Gå til innhold
Arkivverket

[#11449] Hetland i Rogaland omkring 1903 og et gammelt bilde


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Bakpå et gammelt fotografi er det håndskrevet: 'Tryge Steinsøy (USA) 19 år 1923'. Omstendighetene tyder på en forbindelse til Stavanger. (Tryge må vel være Trygve.)I emigrantprotokollene for Stavanger har jeg funnet registrert på 4. april 1923: Trygve Stensø, ugift, fisker, født 1903, bosted Hetland. Reisemål: New York. Årsak til utvandring: Liten arbeidsfortjeneste. (Er jo ikke sikker på at det er ham, men det må være et godt spor å følge i første omgang.) Samme dato er registrert Jon Stensø, ugift, snekker, født 1897, bosted Stavanger. Samme reisemål og årsak. Dette kan jo være en bror.I FT 1900, på gården Steinsøy i Hetland, bor Jon Jonsen, født 1896, foreldre Mikal Jonsen Steinsøy og Anna Jonsen. Dette kan være samme Jon. Fødselsår kan jo fort bli feil, hvis det skulle være basert på opplysning om alder.Har noen tilgang til kirkebok for Hetland, eller bygdebok, for eventuelt å bekrefte at Trygve, født ca. 1903, har disse foreldrene (eller andre)? Andre opplysninger/forslag mottas også gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Jeg finner også på U.S. Social Security Death Index:Trygve STEINSOY Birth Date: 1 Nov 1903 Death Date: Aug 1984 Social Security Number: 073-28-6394 State or Territory Where Number Was Issued: New York Actual Death Residence: Europe Death Residence Localities ZIP Code: XX703Ut av dette leser jeg at han var trygdet i USA da han døde i 1984 - tilsynelatende i Europa. Kan Social Security Number brukes til å finne eventuelle etterkommere i USA? Viser ZIP-koden noe av interesse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ser at ZIP code xx703 er brukt på folk som jeg vet er døde i Norge,men om det viser til noe mer er ukjent for meg. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Ser på tellingen for 1900 via RHD at de foreldrene du nevner har flere barn før Trygve som er født i 1903,søk på gårdsnavn. Vil også nevne at Steinsøy er ei lita øy rett utenfor Stavanger, men det er vel allerede kjent. Hilsen J.Aalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Takk til Sigbjørn og John for tips. Det jeg nå gjerne skulle ha bekreftet før jeg kan gå videre, er om Mikal og Anna Jonsen på Steinsøy fikk en sønn Trygve i 1903, slik at familietilknytningen hans kommer på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.