Gå til innhold
Arkivverket

[#11422] Bytting av pære i leser Bell & Howell Commuter II


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Da jeg er i ferd med å bestille ny pære til min nyanskaffede mikroficheleser, er jeg nødt til å finne ut hva slags sokkel pæren har. Er det noen som kan hjelpe meg med hvordan denne fås ut? Eventuelt vet hva slags sokkel denne leseren har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Uten å kjenne Commuter i detalj vil jeg tro at det dreier seg om en 100W 12V halogenpære med Gy 6.35 sokkel. I såfall er pæren omtrent så stor som den ytterste av de tre lillefingerknoklene dine. En slik pære har to stifter og dras rett opp fra sokkelen. Hos bl.a. Clas Ohlson koster to pærer 32 kroner og har en estimert levetid på 2000 timer Vennlig hilsen Carl Müller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Thon

Jeg har fått tak i samme type ficheleser, men har så langt ikke trengt å skifte pære. Ifølge informasjoner på leseren ser det ut til at den foreslåtte pæren ikke kan være riktig. Det står at max wattstyrke skal være 50W. Og mht. 'Lamp replacement' står betegnelsen 'FHR' uten at det sier meg noe mer. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg har nettopp anskaffa ein ny pære til lesaren min, av same slag, som eg kjøpte brukt i North Dakota for eit par år sidan. Pæren har fått nytt nummer i høve til det opphavlege:Philips: Projection Lamp Type 7027 BRL A1/220 12V 50W G6.35 (Made in Germany)Pæren kosta meg US$ 25 og har to pigger i botnen.Han verkar perfekt!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Den pæren som Lars Øyane beskriver er en 12V 50W med Gy 6.35 sokkel med xenonfylling. Ganske dyr og med levetid ca. 50 timer ville jeg tro. Kjøp heller en halogen belysningspære. De aller flest elektriske forretninger fører dem. Be om en 50W 12V med Gy 6.35 sokkel, den er da entydig definert, kfr. mitt svar tidligere. Kindermann kjører en slik pære i 100W utførelse. Du kan evt. også prøve en med 100W og bruke den videre hvis ikke varmeutviklingen blir for stor. Det merker du fort. Blir det for varm, så gå tilbake til 50W. (Jeg har en Minox som du kan steke speilegg på etter 20 min drift, Kindermann blir også varm, men ikke sjenerende) Det viktigste er at ikke glassplatene er så varme at filmen tar skade, den tåler ganske mye. Prøv deg frem, du kan ikke gjøre noen skade. Både 50W og 100W 12v Gy 6.35 bør koste rundt 30 og 50 kr respektive. Halogenpærer lever ca. 2000t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gunnar Thon

Hei Magne. Så var det min tur til å få 'svart skjerm' på same type leser. Jeg hadde ei 50W beslysningspære med samme sokkel liggende, og har satt den på plass. Men lesbarheten blir elendig. Det kan se ut som den pæra er for kort slik at lyskilden ikke kommer på rett plass under objektivet. Lurer på om du kom til noen bra løsning, og i tilfelle hvilken. Hilsen Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei Gunnar!Etterhvert kom jeg til å bite i det sure eplet og bestille et par pærer fra Keller i Oslo(de har også kontor i Bergen). Pærene skulle koste i allefall et par hundre pr stk(jeg vet ikke hva det ble, fordi regningen aldri ankom). Disse passer utmerket. Disse heter XENOPHOT HLX HLX 64610 BRL 12V 50W. Det kan nok være en fordel å ringe dem og beskrive pæren så du er sikker på at den passer(mht avstand mellom pinnene). Nr. er 22511200 til kontoret deres i Oslo.Håper dette kan være til hjelp.Mvh, Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Bruk for all del en pære med riktig volt og watt ellers kan du brenne viklingene. Endel av disse pærene er ikke å få tak i her hjemme men finnes i USA. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.