Gå til innhold
Arkivverket

[#11416] Jeg gjør oppslag av kirkebøker for Hof i Vestfold for årene 1704 til 1814


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei!!!Ønsker du å vite mere om din slekt fra Hof i Vestfold? Da kan du skrive ned her hvilken person du er på leting etter så kan jeg kanskje hjelpe deg?Jeg har også kirkebok over vaksinerte for Hof fra 1818 til 1819.Skriv ned!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hei Kai.Kristoffer Kristoffersen og hustru Anne Larsdatter får sønnen Lars på Åkerholt i Hof i 1793. Fra før hadde de sønnen Kristoffer, født 1790 på Orrevål i Vivestad, og de fikk sønnen Svend 1798 i Vivestad. Jeg skulle gjerne vite om de fikk flere barn døpt i Hof mellom 1790 og 1798. Er spesielt interessert i faddere for om mulig å spore foreldrenes opphav.I 1801 er de på Valmestad i Vivestad, med de tre ovennevnte barna. Kristoffer og Anne ble gift 1789 i Ramnes. Han kalles da 'reformè- corporal ved det Laurdalske Compagnie Christopher Christophersen Skjerven'. Han er muligens sønn av Kristoffer Jensen og Ragnhild Hansdatter på Øvre Skjerven i Lardal.Anne Larsdatter (f. ca. 1760) er muligens fra Åkerholt i Hof. En av deres forlovere var Preben Orrevål i Vivestad, gift med Mari Larsdatter fra Nedre Åkerholt. Kristoffer og Anne var som vi har sett på Åkerholt i 1793. Hof bygdebok nevner ikke Anne som søster av Mari.Det hadde vært flott om du fant informasjon om disse personene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Ketil!!!Jeg så over årene mellom 1794 og 1798, men det var ingen flere barn er de du har nevnt da.Skal også se om jeg finner søsteren til Mari, Anne. Vet du bostedet hennes i Ramnes. Jeg har nemlig bygdebøkene derifra tiljengelig denne mnd.Ønsker også flere tilbud om å finne familier eller enkeltpersoner!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et innlegg under tema 11402, men fortsetter her da det synes mer naturlig. Min kilde er kirkeboka for Kongsberg der Maren Olsd. Huchen måtte skrifte den 26.9.1748. I kirkeboka står noe slikt om Maren: 'hun har fød barn udi Hoff Sogn, hvor det blev døbt 7. juli a.c. og begraved 17. aug. nest efter, efter Hr(?) Engelstrups attest'.Jeg vet ikke hva a.c. står for, men regner med at det betyr 'inneværende år' e.l. hvis jeg da ikke er helt på jordet og at det er snakk om foregående år. Barnet kan jo ha vært hjemmedøpt slik at at dåpen ikke er ført inn, men begravelsen burde jo være nevnt. Faren var trolig en Håkon Amundsen, så barnet har vel kanskje vært kalt .. Haagensdatter eller .. Haagensen e.l. Eller kanskje det bare står 'et uægte barn' e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

KaiJeg vet ikke om Anne og Mari er søstre, det er bare en løs teori. Jeg har bygdebøkene for Ramnes selv, men Annes hjemsted er ikke nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Knut!!!Nå har jeg funnet din person.7. juli 1748 blir det døpt en uægte gutt i Hof.Uægte barn Nom: OLE ? ? fra Kongsberg ? Maren Olsd Far: Haagen PedersönFaddere: Ide B?d, Abigael Holt, Marthe ?, Johanne Andersd ?, Ole Olssön Stien og Rasmus Tollesön Guric.17. august 1748 begraves det en 6 uker gammel gutt i Hof. et uægtr barn nom: OLE HAAGENSSÖN. Far: Haagen Pederssön Mor: Maren Olsdr. Gl. 6 uger.Den Rasmus Tellesön Guric er en av mine slektsmedlemmer. Jeg heter jo selv Guric, men med årenes løp har det blitt gjort om litt og nå er det Gurrik. Kai Samuel GURRIK Larsen.Håper dette var til noe hjelp. Hvis du har noen opplysninger om fødselsåret til Haagen Pedersön så kunne jeg sett hva det sto rundt han!!!Ønsker du mere så bare skriv.Kom med flere hendvendelser!!! Hei Ketil!!!Det ser ut til at dine slektninger? ikke er på dette stedet. Er du sikker på at Lars f.1793 er riktig navn og fødselsdato?Jeg fant forresten en person som ble døpt 29. mars 1760 i Hof. Det sto ikke noe navn på personen mem foreldrenes navn sto: far:Lars Christophersen og mor:Maren Jörgensd. Dette kan jo være riktig person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg.

