Gå til innhold
Arkivverket

[#11437] Stavern, Vestfold, oppslag i kirkebok 1816-29


Gjest Anita Holck
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Holck

Jeg søker faddere ved flg. barns dåp, i håp om å finne ut mer om disse barnas mor: Mathis, døpt 22 mai 1820, Johanne Marie, døpt 17 okt. 1823, Maren Magdalene, døpt 2 apr. 1826 og Christiane Henrike, døpt 29 jul 1829. Foreldrene er Niels Mathiesen og Margrethe Christophersdatter. De ble gift 31 mai 1816 i Stavern. Sier kirkebøkene noe om hvem som var Margrethes far, forlover ved bryllupet el.l.? Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Forlovere var Elias Hansen og Hans Jonsen.Vanskelig å tyde navnene til fadderne, men noe fant jeg. Kone Marthe Christophersdatter, pike ...sten Christophersdatter. Konen var fadder for 1,2, og 3. Piken for 2 og 3. Under 3 så det ut som om det sto An.....Fuglevik. Fuglevik er gård like utenfor Stavern, men i Brunlanes.Faren var matros da han giftet seg. Ved dåp til nr. 2 dagarbeider, 3 og 4 da var han maler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Berit, du er en engel til å hjelpe andre! Nå fant jeg Marthe Marie Christophersdatter gift med Elias Hansen (den ene av forloverne) 26/7-1812 i Stavern, og deres barn Rasmus døpt 10/1-1819, Carl Edvard 11/4-1822 og Johanne Cecilie 27/3-1828. Men det eneste navnet som går igjen hos søstrenes barn er Johanne og jeg har søkt i hele dag etter et ektepar som kan være deres foreldre i 1801, men finner ingen ting. Kan jeg være så freidig å be deg slå opp på hvem som var faddere for Marthe Maries barn også? Vennlig hilsen Anita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå er kirkebøkene for den tiden ikke spesielt lette å lese, da presten må ha glemt å dyppe pennen i blekket eller vannet ut blekket så mye at det oppfører seg ikke som det burde.Rasmus faddere: konen Margrethe Christophersd, Piken Maren Pedersd?, ... Elias Hansen, Christopher Andersen?Carl Edvard: konen Margrethe Christophersd., piken Kist... Christophersd?, .... Elias Hansen, Niels Mathiesen? og Hans Jonsen.Johanne Cecilie: konen Margrethe Christophersd., pike? A... ..., ... og Guttorm uleselig mest gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Du er en knupp, Berit, for nå fant jeg den siste søsteren også: Kirstine Rosine Christophersdatter gift 4 mai 1827, 27 år gammel, med Guttorm Evensen, 30 år, og barna Even 16/9-1827, Bernt 30/1-1829, Johan Werner 8/2-1831 og Gurine Kirstine 10/3-1833. Det er mulig at Kirstine Rosine ikke er født før etter folketellingen 1801..., alle de navnene jeg har fått nå - og likevel er det umulig å finne foreldrene, jeg har lett i hele Norge! Kanskje barna står uten farsnavn? Men da blir det jo en nesten helt umulig oppgave å søke på hver eneste far som heter Christopher for å se om han har døtre med fornavn som stemmer. Kan noen gi meg noen gode råd for hvordan jeg skal søke i FT 1801? Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Stavern krk.bok:26/7 1812 ble matros ved Ron?flotillen Elias Hansen copuleret i kirken med pigen Marte Marie Christophersdt. Forlovere: tømmermand Hans Frederich Rus/Reis/Riis? og matros Hans Olsen. Betalt til kirken.31/5 1816 ble matros Niels Mathiesen ægteviet i kirken med pigen Magrethe christophersd. Forlovere: Elias Hansen og Hans Jonsen, betalt..Gift 4/5 1827 unkaren? af/og ... soldat Guttorm/Guthorm Evensen 30 1/4 år fra Sand..... og pigen Kirstine Rosine Christophersd. 