Gå til innhold
Arkivverket

[#11429] Ang. tilbud om oppslag i kirkebøker.


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett at det har kommet noen tilbud om oppslag i kirkebøker. Jeg vet jeg nå kan virke sur og kverulerende, men kan ikke de som kommer med tilbudene f.eks. legge det under det fylke det gjelder. Jeg vet ikke hva andre synes om det?Det er et fint tilbud for mange, men problemet er at spørsmålet blir borte eller anonymt fordi det ligger under en overskrift som ikke forteller noen verdens ting om hva saken gjelder. Jeg synes noe av det fine her i dette forumet er nettopp åpenheten, og det er flere som kan ha nytte av andres innlegg.Problemet vil vel virkelig komme for dagen når man ønsker å se om det er flere som arbeider med samme slekt. Man søker på navn, men de som ligger under disse overskriftene kommer ikke for dagen. Det er jo trist for begge parter.For min del så holder jeg med en slekt som hopper rundet hele landet fra nord til syd på null tid. Jeg har problemer med å følge med hvor de er, og er derfor avhengig av å se om det er andre som også leter etter den samme slekten for å utveksle opplysninger. Det blir håpløst å gå inne på hvert 'kirkeboktilbud' som med tiden står i fare for å bli utrolig lange og uoversiktelige.Vel nå har jeg sagt min mening, og håper at dere ikke tar den ille opp. Dette er fra min side ment som et varsku.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Berit. Først vil jeg takke for det store engasjemanget du har på denne siden, og ikke minst takke for utrolig flott hjelp til å finne ut av mine problemer. Det er det sikker veldig mange andre som kan også. Men til saken: Jeg er ikke helt enig med deg i at det skal legges under det fylket det gjelder. Har selv slekt fra store deler av landet, og da ville det være ganske tidkrevende og lete på alle de fylker jeg har slekt i. Men med dette tilbudet må det vel være så stor åpenhet i spørsmål/svar at det som blir spurt/svart blir lagt ut på nettet under Debatt, slik at flere som har de samme anene kan finne 'sine' igjen. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per  Håkon Christiansen

Vi er nå tilbake til 'fylkesdebatten' og spørsmålet om organisering av digitalpensjonatet. Med snart 12 000 innlegg debatter (og det mangedobbelte antall innlegg) samt digitalpensjonat sortert på bidragsytere, så begynner dette å bli stor rimelig stor hukommelsesprøve. (Ofte vet jeg at noen engang hadde et innlegg/bidrag/svar som jeg NÅ gjerne skulle sett på en gang til...) Men hvordan best organisere dette? Har kanskje redaktørene (administratorene) noen ideer de vil dele med oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nevnte tilbud om oppslag i kirkebøker ligger da grangivelig under vedkommende fylke, men om jeg ikke tar feil vises alle inlegg i den generelle gruppen.Håper redaktøren kan bekrefte/avkrefte dette.Ellers er det lurt å legge inn stikkord ved nye innlegg slik at det blir enklere å finne tilbake til eldre saker. Denne muligheten er det jo lagt til rette for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per  Håkon Christiansen