Det gjelder Ole Jensen Solberg i Vassås, 1761-1843, gift 1787 med Kirsti Larsdt Hostvet- Jeg finner ikke Ole dpt i Hof, men kan hende han er dpt i Sande hvor kjørkebøkene skal mangle 1760-62. Hans foreldre skal etter det jeg kan fostå av Hof bygdok visstnok være Jens Jensen Bolstad, 1680-1772, og Maren Halvorsdt Gravningen. Jens kjøpte nedre Hostvet i Vassås i 1763. Men Ole må vel være konfirmert i Hof. Er hans foreldre oppført her? Jeg har heller ikke funnet vielsen i 1787 i Hof kjørkebok. Har du noen opplysninger å gi meg? Jeg bærer Solberg-navnet fremdeles og har bragt det videre til mine barnebarn. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, Kai.Det er et generøst tilbud du kommer med. Jeg sitter for øyblikket med et lånt eksemplar av de nevnte kirkebøkene på mikrofilm. Mitt spørsmål er: Hvordan er kvaliteten på CD-ene du har kjøpt - jeg antar at det er CD-er? Hvor har du kjøpt dem og hva er prisen? (Svigermor var født på Eidsfoss, og det ser ut som også deler av min svigerfars slekt kommer fra distriktet Hof og Lardal - jeg har faktisk vært bort i et par Gurriker :=))Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Thorleif!!!Jeg har ikke fått tid til å sett på personen du er på leting etter ennå , men det kommer iløpet av kvelden.Hei Tor!!! Jeg har ikke dette på cd'er, men på mikrokort. prisen er 9,- pr. kort. ca.4 i hver kirkebok.Jeg kan jo hjelpe deg litt hvis det er veldig dårlig kvalitet på det du har?TRENGER INGEN HJELP???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Kai.Her skal du få en liten utfordring: Johannes Olsen ble født 25. mars 1815 på Eidsfoss. (Han bodde senere på Holtrønningen). Foreldre: Ole Johannesen, Eidsfoss og Live Olsdatter.Vi antar at Ole Johannesen er f. ca. 1783 på Eidsfoss. Utfordringen er: Hvem er Live Olsdatter? Har du tilgang til ekteskap inngått i den aktuelle perioden? Vi har ekteskapsregisteret fra 1814, så de må være gift før. Muligens har de en sønn født i 1806. Vi er interessert i å finne hvem foreldrene til Live er, og også foreldrene til Ole Johannesen.I folketellingen for 1801 er oppgitt 2 Live Olsdatter (f. hhv. 1794 og 1796), men ingen av de to stemmer fordi de antakelig er for unge, og dessuten gift med andre personer. Vår Live kan selvfølgelig være innflyttet etter folketellingen 1801.Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Bjarøy

Hei Kai! Farsiden til min oldemor kom fra Hof og det går tilbake til 1500tallet. Dårlig med slektninger der nå. Min tipptipp oldefar Johan Johannesen ble født på Hedde u Gurrik 1810 og døde på Stigen i 1888. Faren hans var først husman på Hedde. Har vi noe felles slektninger? Takker for tilbudet om oppslag i kirkebøker og ser gjennom om jeg trenger hjelp til noe. Kommer tilbake om en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

KaiLars Kristoffersen, f. 1793 på Åkerholt, er nok døpt i Ramnes 16. juni 1793. Jeg har disse opplysninger fra Ramnes kirkebok. Da har vel familien flyttet kort tid etter Lars' fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, Kai. Det var flott at du fant dåpen og begravelsen av Ole Haagensen fra Kongsberg. Jeg regner med at moren, Maren Olsdatter Huken, enten har hatt tjeneste i Hof eller har hatt noen kjente der som hun bodde hos i svangerskapets siste del for å komme unna folkesnakket i Kongsberg. Jeg hadde vel et ørlite