Gå til innhold
Arkivverket

[#11430] Til Kai Samuel Gurrik Larsen.


Gjest Reidun Berge Haugs
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Berge Haugs

Jeg prøver å finne ut hvor min 4-tippoldemor, Maria Fyren, kommer ifra.På familysearch finner jeg: Henrik Fyren f. 1680 Larvik, Vestfold. Gifter seg i Hedrum i Vestfold i 1704 med: Anne Boesdatter f. 1685Foreldrene hennes er: Bo Bertelsen og Dorte Gjestdatter.Har du bygdebøker som dekker dette området?Maria er født ca. 1733. Mvh Reidun..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Bo Bertelsen (ca. 1638-1702) var skipper og bodde i Helgeroa og siden på Manvik (begge steder i Brunlanes) og sist på Unnersbu i Hedrum. Hans far var Bertel Børgesen (ca. 1606-ca. 1671) som var skipper og bodde på Unnersbu. Denne var igjen sønn av en Børge, hvis farsnavn ikke kjennes, som holdt til på Gui i Brunlanes.Bertel Børgesen er i Hedrum bygdebok angitt å være gift med Borild Bertelsdatter, men dette er sannsynligvis en forveksling med ei datter av samme navn. I bygdebokeksemplaret som finnes på Larvik bibliotek har en eller annen notert at det riktige skal være Inger Anne Klausdatter. Om det er riktig, vet jeg ikke, men det kan være rimelig ettersom Bertel Børgesen også var far til Klaus Bertelsen i Larvik.Dorte Gjestdatter skal være fra Helgeroa i Brunlanes, om jeg ikke husker feil.Henrik Fyren er vel identisk med Henrik von Füiren, en av rollefigurene i siste års Herregårdsspill i Larvik, for øvrig spilt av Svein Tindberg.Til sist vil jeg anbefale deg å ikke ta årstallene du finner på familysearch for god fisk. Kan ellers anbefale å låne inn bygdebøker for Hedrum og Brunlanes via ditt lokale bibliotek for å lese mer om disse personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Kristian & Reidun!!!Så gøy at noen skriver et eget tema med mitt navn!! Jeg trodde nesten jeg hadde gjort noe galt?Kristian Hunskaar er nok bedre på de fylkene enn jeg er. Jeg hadde en kort periode med deg om en familie fra Hedrum, Kristian. Det var en mann fra 1700-tallet med etternavnet Asbjørnsen?Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe så mye? Men hvis du skulle treffe på noen slektninger i Hof, Sem, Aurskog/blaker eller Stokke så må du bare legge inn en etterlysning. så skal jeg prøve å hjelpe deg!!!MVH Kai Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Heisann.Står det noe om Henrik og Anne har en datter som het Maria?Jeg famler litt i blinde.. Har fått beskjed om at navnet Fyren ikke var vanlig i Norge på den tid. Det fantes en Von Fuhren familie i Stavanger på det aktuelle tidsrommet, men der hører mest sannsynlig ikke 'min' Maria inn.. Så fant jeg da Henrik Fyren og Anne Boesdatter og tenkte at her kan det kanskje være noe...Maria gifter seg i Fredrikstad (østfold), hun og mannen får bl. annet disse barna:Elisabeth Margaretha (død tidlig), Maria Elisabeth (død tidlig), Margaretha, Johan Anton, Dorthea (død tidlig),Anne Dorthea og Hans Hendrich.Jeg tenker på det med oppkallingskikker fra den tid.. Kan Anne Dorthea ha blitt kallt opp etter sin mormor og oldemor? Tenker på at hun var andre datter som overlevde.. Andre sønn heter Hans Hendrich..Oppkalling etter morfar?I folketellingen 1769 for Fredrikstad står Maria Fyren skrevet som Maria Füren. Tenker på det du skrev Kristian: Henrik Fyren er vel identisk med Henrik von Füiren.. Trenger hjelp!!!!Mvh Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mitt innlegg ble skrevet kun etter hodet da jeg ikke har bygdebøkene tilgjengelige. Jeg tok utgangspunkt i at Annes foreldre var Bo Bertelsen og Dorte Gjestsdatter. Deres etterslekt har jeg ikke oversikt over, men deres barn er vel listet i Hedrum bygdebok, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.