Det er det. Men (1) det ligger så utrolig mye gammelt her, og (2) så har debattinnleggene en tendens til å flyte ut i mange forskjellige retninger. Derfor er det nok ikke så dumt å foreslå litt bedre disiplin (mere oppdeling?), slik at stikkordene blir mere treffsikre. Eller andre kreative tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Når det gjeld Digitalpensjonatet, treng ein ikkje vite namnet på kven som har registrert dette. Desse basane er å finne lett om ein anten går inn via 'Dåverande' eller 'Dagens' område - eller via 'Type'. Dei ligg der på same vis som dei andre basane, sjølv om ein må gå via rommet til dei som har registrert dei frå desse lenkene. Men slikt er då ikkje noko serleg bry. Alternativet er jo at dei ikkje finst i det heile ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Vedrørende oppslag kan en løsning være at slike spørsmål legge inn på vanlig måte med evt. navnet på 'oppslageren' til sist. Slik kan vanlige søkebegrep legges inn, det kan finnes igjen og den som tilbyr oppslag kan finne 'jobbene ' sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei!!!Jeg er veldig lei meg hvis jeg ødelegger et slags system dere har hatt her fra tidligere!!! Jeg kommer til å slette alt og gå over til et annet forum hvis det ikke er plass nok!!! Håper det ikke trengs, for det har vært veldig gøy å jobbe sammen med alle på denne siden.Jeg er også enig i at det burde vært et litt mere systematisk skjema man kunne lagt alt inn i og gått rett dit hvor man ønsket. Det er jo også slik her at jeg har lagt alle mine temaer innenfor det fylket det gjelder, men alt vises jo på hovedsiden likevell!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror nok ikke at noen ønsker at du skal slette noe som helst, Kai! Derimot forstår jeg at flere av brukerne synes forumet begynner å bli noe uoversiktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg synes det er et kjempeflott tilbud av Kai, og aldri har jeg sett på makan til iver etter å hjelpe!Antall innlegg på første siden er vel uansett 50 - og det etter innspill fra brukerne. Jeg synes det er flott med oversikt over samtlige innlegg, i tillegg til den fylkesvise oversikten. Om noen synes det blir uoversiktlig, så skyldes vel det at antall brukere har økt. Å klage på at tilgangen på informasjon er så stor at man ikke rekker over alt, er et luksusproblem! Og jeg synes det er veldig trist når klagen direkte er rettet mot så hjelpsomme mennesker som Kai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei og hå! Det er en aldri så liten kommunikasjonssvikt ute og går. Det er jo ikke KAI som er problemet! Han er jo kjempeflinkesnill!!!!Berits tanke er vel at de som trenger hjelp av Kai, lager egne innlegg. Jeg har full!!! forståelse.eksemplivis: Folk kommer inn om ett i MAI 2004, leter etter Hans Ambjørnson fra Ullerød. Kai Har vært elskverdigheten selv i NOVEMBER 2002 , funnet det som er å finne. Relativt unge Ambjørn Hansen (nålevende tippoldebarn) kommer inn om (altså i MAI 2004) , søker i 'søk i tema' og... nix. Ingen treff.Legger ny etterlysning. Kai har fremdeles sine kirkebøker, litt dårlig hukommelse, kaster seg over, det har tross alt gått 2 år og 232134123 etterlysninger.... og jo! tamtaramt!Jeg har TOTALT! gitt opp debatten Eidsvoll nr 6747. Her er det pr. dags dato 97 innlegg, som stort sett omhandler 40 etterlysninger av forskjellige personer!Jeg skjønner ikke at dette er noe å debattere en gang.Lag nye innlegg på alle etterlysninger, med masse koselige opplysninger, så får alle glede av det. Både dere som etterlyser, vi som hjelper, og! egentlig det viktigste av alt, de som kommer inn på DAs brukerforum om 1 uke, 1 måned... de kan søke på Hans Amb... og ! yes! de er nemlig slektninger eller dens like!Lag skikkelige overskrifter!Kai er et herlig nytt tilskudd på hjelpe-fronten! Kult!!!Laila :o) (som atter en gang føler at taleretten er på sin plass, bør kanskje gi seg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Sissil.Det var ikke en klage, og ikke på Kai og hans innsats. Og jeg synes ikke han og hans like skal slutte arbeidet, men kanskje finne en annen måte å gjøre det på.Det var for å gjøre oppmerksom på alle de som ikke 'synes' under hans og andre 'kirkebokeieres' overskrifter. Jeg tror det med tiden desverre kan bli et stort uoversiktlig problem.Hvorfor ikke gjøre som før, og når Kai og hans likemenn ser i overskriften at noen spør om kirkebokoppslag for de distriktene de har kirkebøker for kan de jo svare på de innleggene.Og om overskriften er klar og tydelig så kan de jo f.eks sjekke et par ganger i uka(avhengig av disponibel tid og etterspørsel) ved å søke etter sognet eller fylket det gjelder og vips så kommer det frem. På den måten får vi alle glede av deres arbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg skjønte nok hvorfor du skrev innlegget, og har ingen problemer med å forstå dine innvendinger. Men det stakk meg i hjertet på Kai sine vegne, og da han selv var inne med et innlegg følte jeg behov for å vise at hans initiativ var prisverdig.For nye brukere tror jeg det er veldig viktig at de føler at de blir verdsatt, og at man heller kan 'korrigere' litt etterhvert. Vi er ikke alle like systematiske, og jeg tror Kai gjorde sitt beste ved å legge inn et innlegg for hver kirkebok han hadde. Jeg tror nok at både jeg og alle andre er fullstendig klar over at du ikke mente noe vondt med innlegget ditt Berit! Vi har erfaring nok med deg til å vite at du er riktig så hjelpsom og hensynsfull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Nå tarjeg opp en gammel debatt her. Jeg kan ikke se at det skulle være noe problem å finne igjen slekt for senere mennesker her, og Kai har jo skrevet navnet på stedene han har kirkebøker på. De som søker på steder, vil jo kunne finne det igjen. Jeg fant alt dette med å søke på ordet oppslag. Syns det er prisverdig av Kai å slå opp for andre. Jeg gjør det jo selv også, men jeg syns jo at jeg skulle ha kunnet hjelpe flere enn jeg greier.Ellers syns jeg også det er en stor fordel at emnene legges under hvert fylke. Jeg bruker det ikke så mye, men når man kommer tilbake hit etter å ha vært borte fra PC og Digitalarkiv i flere uker så er det mye lettere å finne igjen det som er skrevet om slekt på de stedene og fylkene jeg forsker på. Dessverre var jeg ikke selv flink til å legge under hvert enkelt fylke i begynnelsen av min 'karriere' her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg tok og søkte på 'Oppslag' og fant over 140 oppslag. Ut fra det så kan det ikke være så vanskelig å finne igjen!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.