Gå til innhold
Arkivverket

[#11406] Hvor finner jeg opplysninger om omreisende personer i Oppland 1880 - 1890 ?


Gjest Turid Didriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Didriksen

Hei. Jeg leter etter en person som befant seg i Land i Oppland i 1883. Han var en omreisende, men om det var tater, sigøyner eller en jødisk handelsreisende vet jeg ikke. Jeg har heller ikke noe navn. Finnes det noe sted å lete?Håper noen kan hjelpe meg.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turi Didriksen

Hei. Det virker nok rart å lete etter noen uten navn og bakgrunn, men min oldemor som ble født i januar 1884 har iflg. kirkebøkene sin søsters forlovede som far. Hennes tante og far emigrerte til Amerika i 1884. Hennes mor ble aldri gift men hadde 6 barn, derav et tvillingpar, med 5 forskjellige menn. Min oldemor var eldst og vokste opp hos sin mormor. Jeg har vært i kontakt med mange mennesker som kjente disse familiene og som alle har en teori om den oppgitte far bare påtok seg et farskap, mens den virkelige faren var en slags farende fyr. Av utseende var min oldemor lite norsk å se til, hennes særegne trekk går igjen hos flere etterkommere.Dette er egentlig en lang historie som jeg har grublet på i mange år. Jeg har hele tiden konsentrert meg om den faren som står oppgitt som far og vet det meste om hans slekt.Jeg kan nok aldri bli sikker på å finne ut av dette, men det hadde vært greit å fått bekreftet om det oppholdt seg en farendes fyr i distriktet i det aktuelle tidspunkt.Håper du ikke ble enda mer forvirret.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Eilert Sunt sin Fantefortegnelse kan kansje gi noen opplysninger- om den ikke helt er fra rette tidspunkt. Forsøk også å søke på Kvasir etter Jonny Mydland,likedann etter Romani og se hva du finner. Jonny er prest og har litt peiling på dei forskjellige slekter som dro langs landeveien. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Turid!!Jeg er av omreisende slekt som du kalte det ovenfor. Jeg sitter på alle fantefortegnelsene. 1845, 1859 og 1862. Det er kanskje for tidlig for deg å se i de, men hvis du vet foreldrenes navn er det jo mulig at jeg kan se etter for deg!!!Hjelper gjerneHvis du sender meg en mail privat kan du få e-mail adressen til jonny mydlan og noen andre + internett adresser!!!mailto:es.monik@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg vet ikke hvor langt du har kommet videre med denne familien / slekten. Har du funnet ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Harald Linde-Nielsen
Lenke se i link Rønoug Marie Pedersdatter, moren her fødte sit tredje barn utenfor ekteskap. Når Rønoug vokser opp gifter hun seg med Charl Svendsson /Karl Svendsen en omstreifer fra Ivetofta, Sverige. Om denne 'omstreiferen' er av taterslekt har jeg ikke funnet ut enda.Hei, jeg kom over dette innlegget og tenkte det kunne være godt med et eksempel. (men det var nok mange i samme situasjon)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.