Gå til innhold
Arkivverket

[#11447] Dalkvist, Per Johan. Kristiania til Usa 1904. Som sunket i jorden.


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Legger meg flat for min lite flaterende overskrift i diskusjon 8822 og flytter derfor denne hit: 'Returnerte oldefar fra Amerika?'Per Johan Dalkvist(Nilsson), f. 1875 i Malung Dalarna,emigrerte til Usa i 1904 og ble sist hørt fra i et brev datert 1909. Han brukte da initialene P.J.Dahquist. Der slutter alle spor.Per Johan var svensk, men gift i Norge og bodde i Sveriges gate på Vålerenga i Kristiania. Det har vist seg komplett umulig å finne ut noe mer om ham. Kan det være mulig at han vendte tilbake til Norge? Må få tilegge at hans kone døde kort tid etter at han forlot Norge og hans 2 små barn vokste opp på Hurum.Trolig hadde han ingen kjennskap til hennes død og resignerte kanskje i mangel av svar på sine brev.Her er litt mer info om Per Johan samt et foto av ham: [url="http://www.geocities.com/coastwater/Dahlquist.htmleller>Lenke LenkeHans siste livstegn var i et brev datert februar 1909 i Beulah, Ferry County, Washington. Han var utrolig blakk og mitt håp er han han ikke hadde råd til å dra noe sted.Det viser seg nå at det fantes en John P.Dahlquist i staten Montana i 1917. Kanskje det kan være ham. Hva gjør jeg nå, og på billigste måte, for å finne ut mer om denne John?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Dersom du bestiller landpatentet vil det høyst sannsynligvis følge med en rekke dokumenter som kan være med på å bestemme om det er din Dahlquist. Jeg har selv bestilt slike dokumenter, og da fulgte det med både statsborgerskapsdiplom og informasjon om når mannen kom, både til USA og til countyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Nina! Tror ikke det er noe farlig å bruke visa-kortet hos BLO, som er en 'gov'site. Utrolig mange bruker denne tjenesten. Har selv kjøpt uhorvelige mengder slektsrelatert på nett, aldri blitt svindlet. Bare være litt kresen, så går det fint!Du har forresten ikke meldt adresseendring til Vålerenga Historielag! Det er krise i blekke-tider!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Vil gjerne dele dette bildet med dere. I jakten på oldefar har jeg fått dette bildet fra Usa:'......the picture of the railroad bunk car, 3 stories high, and the accompanying story. The example is from the railroad that became the great northern that Per worked for. I have seen other pictures of a similar type so let me know it would give you an idea of his living conditions as part of the railroad work crew ..'.Oldefar var rallar, men at han og mange andre nordmenn levde under slike kår var ukjent for meg og kanskje de fleste andre. Moteordet COMPACT LIVING har fått en ny betydning. Se selv http://www.netexpress.net/~cmaki/perjohan/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du har kanskje merka deg at det bildet er frå 1887. Kan hende var tilhøva litt betre då din oldefar var over der etter 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei & hå, Nina!Jeg har sett på census 1910, og finner ikke denne unge fattigladden noen steder! Mange Da%l&ister, men ingen som passer skikkelig!Han kan selvsagt ligge og sove på 'hybe'rn, '(compact living), og ikke være filla interessert i å bli tellet!Har du sjekket om det finnes noen Railroad-union eller noe? LailaDet må da være noen foreninger/e.l. som har noen historiske registre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

'Compact living' av denne typen fantes også på oldefars tid. De minner meg om et 'slags hotell' noen japanere viste bilde av for noen år siden. Ikke stort større, men i samme utførelse. Ikke noe for dem med klaus nei.Men tilbake til saken. Det forbauser meg at jeg ikke klarer å finne noen ting om ham i disse datatider. Kanskje han brukte Nilson som navn, men han referer senere til J.P.Dahlquist som adressat i et brev. Er det virkelig mulig ikke å etterlate seg et eneste spor??? Alternativet er jo selvsagt at han dro den korte veien over til Canada. Jada det finnes slike registre også, men ikke så lett tilgjengelige.Forresten sto det ikke så veldig bra til i 1909. Han befant seg da på et sted som i dag er en del av en demning. Hvem vet, kanskje ligger han begravet under vannmassene........min oldefar...hulk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Hvem har tilgang på www.genealogy.com 's 1910 telling? Ved søk der finner jeg en Per J. Dahlquist i Minnesota. Kan noen fortelle meg hvor han bodde slik at jeg kan lete ham frem på Ancestry?Hvem er fyren????? Håper han er ca. 35 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Heeey Nina! Her ern, jeg må bare ordne litt, så legger jeg ut imagen!Per J. Dahlquist found in:Census Microfilm Records: Minnesota, 1910 Age: 27 Gender: M Race: W Birthplace: SWED State: Minnesota County: HENNEPIN Locale: 2-WD MINNEAPOLIS Series: T624 Roll: 700 Part: 2 Page: 97B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nei ikke denne gangen heller. denne skredderen har jeg vært borte i en gang før.Tror at jeg nå får konsentrere meg om J.P.Dahlquist i mitt videre søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Og så dumpet disse opplysningene ned i en mail, om de er 'sanne' får jeg ikke sjekket selv, men kanskje det er noen der ute som har tilgang til 1912 Hurum;'...... Klara Petrine Eriksdatter, født 19 juni 1876 Hurum, Buskerud. Døpt 10 september 1876. Konfirmert 11 oktober 1891. Død 10 mars 1912 Hurum, Buskerud. Gravferd 17 mars 1912. Gravlagt 31 mars 1912 Hurum, Buskerud. Oppgitt dødsårsak: tæring.Per Johan Dalqvist, født 21 mai 1875 Malung, Dalarne, Sverige. Yrke 1900: jernbanearbeider. Yrke 1912: Fabrikkarbeider. Bosted 1912: Rødsaasen, Hurum, BuskerudBarn:Nils Dalqvist, født 26 februar 1900 Kristiania. Døpt 4 juni 1900. Anna Bolette Dalqvist, født 24 februar 1902 Kristiania. ........'----------Altså døde ikke min oldemor i barselseng, men av tæring ...... og Per Johan ser ut til å ha vært høyst levende i 1912!! Er han å finne igjen som død eller utflyttet i Hurum? Kanskje blir dette årets julepresang!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ved nærmere ettertanke så var det kanskje mulig at han sto oppført som hennes mann ved hennes død. Kanksje uten kommentar om at han var emigrert.Har noen dødboken for 1912? FAbrikkarbeider indikerer at han kunne ha jobbet på Dyno. Finnes det noe register over ansatte der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.