Gå til innhold
Arkivverket

[#11446] Stange-Tolga- Hedemark


Gjest kai m kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest kai m kveum

I min kones slektstre har jeg en: Jørgen Olsen, f. 1775 på Atlungstad i Stange, d. 1859, g.m. Marit Toresdtr. Haugen fra Vingelen, f. 1773, d. 1858 Hun kom fra en gammel velstandsfamilie. Sønnen Tore Jørgensen, f. 1808, d. 1887 giftet seg med Kirsti Larsdtr. Eide, f. 1810, d. 1872 De ble brukere av Døljogård på Tolga. Jeg er ute etter opplysninger, både bakover og fremover for Jørgen. Det skal være en hendelse rundt Døljogård før disse kom dit. Kjenner noen til dette? `kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Tusen takk. FT 1801 forteller meg da at begge foreldrene er 58 år og at han har en søster Ingeborg, 26 år. Faren er jordløs husmand og gaar i dagleije. Med den bakgrunnen har han skutt gullfuglen da han giftet seg med Marit. kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei! Hvis du ikke allerede har gjort det, anbefaler jeg deg å låne bygdebøkene for Vingelen og Tolga, forfatter Eystein Eggen. Marit kommer nok fra Utistuhaugen i Vingelen, og ved hjelp av disse bøkene kan du finne en del aner til Marit Toresdt. - og etterkommere, likeså litt om gårdene. Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest kai m kveum

Takk for innleggene. Bøkene er innlånt, lest og fangsten bokført. Er det mulig å finne ut mer om foreldrene til Jørgen; Ole pedersen og Live Jørgensdtr. og eventuelt deres fedre igjen? kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ja, ihvertfall eksteskapet. Så får en sjekke døde og 1801 får å få en formening om ca. fødselsår på Ole og Live. Let så i kirkeboka etter dåp. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.