Gå til innhold
Arkivverket

[#11440] Ole Knudson f. 1828 Drangedal, T. - hvem var foreldrene?


Gjest Tone Tjensvold Barstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Ole Knudsen ble f. 24.11.1828 i Drangedal. Hvem var hans foreldre og hvor i Drangedal kom han fra?Hvor mange søsken hadde Ole?Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du bruker familysearch og søker etter Ole Knudsen f. 1828 i Norge. Resultatet kommer under ancestral file. Her finner du Ole, søsken, foreldre og deres forfedre. Men husk å sjekke om det er riktig/sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Berit, takk for hjelpen,men jeg har funnet opplysninger der, men når jeg ser i Bamle boka finner jeg ikke Ole oppført som barn til Knut Gundersen f. 1797 i Drangedal og Else Terkelsen f. 1802 Drangedal. Finner der at Knut og Else drev gården 'Solvang' i Bamble fra 1847 - 1883.Jeg har funnet at Ole er født i Strømme/Straume, men i boka om Drangedal finner jeg ikke noen av disse personene der.Har noen opplysninger om hvor i Drangedal Ole Knudson ble født?Er meget takknemlig for all hjelp jeg kan få!!mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sjekket Tved grd. i Drangedal, hvor Knud Gund.en (faren) fantes i 1801. Knuds far var husmann der. Kanskje er det nevnt noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Jeg har sjekket Tveit i Drangedal, men finner ingenting av interesse der heller.Så jeg leter fremdeles etter hvor i Drangedal Ole Knudson f. 1828 er født?mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror han er født på Braaten. Det er dersom det er Knud Gundersen som er faren. Jeg fant det under VRI, og der kalles faren Knud Gundersen Braaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Berit, du er nok mer erfaren i dette med å finne frem enn jeg. Hva står VRI for?Har nå gått gjennom Braaten, i boka Drangedal, men finner ingen spor der heller!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da lurer jeg på en ting. Står husmenn med familier skikkelig omtalt i boka. Eller er de kanskje bare så vidt nevnt, om de er nevnt i det hele tatt da. Det er veldig mange bygdebøker som ikke har med noe særlig om husmennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Bråten står nevnt under Ø. Straume. Og tar jeg utgangspunkt i mine opplysninger at Ole Knutdson f. 1828 var født på Strømme/Straume, Drangedal, så skulle jo det stemme. Men ser jeg gjennom hele gården Straume og så Braaten, finner jeg ikke denne familien. For meg virker det som det er kun eierne av gården som står oppført ikke husmenn.Jeg har sett mer oversiktelige bygdebøker enn denne fra Drangedal, men, men...Berit, du er grei som forsøker å hjelpe, takk skal du ha for at du viser interesse :-)Det skal finnes et slektsregister over Drangedal. Har noen dette slektsregisteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Det er Bjørn E. Holte som står som forfatter og det heter 'Slektsregister for Drangedal' og består av flere bøker. Holte har organisert forskjellige tidsperioder etter mannen etternavn og samlet 'kjernefamiliene'. Det er hovedsaklig data hentet fra kirkebøkene. Det er utrolig oversiktlig og enkelt å bruke. Du får sikkert lånt den som fjernlån på biblioteket. Pass på å få riktig bind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.