Gå til innhold
Arkivverket

[#11418] Jeg gjør oppslag i kirkebøker for Sem i Vestfold fra 1702 til 1814


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei!!Jeg gjør gjeren oppslag på mirkrokortene mine hvis du skriver ned den infoen. du tror jeg kommer til å trenge for å finne det du er på jakt etter!!!Hjelper gjerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Kai Samuel! Jeg tar deg på ordet og ber om du vil se hva du kan finne ut om Hans Asbjørnsen, som skal være født ca 1720, så vidt jeg vet i Sem. Finnes hans dåp i kirkeboken for Sem?Han ble gift i Sem 29.10.1749 med Ingeborg Olsdatter. Finner du vielsen? Hvem var forlovere? Står det noe om hvor brudeparet kom fra? Hvem de var sønn/datter av?Hans Asbjørnsen døde angivelig på gården Bjelland i Sem 1777. Finner du hans begravelse?Svar gjerne her i debattforumet, eller, om du foretrekker det, direkte til min e-post-adresse: tophat@online.noMVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Hans!!!Jeg fant denne Hans Ambiörnssön som født, døpt, konfirmert, død eller begravet, men jeg fant han derimot gift.17. juli 1749 i Sem trolover Hans Ambiörnssön Ullenröd og pigen Ingeborg Olsd. (det står noe om soldat) Cautions? Ole Wiig og Hans Grette.Copuleret 29. octbr. 1749 i Sem.Håper dette var noe du ikke hadde!!! Da kunne jo jeg også bidratt med noe.Hvis det er mere du måtte lure på så bare spør, men ikke spør vanskelig!Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Hans!!!Det var bra jeg også kunne bidra med noe.Takk til deg også Kristian. Er det slik at du Kristian er leder for slektshistorielaget i Hedrum?Jeg mener jeg fikk slektstre og ganske mye og bra hjelp fra deg for en god tid tilbake???Ønsker flere etterlysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Inger Kvennodd

Hei Kai Samuel. Takk for at du har gitt oss mulighet til å spørre deg om å hjelpe oss til å finne våre slektninger. Det jeg gjerne skulle ha hjelp til å finne ut av er følgende: Foreldre til ANDERS OLSEN, F. CA.1755 bodde i 1801 på gåden Aas i Sem G.03.01.1785 i Sem med BERTHE KIRSTINE HANSDATTER., F. CA 1759 i følge 1801 tellingen. Har heller ikke foreldre til BERTHE KIRSTINE. Når de giftet seg var forloverene; Anders Pedersen ( som ble gift med Anne Olsdatter 14.07.1779, mulig søster av Anders) og Abraham Povelsen Aas. Håper du har mulighet for å hjelpe meg med dette, og jeg ville bli veldig glad. Det står ingenting i BB for Sem og Slagen hvem som er foreldre til disse 2. Med vennlig hilsen Inger fra Brevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Inger Kvennodd!Jeg har nå gått gjennom kirkeboken fra 1750 til 1765. Der så jeg først og fremst etter Anders og Berthe, men jeg fant ikke tegn av de. Heller ikke som gifte i 1785 fant jeg de. Er du sikker på at de ikke bodde i Slagen, de har en egen kirkebok.Nå kommer det positive: Ved en dåp den 21. desember 1755 blir det døpt en jente ved navn Johanne. Hennes mor hette Helle Magrete Aas. En av Johanne's faddere het da Ole Olsen Aas. Jeg tenkte dette muligens kunne vært Helle's bror og Anders far.Ole Olsen Aas var gift med Inger Larsdatter. De fikk en sønn, han ble kalt Ole. Døpt: 05. Mars 1758 (i Sem). En av fadderne som nevnes da er Anne Olsdatter Aas, det må jo være søstern til Ole Olsen Aas, den eldre (han som ble gift med Inger).Min mening er den at Ole Olsen Aas (den eldre) og Anne Olsdatter Aas er søsken. Ole Olsen Aas (den eldre) fikk en sønn mens han bodde i Slagen, som ble hetende Anders. Jeg vet at kikreboken for Slagen er lagt ut som søkemotor på 'Vestfoldlinker' tror jeg det heter. Du finner hvertfall siden på Startsidens slektsforsk.Håper den info.en jeg fant kunne hjelpe deg litt, og ikke har ledet deg på villspor!!!Lykke til videre, og hvis du trenger mere hjelp bare gi et hint så skal jeg se hva jeg får gjort.MVH Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Kvennodd

