Gå til innhold
Arkivverket

[#11410] Alexandra Rajala og Johan Andreassen Maurstad


Gjest Wenche Spjelkavik
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Spjelkavik

Er det noen som kjenner denne familien: Johan Andreassen Maurstad, fra Davik, f. 1862 g.m. Alexandra Johannesdtr Rajala, f. 1871 i Finland. De hadde barna Anne Sofie Johansdtr, f 1892 Øye i Gudbrandsdalen, Josefine Katrine f. 1894 i Sulitjelma, Adolf Julius f. 1898 i Lund Dal. (Sverige?), Karl Johan f. 6/7 1900 Bakke LM (Lister og Mandals amt - Vest-Agder?)I Folketellingen FT 1891, arbeider Aleksandra som tjenestepike hos direktøren for Sulitjelma Aktiebolags gruver. Jeg ønsker opplysninger om spesielt Alexandras bakgrunn, og generelt hvor familien til slutt slo seg ned.Med hilsen Wenche Spjelkavik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Trolig arbeide Johan på jernbaneannlegget fra Egersund til Flekkefjord,det ble påbegynt okt 1896 og ferdig 1904. Lund i Dalane(Rogaland) er nabokomune til gamle Bakke komune i VA LM amt.Sentrum i Lund ligger på Moi. Hvor var så neste jernbaneannlegg-dei dro ofte videre hvor arbeid var å finne.Husker ikke ar familien er nevnt her i Bakke men medio des dette år kommer bygdeboka for Bakke så det kan hende dei er nevnt der. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Hei!'Genealogiska Samfundet i Finland' registrerer igjennom deres HisKi prosjekt finske kirkebøker.Hvis du søker etter døpte som er født mellom 1870 og 1872 og har en far med etternavn Rajala finner du: Alexandra f. 2.5.1870 döpt 8.5.1870 far: torp Johan Rajala mor: Maja Stina, bosatt i Thorsnäs, Pori (Björneborg)Nå er ikke alle kirkebøkene registrert og som med alle avskrifter så skal man selvf. sjekke i orginalen. Men det er kun en passende(?) Alexandra registrert så langt...mvh Per HaraldPS! Søking i HisKi kan gjøres på: http://www.genealogia.fi/hiski?se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Spjelkavik

Tusen takk for svar så langt. Jeg sjekket Hiski og ser at det til nå bare er et treff som kan passe til Alexandra. Jeg har ikke funnet henne i pass/emigrantlister fra Finland, derfor trodde jeg at hun kanskje kom fra Tornedalen. Hun må i alle fall ha vært noe spesiell, fordi hun (som finsktalende) skulle være direktørens fremste tjenestepike er uvanlig, direktøren var dessuten fra Østerrike og snakket bare tysk. Håper at Sigbjørn kan sjekke bygdeboka når den kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jernbanemuset på Hamar kan kansje hjelpe om dei dro videre til neste anleg. Søk etter jernbane i søkeruta ovenfor,der er flere tema om jernbane. I Borghild Netlands kirkebokavskrifter fant jeg Karl Johan døpt,men ikke mer.Ingen i Hist laget hadde familien Maurstad registrert, så det tyder på at dei dro videre. Flekkefjordsbanen gikk gjennom følgende komuner:Nes VA.Bakke VA.Lund Rog. Helleland Rog. Skal finmyse i bygdeboka når den kommer(er i trykken nå).Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche,Du har selvfølgelig sjekket at Johan Andreassen Maurstad virkelig er fra Maurstad i Davik.Ikke for å gjøre det vanskelig for deg, men du vet at Maurstad også finnes i Gudbrandsdalen? Dette var bare en assosiasjon jeg fikk siden jeg så at barna var født i Gudbrandsdalen.Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Jeg går ut fra at du har funnet en passende Alexandra i folketellingen 1875 hos RHD, i Berg på Senja, sammen med foreldre og bror. Men der er mora ei anna enn Maja Stina. Og fødested er Ji (skal vel være Ii). Dessverre er det ikke registreringer i Ii på HisKi etter 1851. Hvis Alexandra fra Pori den rette, kan Ann Elise være stemor. Ved nærmere søk på HisKi finnes ikke broren Karl August med samme foreldre som Alexandra fra Pori, men det finnes et uekte barn i passende alder, født i Pori og med passende mor (Maja Stina kan være Maria/e Kristina/e også). (Søk på barnets fornavn Karl August, 1865-1867 og mors fornavn Ma) Det hendte ofte at far og barn flyttet til Norge etter at ei ung mor var død, oftest i barsel. Dessverre finnes ikke ekteskap registrert i Pori etter 1865 på HisKi, og heller ikke begravelser etter 1850. Men sannsynlige foreldre for Johan Jacobsen Rajala i Pori finner jeg .... Her er det såpass stor usikkerhet, at jeg ville forsøkt å kontakte de finske forsamlingene, både Ii og Pori, for å finne den rette Alexandra. Adresser og hvilke kilder som er tilgjengelige finner du på HisKi, ved å velge forsamlig og sjekke 'uppgifter om församlingen'. Lykke til. Hilsen Liv-Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Familien er bosatt på Sirnes i Bakke Va i FT 1900.Bakke er nå innlemmet i Flekkefjord Og husfar er født i Davik- Jernbanearbeidsformann. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bekreftelsen, Sigbjørn. Jeg ser jeg har Johan i registeret mitt, født 4. mai 1862, så derfor er opplysningene som kommer fram her av interesse for undertegnede også :=)Tor Kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Spjelkavik

Jeg takker og takker og må kanskje utdype litt: Jeg driver ikke med slektsforskning på Alexandra Rajala - men håper at opplysninger om henne og etterhvert familien hennes skal kunne fortelle litt om livsløpet. Jeg har registrert 444 finske /finskættede personer ved gruvene i Sulitjelma i perioden 1890 - 1920. Noen ble her hele sitt liv og har etterslekta her, men de er i fåtall. Noen er sporet til Canada m.m., men størstedelen av de finske arbeiderne 'forsvant'. Hvorfor - hvorhen - hva forlot de - hvor kom de fra - tusen spørsmål som jeg forsøker å finne svar på. Og - noen har jeg alt fått - håper på fler. Skulle være mulig at det finnes etterslekt etter Alexandra og Johan, kanskje til og med foto av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.