Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Hallvard Bragstad

[#11428] Manglende gårdsnavn i FT1801 for Tynset

Recommended Posts

Gjest Hallvard Bragstad

Jeg finner ikke gårdsnavn for Tynset i folketellingen av 1801, bare tall. Er disse gårdene oppført ved navn et annet sted?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Bryn

Jeg mener å ha sett at gårdsnummeret i Tynset er identisk med løpenumrene som ble brukt før matrikkelen i 1886. Dette løpenummeret er med i de tabellene som du finner i databasen til Registreringssentralen for historiske data i Tromsø. Her er lenken: http://draug.rhd.isv.uit.no/rhd/matrikkel.htmlJeg tør imidlertid ikke garantere resultatet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Bryn

Dementi. Jeg tok en liten sjekk i 1801-tellingen for Tynset, og det burde jeg nok ha gjort før jeg sendte foregående melding. Denne måten å finne ut hvilke gårder som skjuler seg bak numrene, ser ut til virke i noen av Tynsets nabosogn, men ikke i Tynset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Tjade

Jeg har løpenummerne knyttet opp mot gårdsnavn og nummereringen brukt i bygdeboka for Tynset. Lista vil snart sende til digitalpensjonatet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Skjer det noe i denne saken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Erik Aas

Her er noen av familienummerne med gårdsnavn, nemlig 174, 175, 176, 187, 233 og 316-526.Adresse (excelark): http://home.no.net/jeaas/v1801reg.xlsArket inneholder altså hele prestegjeldet med unntak av dagens Tynset kommune.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Selvfølgelig var det Tynset og spesielt Tylldalområdet jeg var interessert i :(Flott med alle dine avskrifter uansett. Har jo mange forfedre i dette området f.eks Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.