Hei Kai Samuel Tusen takk for svaret. Må først beklage at jeg ikke har vært inne på Vestfoldside og oppdaget at du har svart meg før nå ikveld. Jeg er kjempefornøyd ,med svaret og skal selvfølgelig prøve å ' spinne' videre på disse opplysningene. Må nok bare fordøye det litt først. Skulle det være noe uklart underveis, kommer jeg gjerne tilbake til deg og spør om mer hjelp. Igjen tusen takk for den jobben du har gjort for meg. Mvh Inger fra Brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei igjen Kai Samuel. Har nå tatt en titt på IGI, vet ikke om det er den rette men: en Anders Olsen, sønn av Ole Gunnersen og Mari Andersdatter er døpt 22.03.1755. i Slagen, Vestfold Året passer veldig bra med bygdeboka. Sitter nå med et utkast av Sem og Slagen bygdebok, Søndre Ås. Her står følgende: Anders Olsen, 1799-1840. Død 1840 85 år. Han blir gift 3 ganger, men det er kone nr.2 som er min. Berte Kirstine Hansdatter ( Andersdatter ? det står i 1801 dette navn på henne) hvem som har rett vet jeg ikke, Bygdebok eller Folketellingen. Men de fikk jo en del barn. Kanskje du hadde mulighet for å se på de som døpt: 2.Ingeborg, f. 1782, med 1. kone 4. Marte, f.1788 ( alle herifra med min formoder) 5.Olea ( Olia), f.1792 6.Ole, f.1795 7.Mari ( Maren), f. 1798 8. Hans, f.1802 ( han er min) Kanskje det er mulig og finne ut noe sikkert ved å se på faddere her. Håper ikke dette er for mye bryderi. Gleder meg ril å høre fra deg. Hvis du vil kan du godt maile meg direkte, da er adressen: helkven@frisurf.no Mvh Inger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Album

Hei, Kai! Jeg lurer på om du kan hjelpe meg med å finne opplysninger om noen mulige slektninger. Det gjelder Maren Hansdatter Eger som ble trolovet den 10. og viet 31. desember 1737 i Tønsberg til parykkmaker Jacob Bentsen Album. Jeg lurer på om hun kan ha vært fra Sem, selv om jeg ikke selv har funnet dåpen hennes i kirkeboka derfra. Jeg kan ha oversett henne eller lest feil. Når jeg tenker på muligheten av at hun er fra Sem, er det ikke bare fordi Sem er nær Tønsberg, det er også fordi jeg har sett at det er en plass på Søndre Kjær som kaltes Egerodden. Hilsen Dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Fra Tønsberg kirkebøker:Ved trolovelsen mellom 'Peruqvemager Jacob Bentsen Album' og 'Maren Hansdatter Egger' opptrer 'A. Borgen' og 'Hans Roberts. Eeger' som forlovere.En 'Hans Rubbertzsøn' gifter seg 4. desember 1690 med Sybilla Hansdatter.'Hans Rubberts.' gifter seg 28. januar 1696 med Anne Dorothe Christensdatter.'Hans Robers.' er forlover for Børge Olsen og Marte Robersdatter i 1695.'Hans Roberts.' er forlover for Tobias Gotfriedsen Figtenberg og Sibille Hansdatter i 1730.Har du sjekket Tønsberg kirkebøker om Maren kan være datter av nevnte Hans Robertsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Album

Mange takk, det var oppmerksomt sett. Jeg må se en gang til i kirkeboka for Tønsberg. Noe tyder på at du har rett. De første barna til Jacob og Maren ble døpt Hans og Anne Dorthea, det passer jo til at mora til Maren het Anne Dorthea (Dorothe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Album

I Family Search finner jeg en Maren Hansdr døpt 12. juli 1708 i Vår Frue i Tønsberg med foreldre Hans Rubbertzen og Ane Dorothe Christensdr. Fødselsåret passer med den tida jeg har hatt grunn til å tro at hun var født. Jeg skal se i kirkeboka uansett, men mye tyder på at Maren Hansdatter Eger nå har fått foreldre. Det er jeg glad for.I Tore Vigerusts avskrifter av Tønsberg by og Holmestrands borgerskap på 1720-tallet heter det at 'Hans Robbertsen, borger med bevart borgerbrev 1720, er en gammel sjømann, farer undertiden for en hyre og ror med en båt som er hans fattige næring 1722, lignet med sin datter (uten navn) 1729 til rd 2-0.' Dermed vet jeg enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kai Larsen

Hei Inger...Jeg skal se hva jeg får gjort. Skolen må gå først å da kan det ta litt lengere tid enn det det har gjort før.Jeg har da bare kirkebøkene for Sem, og Slagen hadde egne kirkebøker på denne tiden (tror jeg?).Jeg skal ihvertfall ta en titt og så mailer jeg deg så fort jeg får anledning...!MVH Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.