27 år fra Porsgrund. Forlovere: ... Niels Mathiesen og .... Hans Olsen.Jeg har sjekket Porsgrunn for fødte 1799 - 1802 og ingen Kirstine Rosine. Konfirmerte fra begynnelsen 1816 eller 1815 til 1823, og ingen ting på noen av navnene. Så kanskje hun finnes i distriktet ved Porsgrunn. Guttorm Evensen er vel fra Sandsvær mener jeg å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Vel, jeg har ihvertfall et avgrenset område av Norge å lete i nå! Jeg begynte nemlig å lure på om de kom fra Danmark, da jeg ikke fant noen verdens ting. Jeg finner fortsatt ikke familien i 1801, etter å ha søkt på alle mulige og umulige kombinasjoner i flere dager. Kanskje Christopher er død og døtrene spredd for alle vinder som piger og tjenestefolk, mors navn har jeg jo ikke. Men takk for all hjelpen, Berit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Berit!Jeg har begynt å spekulere i om det kan være en feil i folketellingen 1801. Jeg finner jo i Porsgrund Vestre 71 en Christopher Rasmusen med kone Johanne Maria Werner og barna Margretha, 18 år og Kirsten, 12 år.Noen hus bortenfor, i Porsgrund Vestre 77, har Friderich Christian Møller en tjenestepike ved navn Marthe Margrethe Christophersdatter, 14 år.Margrethe kaller sin datter Johanne Marie, Marthe Marie kaller sin datter Johanne (Cecilie) og Kirstine kaller sin sønn Johan Werner.Kan hende har hr. Møller oppgitt feil navn på sin tjenestepike, hun heter kanskje ikke Marthe Margrethe, men Marthe Marie. Og har den som har ført folketellingen ført feil alder på Christopher og Johanne Marias hjemmeværende barn. Kanskje skal de ikke være 18 og 12 år - men 8 og 2?Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje, men jeg har ikke så mye tro på det. Jeg prøvde å se etter de 2 andre jentene også, men fant ingen. Jeg så riktignok ikke så nøye etter de som K.Rosine. Det var et sjeldnere navn å lete etter. Og siden hun ikke var født i Ø. og V. Porsgrunn så jeg ingen grunn til å lete bedre etter de andre. Er du helt sikker på at dette er 3 søstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Margrethe og Kirstine Rosine er i hvert fall søstre.Mathias og Margrethes sønnesønn skrev ned det han visste om slekten: 'Det er dessverre ikke meget jeg vet om dem. De må begge være døde i forholdsvis ung alder....Far skriver om sin første tur til orlogs, det var på fregatten St. Olav i 1864, der en fetter av far, Even Guttormsen, var korporal. Dette er første gang jeg hører noe om fars slekt på morssiden, for fra denne siden må Guttormnavnet skrive sig...'Dette må altså være Kirstine Rosines sønn Even Guttormsen, f.1827 i Stavern. Om det er tre søstre, er usikkert, men med tanke på hvem som er de forskjellige barnas faddere, er det sannsynlig.En Joen Henrich er døpt i Porsgrunn 28/12-1791 som sønn av Christopher Rasmusen og Johanne Maria Christophersdatter, men han er muligens død før 1801, han nevnes ikke i folketellingen.Jeg fant Mathias Nielsens, Margrethes sønns, koppevaksinasjonsattest, på baksiden står foreldrenes navn: Maler Niels Mathissen og Margrethe Christophersdatter Møller. Møllernavnet har jeg ikke sett nevnt noen andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

Snekkermester i Skien Carl Nielsen(1746-1807)ble gift 1780 med Kirstine Rasmusdatter Møller(1743-1824),datter av Rasmus Christophersen Møller. Deres datter Birthe Kirstine Carlsdatter f.1780, ektet i Porsgrunn 1801 urmaker Tærkild Hansen(ca.1761-1807),enkemann etter Eva Rosine Rasmusdatter Møller(d.1800). 'Eva Rusina' døpt i Solum 5.aug.1763 som datter av Rasmus Christophersen(Møller) og Margrethe Jørgensdatter. Håper dette var til litt hjelp. Mvh.Torkil Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette ser ut som om det nærmer seg noe. Her finnes navnet Rosine, Margrethe, Christopher og Møller. Kanskje best å sjekke litt i Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Ja, og der fant jeg en Christopher Rasmusen, døpt 31/8-1758, Solum, Telemark, som sønn av det samme ekteparet Rasmus Christophersen og Margrethe Jørgensdatter. Det kan jo muligens være den Christopher Rasmusen, 49 år, i Porsgrund Vestre 71, i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.