Gå til innhold
Arkivverket

[#11395] Hvor er Qvelsaagn??


Gjest Inger Tysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Tysland

Hei Vidar,Jeg tenkte på det samme, men dessverre. Det er for øvrig din familie jeg ser etter før jeg drar innover i morgen.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Amund Hansen og kona Karen Kristine Hansen* har fødested Qvelsaagn i tellinga for 1865. Holder på å sjekke ut (eller inn) Berthe Lovise som er f. i 1855.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Altså i Larvik i 1865.Geografien tatt i betraktning er det vanskelig å tenke seg at det kan menes noe annet enn Kvelde sogn i Hedrum prestegjeld. Siden du avviser at dette er riktig, antar jeg at du har sjekket kirkebøkene for Hedrum for åra rundt 1831, og at personene ikke kan finnes der. Da vil jeg faktisk holde det for mest sannsynlig at fødestedet er galt oppgitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kville i Bohuslän slo meg også, men da ville det sannsynligvis stått noe mer enn bare 'Qvelsaagn'. Ikke minst fordi Kvelde er så nær Larvik at 'Qvelsaagn' ganske sikkert ville blitt tolket som Kvelde dersom det ikke ble spesifisert ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Det er godt å ha hjelpere. Jeg tror ikke det er rundt Larvik eller Hedrum for da skulle Sissel og Vidar funnet Berthe Lovise gift. Sitter nå og går over alt som begynner med Qv, og har kommet til Hordaland, Tysnes. Her er det noen gårder som kan ligne, men....... I tellingene for Larvik er det kun 2 familier som er født i 'Qvalsaagn'. Begynner å lure på om det er riktig skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Inger, - var det Qvel eller Qval? Om det var Qvelsaagn e. l., så finner vi 28 personer ved 1865-tellingen født der og bosatt i Larvik, for noen er det også spesifis. Qvelle Annex, Hedrum, så jeg tror Kristian kan ha rett.Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ettersom du tydeligvis ikke har sjekket kirkebøkene i Hedrum for døpte +/- 1831, ville jeg konsentrert meg om å gjøre det. Jeg er 99% sikker på at vi her snakker om Kvelde.Om du likevel leter etter stedsnavn i det ganske land, må du ikke begrense deg til navn som begynner på 'Qv' i dag, men også ta med stedsnavn som begynner på feks. 'Kv'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Har dessverre ikke kirkebøkene hjemme, men skal til RA i morgen. Gjør bare litt forarbeid nå. Har gått på både Qv og Kv samt Qu. Det er jo litt snodig at to andre har saumfart kirkebøkene etter denne vielsen uten å finne noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Til Arne,Jeg er klar over at Kvelde tidligere ble skrevet med Qv..., og at det står Qvelsaagn som kanskje skal være Qvelle sogn, men hvorfor finnes ingen av personene jeg leter etter der?Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Ellingsen

Birthe Lovise finner vi Larvik i FT 1900 men her er Larvik oppgitt som fødested. Anun Hansen og Karen Kristine finner vi i Fredriksværn med fødested oppgitt : Kvelle.Jeg har tatt dette for å være Kvelde i Hedrum men det er kanskje ikke riktig !?Har lett etter vielsen til Birthe Lovise og Peder Oluf Nilsen både i Hedrum og Larvik uten å finne den, men jeg kan jo ha oversett eller ikke klart å lese prestens skrift (Har ikke mikrifilmkortene nå så jeg husker ikke om det var grei skrift eller utydelig)mvh Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Bare noen ord til oppklaring, Inger.Det var ikke skrivemåten KV eller QV jeg viste til, men bokstaven etter V, som i ditt første innlegg er E, mens du skriver Qvalsaagn (med A) i ditt 4. innlegg, - og at du da bare finner 2 familier bosatt i Larvik født der. Det var dette jeg ville klare opp i, ved å gjøre deg oppmerksom på at du får opp (minst) 28 personer bosatt i Larvik født Qvellesogn m. fl. variasjoner av skrivemåten. Dessuten kunne det, om det var skrevet med A (Qval - Kval) også gi andre muligheter.Jeg kan ikke gi deg noe svar på hvorfor de ikke finnes innført, - men er du sikker på at de har sjekket kirkebøkene for Hedrum, slik som Kristian påpeker?Tenker du finner dem i morgen, jeg. :))Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Fam.search, IGI, finner du Berthe Lovise Amunds. dpt. 26/12 1855 Hedrum, foreldre Amund Hansen og Karen Larsd. Og så finnes f. 22/2 1864 Larvik Helga Laurine, foreldre Amund Hansen og Karen Kistine Lars. Kanskje verdt å sjekke disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Da Berte Lovise i ft1900 er oppgitt å være født 15/11-1855, passer det bra med det Berit har funnet.På foreldrene i Fredriksværn står det fødested 'Kvelle JL' - JL står for Jarlsberg og Larviks amt, det senere Vestfold fylke.Jeg finner dermed ingen grunn til å tro noe annet enn at vi skal til Kvelde i Hedrum. Dåpen Berit har funnet er sannsynligvis den riktige. At Berte Lovise ikke er gift i Hedrum eller Larvik behøver ikke være noe problem. Hva med å sjekke Fredriksværn eller Brunlanes ettersom foreldrene tydeligvis har flyttet dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Her kom det en 'garvet' leter. Hadde sjekket Family.search, men oversett Berthe (Birthe) her. Som dere ser har også Sissel kommet på banen (bl.a. hennes familie). Det burde ikke bli særlig vanskelig på RA i morgen, hvis de da ikke har giftet seg et helt annet sted, noe som er lite trolig. Forts. følger i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Mens jeg skriver, kommer Kristian inn. Det virker som om det tar 'evigheter' å legge på plass innlegg for flere enn meg. Skal ta alle de foreslåtte stedene i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger: Anund Hansen and Karen Kristine Larsdatter (recorded as Hansen in 1865 census) (house no 258 in Larvik), and Birte Lovise Amundsdatter are amongst my ancestors. Definetely born in Kvelde. Let me know if it it the same people, got a fair bit of information on both Anund and Karen. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei, Dette ser noe rart ut, lurer på om de kan ha vært dissentere. Hedrum, Larvik, Brunlanes, Stavern med alle sogn er gått igjennom uten særlig mye nytt.Se tema 11373.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser at det også er noe som heter Qvelle og Hvarnæs sogn. Jeg er ikke så godt kjent, men er det 2 eller 1 sogn det er snakk om. Hvordan kommer Hvarnæs inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.