Gå til innhold
Arkivverket

[#11451] Lorentz Angell Fyhn f.1751 d.1838 - Oberstiger Løkken kobberverk - Meldal/ST


Gjest Tommy Spjøtvoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Tommy Spjøtvoll

Hei.Jeg lurer på hvordan Lorentz har fått navnet Angell. Lorentz er født 10.nov 1751 i Kristiansund. Foreldre, Hans Rasmussen Fyhn og Johanne Margrethe Frantzdtr. Lorentz giftet seg først med Giertrud Katrine Flor d. på Kvikne, deretter Maria Lucia Daldorph. Lorentz bodde i Meldal i 1801.Kan det være hans mor som het Angell.Er det noen som kan hjelpe meg med dette, evnt. gi noen tips om lesestoff etc.? Jeg venter på Meldal bygdebøker via fjernlån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Jeg har ikke noe konkret angående navnet Angell, men en av mine aner het Henning Angell Irgens og var i en periode rundt 1800 eier av Lesja verk. Navnet Flor finnes et par generasjoner tidligere. Hvor Angell-navnet kommer fra er jeg imidlertid ikke sikker på enda, men dette var folk som stort sett var knyttet til gruveindustrien og jernverkene. Det stemmer jo også med at 'din' Lorentz Angell Fyhn var oberstiger ved Løkken og først gift med en kvinne fra Kvikne (der det også var et jernverk, om jeg ikke husker feil). Jeg tror derfor det er en viss sjanse til å finne svar på spørsmålet ditt i dette miljøet. Det er også mulig du kan finne noe av interesse i debatt 6933 som mest handler om Irgensene, men som også kommer inn på Flor med flere. Kristiansund går igjen, husker jeg i hverfall.Håper dette kan være til nytte. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke se bort fra at det her er snakk om oppkalling uten familiebånd. Hans Rasmussen Fyhn var såvidt jeg vet, tollinspektør i Kristiansund da Lorentz ble født. Tolltjenesten i Kristiansund var på den aktuelle tiden forpaktet bort til et konsortium av forretningsfolk i Trondheim (+ et par stykker i Kristiansund) og de var vel egentlig å regne som arbeidsgiverne til Hans Fyhn. Angell-dynastiet i Trondheim hørte med til dette storborgerskapet, og det er vel nærliggende å tro at Lorentz Angell Fyhn var oppkalt etter Lorentz Albrichtsen (Albertsen?) Angell som var etatsråd og kjøpmann i Trondheim og som døde nettopp i 1751, - dvs. det samme år som din Lorentz ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten I. Aas

Det ser ikke ut for at det er stort å hente i bygdebøkene. I hvertfall ikke ved første øyekast. Jeg kan se etter noe bedre i helga. Men min mor har en bok om Løkken gruber utgitt til et eller annet jubileum - jeg har bedt henne sjekke der.I mellomtiden har jeg tittet litt mere på etternavn Angel(l) for hele landet - det kan se ut som det kan komme nordfra. I Tronheim finner jeg en besynderlig husstand; 'angels kloster', en god del av beboerne har som yrke 'Nyder maanedpenge af den angelske stiftelse'. Hvis det er en stiftelse bør det sikkert være en god del papirer å lete i. Du kan kanskje prøve å kontakte statsarkivet i Tronheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Spjøtvoll

Takk for god hjelp, alle sammen.Det som er med Angell-familien er at Thomas Angell(1692-1767) i sin tid sørget for at arven gikk til Trondheims nødlidende.Teorien med at Lorentz er oppkalt etter en person hans far så opp til kan jo stemme bra. Og i tillegg kan jeg ikke se at noen av barna har benyttet Angell navnet.Det som er spesielt er at hans datter Riborg Johanna Lorentsdtr. Fyhn gm. Rasmus Eriksen Fagerli fikk en sønn(b.andre), Erik Rasmussen f.1812 i Meldal, som flyttet til Holden gård i Hemne, Sør-Trøndelag. Dette har vært Angell-gods iflg. min hukommelse. Hvorfor flyttet han akkurat hit sammen med sin kone Anne Engelsdtr. Loshagen f.1811 i Meldal? Kan dette ha noe med arv eller på annen måte forgrening til Angell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Spjøtvoll

