Gå til innhold
Arkivverket

[#11413] Brokvik (Trondenes, Troms): Karen Nilsdtr. (1685-1769). Foreldre??


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg leter etter foreldrene til Karen Nilsdtr. (1685-1769), som var gift med Benjamin Madsen (1687-1733) fra Brokvik. Benjamins foreldre var Mads Larsen og Anne Mørch, men hvem var Karens foreldre?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
Gjest Hermod Moursund

På en eller annen internettside ser jeg at etternavnet Hind er føyd til. Er dette en ledetråd for oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Bjørkenes og Jensen har ikke Hind-navnet med for denne familien i si bok om Trondenes-slekter. Etternavnet Hind (som ikke har noe med øynavnet Hinnøy å gjøre) var riktignok kommet til Trondenes på den tida med sorenskriveren Jens Hind, men skikken med å 'låne' slike slektsnavn til bruk som mellomnavn kom langt seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk for svaret. Så du mener at navnet Hind kan være lånt, og at faren nødvendigvis ikke trenger å hete Nils Hind. Igjen hvis dette er tilfelle.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg burde vel ikke meine så mye i denne saka, for 1600-tallet mangler i stor grad hos Bjørkenes og Jensen, og dermed også for mitt vedkommende når det gjelder Trondenes. De to er imidlertid pålitelige når det gjelder navn, og når de ikke nevner Hind i forbindelse med denne familien, da vil jeg tro at noen har 'pynta' slektstreet sitt med dette navnet. Rett nok blei det født en Nils i Hind-slekta, men det skjedde på Grønland en gang etter 1757!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei. Min mann har også Karen Nielsdtr.som ane. Men hvis du går inn på fam.s. så kan du finne hennes foreldre. Hun er født på Breivoll,Ibestad. Sjekket Astafjordboka og de er nevnt i par 9732. Hennes bestefar er Jens Povelsen fra Danmark. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Fra Norsk Slektshistorisk Tidsskrift IV (1934), s. 248-249:«Den 24/5 1758 blev skifte holdt i Bergen efter Christen Hags hustru Kirsten Hind. Da de var barnløse, arvet hendes søskende: Mads og Niels Benjaminsønner, Regine Marie, Elisabeth og Karen Benjaminsdøtre, som alle var i Nordland undtagen Karen som opholdt sig i Bergen. Hvem disse søskendes far, Benjamin, var oplyses ikke, men moren var Karen Hind i Senjens fogderi.»Se også http://www.nose.dk/Norge/madslarsen.html#12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk til både Anne Lise og Simon.Men nå er jeg plutselig veldig i tvil og avventer den videre forskning......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Par nr. 9732 er ægteparret Niels Jensen (Ærboe?) og Karen Olsdatter på Breivoll, Ibestad. De har rigtignok en datter Karen (o. 1682-1767). Hun er ifølge samme slægtsregister gift med Hans Mortensen (o.1684-1755) på Selset, Ibestad. Det er altså IKKE samme Karen Nielsdatter.At Niels Jensen (o.1660-1728) skulle være en søn af Jens Povelsen (o.1639-1706?) er der mig bekendt ikke noget grundlag for at tro.Se evt. også min hjemmeside: [url="http://www.nose.dk/Norge/erboe.html#6>http://www.nose.dk/Norge/erboe.html#6 og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Til Hermod: Beklager at du ble i tvil. Par nr. 9732 står det ikke 'ÆRBOE' i Astafjordboka.Til hr. Ellefsen: Da må jeg vel stole på 'tjukke slekta' til min mann, som du er.Til Johan: Takk for fine bøker. Hilsen Anne-Lise g.m. barneb. til Julie s. 205, Lovika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk for avklaringen. Det var overbevisende, Simon. Takk til Anne Lise for at vi begge fikk ordnet opp i forfedrene våre. Det er ikke særlig morsomt å få inn forfedre vi ikke skal ha noe med å gjøre.Nå gjenstår det egentlig bare å finne ut av hvor Hind-navnet kommer fra. Det blir nok verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.