Gå til innhold
Arkivverket

[#11453] Møre og Romsdal/ Grytten/ Nils Olsen Morstøl.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Veiarbeider Nils Olsen Morstøl fra Romsdal, står oppført som far til et pikebarn ved dåp i Bjelland kirke V.Agder 30.mai 1880. Barnets navn er Nikoline Nilsdatter fødd 26.april s.å. Mor er Kari Nilsdatter Ø.Homme.Nils oppgis til 23 år ved denne kirkelige handling. Folketellingen fra Grytten 1865 forteller noe om Nils sin familie. Hans far har vært Ole Nilsen 45 år, huseier/ dagarbeider. Mor er Oline Sørensdatter 44 år. Jeg har funnet at Nils har hatt 4.søsken ved f.t. Dette pikebarnet som Nils ble far til, er en oldemor i slekten.Jeg kan ikke finne noe mere om denne Nils i kirkebøker for området 1880-90. Derfor søker jeg mulige opplysninger fra M/R om Nils vendte tilbake, eller om noen har noe om denne familien å fortelle meg? Er takksom for en hver liten opplysning. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest osvald Rydjord

Hei, det er ikke mye jeg vet, og det jeg har er fra den langt fra gode Raumdølafolket. MEN - Ole Nilsen (Weblungsnes)er f 21.12.1821. Gift med Oline Sørensdatter Morstøl (så det er der han har Morstølnavnet fra). Morstøl sansynligvis i Isfjorden som ikke har bygdebøker. I Raumdølafolket står bare Nils søster Marie oppført. Hun er f 16.2.1865 og gift 20.11.1902 i Grytten kirke m sjømann Lars Olsen Hatlen (også Isfjordsnavn). Han er sønn av Ole Larsen Hatlen. Forfatteren har ikke funnet barn av dem innført i Gryttens kirkebøker.Ole sin far er Nils Olsen Næsset, f 10.11.1791. Gift i Grytten kirke m pike Ingrid Hansdatter Løkra, f 1793. De har 4 barn Anne Nilsdatter Weblungsnes, f 29.9.1818. Ole, nevn over, Ingelev Nilsdatter Weblungsnes, f 5.8.1824 og Ingrid Nilsdatter Weblungsnes, f 16.4.1828.Nils O Næssets foreldre er Ole Nilsen Næsset og Anne Borgesdatter (2 barn). Her er etterslekt noen steder.Fra Morstølsiden fortelles det bl.a. om en sønn av Olines bror, Harkjell Jonsen Morstøl, som feiret 100 årsdagen i 1950 (artikkel i Aftenposten). Han var gårdbruker i Mandalen ved Kristiansand. Kom dit som veiarbeider i 20-åralderen og fortsatte med det til han var 70! Gift tre ganget, 8 barn i første, de to siste barnløse.Stort mer rekker jeg ikke - står på farten til Thailand :-). Jeg kan gjerne maile deg mine 'fakta', men det blir først nærmere jul. Nils vet jeg ingen ting om.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Kan du kansje utdype dette noe bedre Sigbjørn, det er ikke alt jeg har klart å nøste opp i, så et hvert innspill motas med takk. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jeg vet ikke mer en det som står i FT 1900 under Holme,VA. Hakjell Jonsen f 1850 Grytens pr Romsdal. Gards nr 8 bruks nr 5 Kvidbergskår. Det er under post98. Fant han også på RHD. Jeg er ikke noe flink til å klippe og lime inn adresser så jeg kan heller sende deg en link om du gir meg en mail. Hilsen Sig--- sig-san@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