Jeg må korrigere meg selv da hukommelsen ikke ser ut til å være hva den var. Jeg tok frem 'Norges bebyggelse - Sør-Trøndelag, vestre del' på side 222 står det at Holden Gård var i familien Testmans eie fra 1700 til 1754. Deretter fikk Kristoffer Lossius skjøte på eiendommen for 6000 rdl. Lossius hadde godset samlet til ca. 1820. Innen 1850 er alle brukene, så nær som et, solgt. Min tt-oldefar Erik flyttet hit 1847-50.Forøvrig blir det spennende å se om du og moren din finner ut noe mer Kirsten. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Min oldfar heitte Angel Hansen. Noe av det første eg fant ut i mi slektsforskning var at han var oppkalt etter sin oldefar, presten Lorentz Angell Holst.Eg fant lite om denne, og i nesten ett år studerte eg (pr internett) på Angell-dynastiet, om Thomas Angell, Peder Mortensen fra Angeln i Slesvig, og om slektsgreinene derifra. Det var ganske så mange Lorentz Angell'er å finne. Eg fant ikkje 'the missing link'.Omsider fant eg meir: Lorentz Angell Holst (1747-1793) var født i Bragernes og blei foreldrelaus 4 år gammel. Mor hans heitte Maren Wiell og faren Peter Johan Holst. Gutten var oppkalla etter moras første ektemann, presten Lorentz Angell (1695-1737). Så eg var ikkje i slekt med Thomas Angell i heile tatt! Dermed mista eg interessen for Angell-studiene.LenkeEg har lurt litt på om unge Lorentz hadde nytte av sitt navn for å økonomisk støtte fra 'De Angelske Legater'. Men eg fant at mora var datter av den velståande Mads Wiel i Drammen, så han fikk nok hjelp fra den slekta også.Det var interessant å lese om Angell-dynastiet i Trondheim. Og så var det interessant å finne opprinnelsen til min oldefars litt sjeldne fornavn. Ein landsdel i Slesvig, som blei slektnavn i Norge, så mellomnavn og til slutt brukt som fornavn i Mandal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bård Erling Ofstad

Jeg har også prøvd å løse denne gåten, men det er vel lurt å merke seg at han ble døpt Lorentz, Angell navnet har kommet til senere. Hans mor Johanna Maria Frantzen har jeg prøvd å finne foreldrene til uten å lykkes. Navnet Franzen virker å være et familie navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Spjøtvoll

Hei. Ser i bygdeboka for Meldal bind 3 (husker ikke sidenr. da jeg ikke har boka i nærheten nå.) at Lorentz var oberstiger i Kvikne, men da Gruva rann full av vann kom han til Løkken.Det er vel på Kvikne vi kanskje kan finner svaret på når han tok til seg Angell-navnet hvis han ikke er døpt Angell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Spjøtvoll

Meldal Bygdebok Bind 3 Side 265 er den rette referansen i mitt forrige innlegg.Er det noen som vet om bøker jeg kanskje kan finne info vedr. Lorentz liv på Kvikne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Tommy, du skriver at Kristoffer Lossius fikk skjøte på Holden i Hemne i 1754. Noe senere er det Morten Lossius som er proprietær på Holden, og hans sønn Morten Lyng Lossius (1757-1819) skal være tippoldebarn av Lorentz Lossius, f. ca. 1590.Det ser ut for meg som Morten kan være en (yngre?) bror av Christopher, og kanskje har tatt over gården etter broren (som kanskje døde eller solgte ikke lenge etter 1754?).De to kan være sønner av offiseren Christopher Christophersen Lossius (1679-1741) som bodde på Rødven, Veøy, Romsdal, sønnesønn av nevnte Lorentz Andreas Lossius (1590-1654), som var første direktør ved Røros kopperverk. Sønnen Christoper var prest på Tynset, og døde 1683. Han hadde en sønn Anders i tillegg til Christopher f. 1679.Noen som kan kommentere dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Hadde lyst til å hente frem denne 8 år gamle(nesten på dagen nær) debatten,nå når vi har 'gjort oss ferdige med' Lorentz sin sønn Benjamins 'vita'.Hadde lyst til å komme med noen tanker omkring hvorfor Lorentz får/tar navnet ANGELL,uten noen synlige bevis på slektsskap.Noen fakta har vi og flere av disse opplysningene har jeg tatt fra boken 'Løkken verk,en norsk grube gjennom 300 år', utgitt av Orkla grube-aktiebolag 1954.Fra side 233 for vi en oversikt over kopperverkets parts- havere fra oppstart 1654 og helt frem til 1904. Den 2. perioden (1705-1812)er mest interessant for 'oss'.I årene før Lorentz så dagens lys,var hans far Hans Fyhn (1724-1767)fullmektig hos kammerråd Just Wiide(1695-1747) (nevnes 19/10-1745),og senere hos dennes enke(nevnes 19/9-1748).Den samme Wiide nevnes som partisipant i året 1744 med 1 part/cux.I registeret for øvrige partisipanter hvor det ikke er nevnt eksplisitt når og hvor mange cuxer, nevnesLORENTZ ANGELL (1712-1784),kjøpmann og proprietær,sønn av Jonas Angell.Kan dette være mannen som Lorentz,evt. faren Hans har ønsket 'Å ære',gjennom sin stilling hos Wiide,som muligens har vært 'samtidig som parts-haver kollega av Angell?.Hilsen S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.