Gå til innhold
Arkivverket

[#11425] Eisenach i Kursachsen, Tyskland


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

HeiEr det noen som kan hjelpe meg med kontakter i Tyskland som kan hjelpe meg og leite etter en Joseph Meyer, født ca 1770-1780 fra Eisenach i Kursachsen, hvor ligger nå Kursachsen hen?. Jeg har ingen tysk kunskaper så det er umuligt for meg og leite etter ham. Er villig til og betale for opplysningene.Med vennlig hilsen Jorunn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hei, Jorunn! Det skulle vel ikke være Eisenach i Thüringen du leter etter? Den ligger helt nær den gamle grensen mellom Øst- og Vest-Tyskland. Jeg har flere kjente i den byen, og kan evt. be dem om hjelp, hvis du vil. Du kan godt svare meg på mail: ebrus@c2i.net Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Det er nok Eisenach i dagens Thüringen. Sachsen er et historisk og geografisk bokstavelig talt utflytende begrep, og har tildels vært brukt om forskjellige områder på samme tid. Kur-Sachsen betyr nok det Sachsen som kurfyrsten hersket over - og kan ha bestått av flere områder med Sachsen-navn. Forstavelsen kur betyr at fyrsten hadde rett til å møte ved hoffet (fransk: cour), og delta ved konge- og keiservalg i det tyske riket. Kurfyrstene var vel en slags over-fyrste over de mer lokale, men nå er jeg på tynn is og skal ikke spekulere videre.Fyrstedømmet Sachsen-Eisenach oppsto i 1572. I 1741 ble fyrstedømmet Sachsen-Weimar innlemmet, og hertugdømmet Sachsen-Weimar-Eisenach oppsto, fra 1815 som storhertugdømme. Dette besto formelt til 1920, da det ble innlemmet i delstaten Thüringen.Dette er ikke svar på hovedspørsmålet ditt, men bare litt historisk bakgrunn for den tiden du leter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei!Under www.kirchenkreis-eisenach.de finner du lenken til 'Stadtkirchnerei'. Der står bl.a.: Her får du opplysninger om ..... Ahnenforschung (=slektsgransking)......Adressen: Stadtkirchnerei Eisenach, Pfarrberg 2, D-99817 EisenachDessuten anbefaler jeg å nytte www.genealogynet.de - en hjemmeside på tysk og engelsk. Da finner du sogår 'sample letters to churches, offices, archives...' (på tysk, engelsk...) Da må du bare nok fylle inn navnet etc. til din slektning.Lykke til! Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.