Gå til innhold
Arkivverket

[#11435] Helene Olsdatter Solemslie, Førde i Sogn og Fjordane


Gjest Marita Brandsøy Lystad
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hvem var Helene Solemslie?Hun fikk et uekte barn med Mads Nilsson Fengestad i Førde pr.gj i 1812. Mads er født i 1775 på Fengestad i Førde pr.gj.Ved dåpen kalles hun altså Helene Olsd Solemsli. Solemslie er en gård i Førde pr.gj, men jeg finner ingen Helene der i bygdeboka og her på DA.Barnet, Nils Madsson Fengestad f. 1812, blir senere gift med Henrikke Olsd f. 1823 i NaustdalNår ble Helene Olsdatter født? Hvordan gikk det med henne? Hvem var foreldrene hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Gård ved navn Solemslie finner jeg bare i Førde, men Solem finnes jo overalt i fylket og landet forøvrig. Har sett på Solheim i Naustdal, uten at jeg har blitt noe klokere. Klarer ikke å finne noen Helene Olsdatter som kan kobles til Mads Nilsson Fengestad, og sønnen Nils Madsson f. 1812. Vanskelig, da jeg ikke vet Helenes alder når sønnen Nils blir født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anja Vingelven

Hei! Under 'Døypte i Sogn og Fjordane' finn eg ei Helene Olsdatter født i 1772. Far er Ole Isaksen og mor Ane Olsdtr. Garden heiter Ulltang . Kan det være den du leiter etter ? Ulltang er vel i samme område som Fengestad og Solemsli. Anja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Til Birger: Henrikke Olsdatter kjenner jeg godt til fra før. Hun er født i 1823 av foreldre Ole Larsson Vikum og Ide Matiasdatter.Hun blir gift med Nils Madsson Fengestad. Henrikke Olsdatter og Nils Madsson er mine tipp-tipp oldeforeldre.Til Anja: dette var et godt tips! Ulltang er ikke langt unna Fengestad, og jeg har erfaring med at man ikke reiste så langt for å formere seg i dette distriktet på 1800-tallet :-)...Skal sjekke dette nærmere!Tusen takk til dere begge!mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Marita -Denne Nils Madsen Fengestad, - hadde han noen slektlig tilknytning til husmannen Andreas Borgerson Fengestad? Jeg har ikke bygdebøkene på lån nå, og da blir det ikke så enkelt å se en slik sammenheng. Mulig det er en helt annen slekt.Jeg samlet noen opplysninger for mange år tilbake for en familie på Sande i Gaular. Disse notatene jeg da tok har jeg papirkopier av, og har nå funnet dem frem. Det meste 'går på' grd. Mulen, men også noe på Fengestad, bl. annet har jeg skrevet av en festeseddel hvor Ingvald And. Fængestad bygsler plassen 'Indreøren' til Andreas Borgerson.Det er ikke så mye jeg har, men tilhører disse folka din slekt, så kan jeg kanskje bidra med noe.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei Arne!Jeg er sannelig ikke sikker på om Nils Madsen Fengestad er i slekt med din Andreas Borgerson Fengestad, men usannsynlig er det ikke. Jeg har bygdeboka der Fengestad står omtalt hjemme, så jeg skal sjekke dette så snart jeg kommer meg hjem (er på jobb nå). Fengestad er ikke store stedet, så det kan godt være samme slekta. Fengestad er heller ikke noe vanlig navn, så det dreier seg nok om samme stedet. Jeg kommer tilbake til deg når jeg har sjekket bygdeboka.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Har ikke fått sjekket så grundig ennå, men registrerer at Andreas Borgerson er å finne i Førde Bygdebok under stedet Fengestad. Jeg tror ikke han er i slekt med 'min' Nils Madsson, men må kikke litt nøyere før jeg konkluderer. Var foreldrene til Andreas også fra Fengestad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Marita.Andreas Borgersons foreldre, gift den 03. 06. 1816, - 'Ungkarl Borger Olsen Fængestad og Pigen Brite Mortensdatter Fimmeland.'Borger Olsen var født 1769 på Karstad, så det er vel tvilsomt at de tilhører 'din' slekt. Jeg har heller ikke 'fulgt' Borger Olsen lengre tibake enn dette, men ser at jeg har tatt notater fra et skifte om hvem som var arvinger etter hans kones far, Morten Olsen Fimmeland.De fleste notater jeg sitter med omhandler gården Mulen, bruk 2,- dette begrunnet med at jobben jeg gjorde hadde som utgangspunkt en Anne Bergitte Knutsdatter Mulen som endte opp som husholderske på en gård i Gaular. Denne Anne Bergitte ble gift med Ole Bertel Andreassen som igjen var sønn av husmann Andreas Borgersen Fengestad. Og derfor tok jeg med litt fra hans aner, men jeg går ikke i 'dybden'. Men kanskje har du slekt på Mulen og?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Det er nok ikke sannsynlig at 'våre' to aner fra Fengestad er i slekt nei. Har kikket litt nærmere på det i helga, og finner ingen koblinger.Fimland derimot...jeg har selvfølgelig slekt derfra også. Fimland ligger i Naustdal, hvor jeg har svært mye slekt (min bestemor var derfra). Har ikke papirene med meg idag heller, så jeg får sjekke litt i kveld. Mener å huske at en av mine aner heter Gunhild Fimland ihvertfall. Jeg kommer tilbake til deg når jeg har funnet noe mer.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.