Gå til innhold
Arkivverket

[#11454] Samson Johannes Hansen f.1850 Førde i Sunnfjord-1875 i Bergen.Hvor ble han av?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Samson Johannes Hansen ble født 15.05.1850 på Vassbotn i Naustdal som uekte barn av gift mann Hans Jacobsen Liset og Anne Sophie Johannesdatter Schei i Naustdal.I 1865 er han tjenestegutt på gården Øvre Standahl i Kinn hos Karl Ananiassen.I 1875 finner jeg ham som bakerdreng i Bergen.Han står da oppført som Samson Hansen Standahl.Men der opphører alle spor.Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor han ble av ?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vel den var ikke enkel, men i 1900 finnes kun 1 person født 1850 i Naustdal. Og den personen heter attpåtil Samson, selv om ikke resten er helt det samme. Samson O. Klopstad i Førde.Ellers så finnes det på et hotell i Bergen en handelsreisende Samson Reinhardt Standal f. 1877 i Kinn NB (han står som sønn, men det må være galt) Hans vanlige bosted er Svortevikholm. Tanken min var da om han muligens kunne være sønn av bakeren. På gården Svortevik finnes ei enke f. 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Berit.Jeg har forsåvidt kommet bort i de samme personene.Jeg finner ikke Samson i 1891 tellingen i Bergen heller.Heller ikke blandt døde i Bergen fram til 1911.Ikke kan jeg se ham blandt emigranter fra Bergen.Så denne nøtten er nok ikke helt enkel.Han kan selvfølgelig ha reist tilbake til Kinn og dødd der før 1900.Forøvrig finner jeg heller ikke noe mer om hans far og mor .De fikk en sønn til i 1852 utenom ekteskap.Da var Hans Jacobsen blitt enkemann.En Anne Sophie Johannesdatter flyttet fra Førde til Kinn i 1866 og ble gift der.Trodde en stund det var henne , for faren hennes het også Johannes Nilsen og alderen stemte ganske bra , men dessverre var det ikke henne.Noen nøtter har hardere skall enn andre , og dette er sannsynligvis en av dem. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg henter denne fram i lyset igjen.Har fortsatt ikke funnet noe mere om Samson Johannes Hansen.Jeg antar fortsatt at det er ham jeg finner i Bergen som bakerdreng i 1875 , selv om alderen ikke stemmer helt.Når det gjelder moren hans , Anne Sophie Johannesdtr. så flyttet hun til Frostad i Vestnes hvor hun døde 1907.Hans Jacobsen har jeg imidlertid ikke funnet igjen , og som nevnt leter jeg fortsatt etter deres sønn Samson Johannes.Håper noen kan hjelpe meg her. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.