Gå til innhold
Arkivverket

[#11424] Hvornår blev en dreng indført i et Legd - Land eller Sjølegd?


Gjest Elisabeth le Fèvre Honoré
 Del

Recommended Posts

Gjest Elisabeth le Fèvre Honoré

Hej!Vil nogen fortælle mig om Sjø- og Land-Legd? Min tipoldefar er født i 1791 og døbt i Bøe Kirke, konfirmeret i Langesund Kirke, hvor der stod Land Legd. Jeg er opmærksom på, at Langesund er et Sjø-legd og Bøe et Land-legd. Men hvilken alder havde man da man blev skrevet ind og hvor hører de to sogne under rent militært?Tak!!Med venlig hilsen Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Jeg har registrert i et tilfelle, (Lier utenfor Drammen) at det allerede ved dåpsinnføringen i kirkeboken var notert 'søelægd'. Tror dette var det vanlige. Se også tema 6162 i dette forum. Mvh Tore Næss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth le Fèvre Honoré

Hej Tore!Tusind tak for dit indlæg, men kan du også være rar at fortælle mig, hvor jeg kan slå dem op. Jeg sidder i Danmark og ved ikke så meget om systemerne i Norge! Kan jeg bede Statsarkivet i Kongsberg om hjælp eller Riksarkivet?M.V.H. Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.