I FT 1865 for Grytten finner man hele familien. Nils Olsen f. 1857 (den som det søkes etter f.o.m. ca. 1880) har flere søsken. Har du forsøkt å finne ut hvor de har tatt veien? Kanskje har flere dradd til Amerika? Mvh KnutLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Fjogstad. Jeg har alle data om hans slekt fra Grytten, som tidligere nevnt ruger jeg på denne Nils Olsen som drog over til Amerika fra Greipstad i 1885. Ja du nevner mulighetene for å sjekke ut hans søsken, og det holder jeg på med, men det er sannelig ikke enkelt.Til Sandsmark. Hvor kommer denne Hakjell Johnsen inn i bildet? Navnet er ukjent for meg. Skulle denne personen kunne tilføre dette arbeidet etter Nils Olsen fra Morstøl noe av interesse, er min mail adr. odlando@online.no mvh Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Denne 100 åringen som er nevnt ovenfor er vel fra samme landsdel som den ettersøkte.Tenkte det var kontakt mellom ettersøkte og denne Hakjell siden de trolig var kjente og at denne Nils kunne finnes i området nedre del av Marnadalen. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Hvis lesere av din ettersøkning skal kunne gi de beste muligheter for hjelp, har jeg følgende spørsmål: Har du gjennomgått samtlige digitaliserte relevante (gifte, fødte/døpte hvor han kan finnes som fader, døde, begravde, m.m.)tellinger i Norge, Sverige, Danmark og Finland? Hvis intet finnes (med forskjellige navnekombinasjoner) der, kan sikkert noen bidra bedre med hvorvidt han dro til utlandet.Forøvrig husker jeg fra Venneslaboken nr. 2 at det var en John Morstøl (f.ca. 1857-8) som var vei/brobyggeleder der rundt 1900 tallet. Siden han også var født i Grytten, har han sannsynligvis kommet nedover sammen med Nils Olsen, lik tilsvarende relasjon som Sigbjørn Sandsmark har nevnt. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja du har nok rett Fjogstad, jeg har konsentrert mitt søk i de nærliggende prestegjeld til Bjelland. Alt fra Kristiansand og kyststripa bortover til Farsund, samt de fleste prestegjeld inne i landet. Jeg holder forsatt muligheten åpen for Amerika, men jeg har ikke konsentrert meg om søk i de andre nordiske land. Jeg er nok klar over at dette blir som å leite etter' nålen i høystakken', men finner en først nålen da, så blir en jo glad. Mvh Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Du spoer hvor Thorleif Jonsen Morstoel kommer inn i bildet. Det er fetteren som er paa samme alder og som vel reiser paa veiarbeid til samme trakter.Mvh Osvald p. t. Bangkok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Dette var jo litt interesant Osvald, Sigbjørn Sandsmark tror jeg nevnte navnet Hakjell Johnsen. Du nevner navnet Torleif Jonsen Morstøl. Skulle du komme over mere fra Morstøl- kanten, er det av stor interesse for meg. Kos deg i Bankok du!!! Mvh Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og Magnus Johnsen f 1863 i Grytten er på Bringsdal i Holum i ft 1900. Tydeligvis så har der kommen flere stykker fra Grytten som har slått seg ned i området,men det er vel ikke utrolig at den ettersøkte barnefar har reist til USA. Hva med bidragsprotokollen er der noe å finne i den,du får ta deg en tur til Statsarkivet. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja Knut Fjogstad nevnte bidragprotokollen, så vi får nok avsette en dag på statsarkivet. Takker deg for et nytt navn i fra Grytten. Det kan jo tyde på at disse med etternavnet Johnsen er søsken kansje? Forsatt god helg! Mvh Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til orientering var det enda flere med etternavnet Morstøl i V-A, her hentet fra Bjelland bygdebok s.596: John Johnsen Morstøl f.28.10.1857 i Romsdalen g.17.11.1879 m.Torborg Torkelsdtr.Foss f.22.04.1857. De hadde mange barn hvorav noen ble gift i USA og Canada. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja John Johnsen viste jeg om, han ble jo der i bygda, og avstanden imellom Foss og Ø.Homme er jo ikke all verden i avstand. Når den søte juletid er over og en har fått smakt på det nye år, for en ha seg noen dager på Statsarkivet. Det ser ut til at her er endel ting som bør sjekkes. Men jeg frir meg ikke helt for at denne Nils har dradd til Amerika. Etter kirkebøkene for Grytten er han fødd i 1857, og det stemmer meget gått med dåpen til hans datter. Der er en Nils Olsen f.1857 på Lysland i Åseral også, samtidig som jeg har denne Nils som bodde i Greipstad som drog fra landet i 1885. Som du skjønner Fjogstad, er det ikke bare Amund (Gjusnes ) som svirrer i mitt hode. Ha en forsatt trivelig søndag. Mvh Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fra Bjelland KLOK B-2 1887-1923 kort 5/8, Konfirmasjonsdag den 7.okt.1894,1.rad,1.kortdel, nr.19: Nikoline Nilsdtr. Eivinstad f.26.04.1880 døbt 30.05.1880, fødested Øvre Homme,Bjelland. Bosted Eivinstad,Bjelland. Foreldre: Veiarb. Nils Olsen Morstøl og pige Kari Nilsdtr. Homme. Vaksinert 30.09.1882 Vaks.Attest: A.Trygsland. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Knut Fjogstad

Hvis det var slik at foreldrene til Ni(e)ls Olsen forlot Grytten i Romsdal på 1870 tallet, bør vel det fremgå av derværende kirkebøker. Uansett vil jo en slik flytting medføre en noe annen vinkling på hvor i landet den ettersøkte kan oppspores. Det vil nok da helst være sydover i landet eller at de drog ut av landet.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Sigbjørn:Nedenstående er hentet fra det som fremkommer i den vedlagte lenke:1b. OLINE SØRENSDTR. MORSTØL G. m. Ole Nilsen Weblungsnes, f. 1821. Etterslekt, Weblungsnes VIII, 3b. side 247.Torleif Odland er på jakt etter disse samt en av barnene, Ni(e)ls Olsen.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Murray

Alle slektstavlene i Raumadalsfolket, som Osvald Rydjord refererer til, er tilgjengelig på web. Indekssiden har fritekstsøk og det finnes en indeks til tavlene. I tillegg finnes det en versjon av 1801 tellingen for det som nå er Rauma kommune, og denne tellingen har referanser til Raumadalsfolket og fire andre bygdebøker.Ta en titt på: lenkeForøvrig vil jeg si at når Raumadalsfolket sier 'Ingen barn innført i...' så må det tas med helsefarlige mengder salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg takker Dere for vellvillig bistand. Ole Nielsen fra Weblungnes f.1821, og hans kone Oline Sørensdtr. Morstøl f.1831 og deres etterkommere.Familien har hatt flere barn, den yngste Marie Olsdtr.gifter seg i Grytten i 1902.Deres sønn Niels Olsen, er innblandet i min kone sin slekt og er hennes tippoldefar. Ved en ren tilfeldighet traff jeg en på SAK her før jul, som mente at familien Ole Nielsen har forlatt Grytten engang på 70 tallet. (1870)Jeg har gjenomgått kirkeboken for Grytten for døde i perioden 1891-1903.Mulighetene for kansje å finne Ole Nielsen, men intet spor.Jeg skal etterhvert gjenomgå kirkeboken fremover mot 1865.Deres datter Marie, finner jeg gift i 1902, slik det står i Raumafolket.Takker for lenken Glenn, skal gjenomgå side for side. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.