vet om Ole: f 1852 og Martin: f 1863. Mulig Ole eller Martin er 'onkel Krogen' Mvh Terje Løken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kan ikke du heller legge ut alt du vet om de som emigrerte? Jeg brukte 3 timer i dag på å finne Mikkel.... direkte irriterende at jeg er så ivrig....Siden du vet om Mikkel, finnes det mulighet for å kunne følge han forover for eks. å finne obituary (døds-annonse/minneskrift) på ham hvor det kan stå noe om Peder.Det er omkringliggende opplysninger som kan være avgjørende for å finne en person....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.