håp om at presten hadde skrevet en notis om hvem hun bodde hos i Hof eller andre detaljer, men det kan jo ikke vente.Navnet til faren var litt overraskende for i kirkeboka på Kongsberg står det at faren var 'berg-karl Haagen Amundsøn fra Aardal'. Maren var også fra Årdal, så jeg har tatt det for god fisk. Nå vet jeg ikke riktig hva jeg skal tro. Enten må Haagen Pedersøn som du fant, være en feil som er gjort av presten, eller så må den gode Maren av en eller annen grunn ha operert med én barnefar overfor presten i Hof og med en annen i Kongsberg. Jeg får se i sikt- og sakefallsregnskapet for Kongsberg om jeg kan finne ut hvem som har betalt boten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny kikk i notatene fra Kongsberg kirkebok har kastet litt mer lys over farskapsaken som er nevnt i forrige innlegg. I kirkeboka for Kongsberg har nemlig presten først skrevet: 'lejermaal med berg-karl Haagen Pedersen', men så har han føyet til denne rettelse i margen: 'Hans nafn er Haagen Amundsøn fra Aardal'. Dette levner liten tvil om hvem som var faren og at han ikke var fra Hof. Dette sier imidlertid ikke noe om hvordan/hvorfor navnet Haagen Pedersen kom inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Knut!!!Det var bra jeg kunne hjelpe deg med noe? Det sto noe mere som jeg så når jeg kikket litt mere rundt offentlig skrifte. Jeg sitter på biblioteket, men kanprøve og tyde det som står.Ellers takk til alle andre som hjelper til!!!Ønsker flere etterlysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Hei Kai! Jeg håper kanskje du kan hjelpe meg litt? Det gjelder min manns familie. Jeg har følgende opplysniger: Ole Andersen f.9.10.1846 og hans bror Søren f.1848. Deres foreldre Anders Olsen f.1807 gm.Maren Sørensdtr. f.1817. Anders`foreldre: Ole Mathisen og Mari Andersdatter.Og Maren`s far: Søren Olsen. Kanskje har du opplysniger som bekrefter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Til Tohorleif Solberg: Dette er det jeg har funnet tidligere av barna til Jens Jensen Bolstad.:Inger f. 1749, d. 1781, Anders f. 1753,Helvig f. 1755,tvillingene Maren og Halvor, ble født 29/10 1758 i Sande.Ole f. 1761.Jeg noterte meg engang at Jens solgte resten av Mellom Bolstad til Halvor Torgersen i 1767. Etter dette reiste Jens med familien til Hof. Derfor tror jeg Ole er født i Sande. Jeg er etterkommer av Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Beklager trykkleifen. I følge Family Search var det en Ole Jensen med foreldrene Maren Halvorsdatter og Jens Jensen gift i Botne 29/12 1787, med Kirsti Larsdatter.Det står også at Ole skal være død 30/1 1843. Vet ikke om dette er riktig person, og om det er det, hvorfor han står registrert død i Botne.Burde sjekke dette opp, vet ikke om denne kilden er helt til å stole på.Jeg har ikke sett i kirkeboken. Solfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Kjære Solfrid. Tusen takk for opplysningene. At Ole Jensen Solberg giftet seg i Botne er naturlig, da hans kone Kirsti Larsdatter kom fra Nedre Li der. Men hun var født på Nordre Hostvet i Vassås. Årstallet for hans død stemmer også med angivelsen i Hof bygdebok. Det er vel høyst sannsynlig som det med et spørsmålstegn opplyses i bygdeboka, at Ole Jensen var sønn av Jens Jensen Hostvet fra Mellom Bolstad i Sande. Første kona til Jens var fra Eggedal, og Jens er under Teige i 'Sigdal og Eggedal bd.III' kalt Jens Jansen. Jeg vet ikke hvor Jens opprinnelig kom fra. