Gå til innhold
Arkivverket

[#11434] Ole Guttormsen og sønnen Torgeir f. 1751. Benterud u/ Bjørke, Norderhov, B.rud.


Gjest Olaf Rønneberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaf Rønneberg

Jeg har i lengre tid lett etter fødested til Torger Olsen som var husmann på Sønstebye i Modum i 1801. Han ble gift med Ragnhild Thommesdatter i 1793. (Se temaene 9019, 10795 og 11275.Ole Guttormsen og Ragnhild Torgeirsdatter fikk sønnen Torgeir i 1751 da de bodde på Nedre Lindelien i Ådalen.I 1763 bodde Ole Guttormsen og antagelig sønnen Torgeir på Benterud under Bjørke i Norderhov. Ragnhild var da død.Da der er mulig at det var denne Torger som var i Modum i 1801, vil jeg sette pris på alle opplysninger om Torgeir Olsen og hans far Ole Guttormsen Benterud.Med hilsenOlaf Rønneberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Tilleggsopplysning:I.h.t. Family Search ble en Ole Guttormsen gift med Berit Haagensdtr, den 13.10.1754.Da Ole på dette tidspunkt var enkemann, er det godt mulig at dette er Ole Guttormsen Lindelien / Benterud.Med hilsen Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du finner ut at han er fra Lindelien så har jeg funnet skiftene der:Ringerike og Hallingdal skifteprotokoll 16 1752-56 s. 176b. 1754 4/2 Lindelien 'Nedre' i Ådalen.Ragnild Torjersd. g. Ole Guttormsen. Bto. 313-3-4-, Nto. 172-0-18. Heri medregnet jord: 1) i gården Landsenden i Hedalen. 2) Halvdelen av g. Nedre Lindelien. Hj. for jorden 1) skifte 11/9 1748 på Landsenden i Hedalen for i...værende Torjer Landsenden. 2)Skj. dat. 27/3 1751 tgl. 28/10 1751 fra enke - mannens far Guttorm Olsen Onesrud/Omsrud (..?) Amsrud? Det var veldig vanskelig å lese gårdsnavnene? da filmen var uskarp.Barn: Torjer 4 år, Rønnoug 7 år, Inger 5 år.Lindelien nedre , Nes i Ådalen: 1763 12/4-21/3-22/3. Guttorm Olsen +. 1g. , 2g. Ronnov Syversdtr. +, e. Guri Olsdt. Bto 180-2-12, Nto 158-'-18. Barn: 1) Ole bor på pl. Benterud u.g. Bierche i Norderhougs sogn. 2) Gubiør gm. Østen Brakar Ourdal i Valdres. 3) Ingebor gm. Gulbrand Toresen H/Kirnsrud? 4) Ingerie gm. Lars Bye Øvre Ourdahl i Valdres. Barn neste ekteskap: 6) Rønnouv 6 år, 7) Barbro 1 1/2 år. (barn nr. 5 sto ikke)Sjekket Benterud og der sto det bare 'Se Skollerud', men der fant jeg ingen ting. Jeg skrev ikke opp all skylden/prisene på eiendommenen, men det sto i skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Olaf Erik Rønneberg

Til dere som har fulgt med i dette tema!Jeg har hentet diverse tilleggsopplysninger fra kirkeboka for Norderehov, aadal.com samt F.T. av 1801, og jeg er nå overbevist om at Torger Olsen som bodde på Sønstebye i Modum i 1801 var sønn av Ole Guttormsen Lindelien.For det første hadde Torger Olsen og Ragnhild Thommesdatter døpt en av sine døtre for Ragnhild.Mer overbevisende er det at Oles 2. kone (altså Torgers stemor) som ved vielsen blir kalt Berith Haagensdatter var født i 1723, og Berthe Haagensdatter som bodde hos (eller nær ved) Torger, i 1801 blir oppgitt med alderen 78 år. Berthe og Berith er jo ikke det samme navnet, men i 1801 bodde Ole Guttormsens og Beriths sønner, Guttorm og Haagen i Modum, og begge hadde døtre som hette Berthe.Som om ikke dette var nok, når Torger Olsen og Ragnhild Thommesdatter døpte sin sønn Thomas i 1805, så er Guttorm Olsen Kjølstadeie og Haagen Olsen Sponeeie, altså Torgers halvbrødre, blant fadderene.Det kan se ut som om hele familien har flyttet til Modum, og det vil ikke forundre meg om Ole Guttormsen døde i Modum.Med hilsenOlaf Rønneberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.