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Desverre har jeg ikke notert hvor jeg fant alt jeg fant da jeg begynnte med slektsforskning for endel år siden(typisk nybegynnerfeil?)Men det lille jeg noterte meg på Jens Jensen var en parentes med Iversen og et spørsmålstegn. Vet ikke hvem kilde det kom i fra, eller om det er en som har sendt meg det. Men jeg har tydligvis ikke så mye opplysninger som deg, for noen kone og stedsnavn til Jens før han kom til Sande har jeg ikke. Har du lyst til å del det med meg? Hilsen Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Kjære Solfrid. Mine kilder er: I. Sandeboka av Andreas Mørch, s.334. Ole Guttormsen fra Eggedal kjøper Mellom Bolstad i 1699 og flytter dit. Han var gm Inger Torgeirsdt og hadde 6 barn, Torgeir 1703, Tor 1704, Anne 1709, Arne 1713, Ragnhild 1714, Guttorm 1718. Ole døde i 1721. Inger giftet seg igjen med Jens Jensen (Iversen?) som i 1723 hadde kjøpt stiftamtmann Tonsbergs lodd i gården. Inger døde i 1746. II. Andreas Mørch: Sigdal Eggedal III, s.1040: Barbru Knutsdt som hadde vært gm Knut Sebjørnsen Teige, giftet seg igjen med Torgeir Arnesen. Ei datter av dem, Inge Torgeirsdt, ble gm Ole Guttormsen her fra Eggedal og budde på Bolstad i Sande. Hun var sida gm Jens Jansen Bolstad. -- Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Anne-Lise!!!Jeg har funnet en person med samme navn som en av den du var på jakt etter.Soren Olsen Holt konfirmert 15.09.1799 i Wasaas Kirke.Han er kanskje identisk med din Søren Olsen?Håper det kunne vært til noe hjelp? Kanskje jeg finner ham døpt også!!! Hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hei, tar deg på ordet jeg. Mangler noen dødsdatoer/år. Olia Tallaksdatter f. 25.10.1862 på Branterud, Hennes far Tallak Andersen f.1836, Vet ikke dato ei heller ikke dødsdato, Tallak's kone Greta Maria Rasmusdatter f. 1836 d.? Deres foreldre på rams:Anders Larsen 1795 g.m. Aase Kristine Olsdatter f.1792 d.1878, RasmusChristensen f. 1797 d.? g.m. Olea Augustinusdatter f.1801 d.? Veldig mange av disse bodde på Branterud(trur eg). Rasmus's foreldre Christen Rasmussen f.1767 g.m. Grete Eriksdatter f.1765. De var fra Hof de fleste. Kan du bidra med litt er jeg takknemlig. Har kun fødselsår på alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Inger!!!Jeg skal ta en titt på dette når jeg kommer tilbake fra det avsluttende prosjektet vårt på skolen kl.18. Ønsker du alt av opplysninger.Hvis du ikke viste det, så har jeg digitalisert alle konfirmerte i perioden 1765 - 1802 + 1814 for Hoff og Wasaas. Håper de blir lagt ut så snart som mulig!!!Hilsen Kai (15år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei!!!Jeg har nå med nesten 100% sikkerhet funnet dine etterlysninger.Christen Rasmussen konfirmert: 02.11.1788Grethe Eriksd konfirmert: 02.06.1782Dette var da de eneste med de navnene du har nevnt som passer. I forhold til alder var Christen ca.21 år, noe som ikke var normalt, men heller ikke uvanlig. Grethe var ca.17år noe som var en normal alder til konfirmasjon.Jeg skal ta en titt på de andre også, men da må jeg bare registrere litt til.Håper jeg finner noe da. Håper også dette var noe av interesse???Hilsen Kai (15år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.