Gå til innhold
Arkivverket

[#11458] Klysopumper,sospensorier og koppemaskiner???


Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Optiker fra Oslo har med seg for sine kunder i smabyen (1884) (optiske og) chirurgiske instrumenter, bl. de nevnte klysopumper, sospensorier og koppemaskiner. Hvem vet hva dette er/var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En klysopumpe er en klysterpumpe - det er helt sikkert.Sospensorier gjetter jeg meg til at det en form for bandasjer som skal holde ligamenter på plass.Koppemaskiner har vel noe å gjøre med årelating - som ble brukt til å tappe blod av pasienter.Mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Eller koppemaskin kanskje er sånne glass man varmet opp slik at de sugde seg fast, og satte dem på ryggen. Det kan jo kanskje også ha noe å gjøre med koppevaksinen. Sospensorier får meg til å tenke på et belte som skal holde ting oppe (bl.a. strømpe- og sokkeholder). Vel dette er bare gjetninger, og synes å ha hørt. Altså ikke fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Om det skulle stå 'suspensorier' så har det rett nok noe med å holde 'ting' oppe, som Berit sier, om enn i en noe annen kategori.Fra fremmedordboken: Suspensorium, lat., tøypose til å bære oppe testikkelpungen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg tror og at Berit har rett med hensyn til koppemaskin, jeg husker nå at jeg har sett en slik med en mengde små kopper. De ble brukt til å 'dra' smertene ut.Jeg tenkte nok det at 'sospensorier' skulle være skrevet med 'u'. Det eksisterer både på engelsk og fransk, som jeg sa for sener og leddbånd, men og for brokk.Tenkte ikke på noe annet-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Et suspensorium er i hovedsak en bandasje som støtter og løfter, mest brukt som betegnelse for den pungformede bandasjen som bæres i et belte over hoftene og som brukes til støtte for pungen ved lidelser i testiklene og deres omgivelser, delvis også som støtte under sterke fysiske anstrengelser.En koppemaskin vil jeg tro var det utstyret som trengtes til koppsetting, dvs en sneppert som rispet huden før det ble plassert sugeskåler oppå, som skulle suge blodet ut i huden og gjennom rispene. Metoden ble brukt mot smerter og betennelser og for å motvirke tilstander som man mente skyldtes fortykket eller urent blod.(Hentet fra Aschehougs konversasjonsleksikon.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er et spørsmål som jeg og stillte meg, men så kom jeg til å tenke at han kanskje var optiker i bare navnet. De var visst allsidige disse 'omstreifande lekjarane' ...Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Vel, det kan jo få fantasien til å setja igang einskilde groteske prosessar, når ein tenkjer på at optikaren først kan ha nytta koppemaskina, dinest klysopumpa, og til sist suspensoriet. Vi får vona at ikkje det er i optisk samanheng han har nytta dei... Nei, no vert fantasien min for grafisk. Eg får finna ein kaffikopp i staden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

(latter) Nå var jeg glad for at jeg hadde drukket teen min opp!Etter historiene i min familie dreiv visst min oldefar med ein del slike ting oppi fjordane i ytre Sogn. Han hadde ingen utdanning, men når noe var galt både med folk og kyr så ble han budsendt har jeg fått høre.Klysopumpe hadde han i allefall... og kopper satte han og på folk. Var ikke ungene snille så skremte foreldra dei med at de skulle sende bud på han Klaus Rutledal.Mer materiale for din grafiske fantasi? -;)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Klysopo(u)mp er en gummiballong med slange i begge ender. I den ene enden er det en tilbakeslagsventil, i den andre enden av slangen kan en sette på klyster eller vaginalspiss. Kunne også brukes til neseskylling. Det var på markedet en gang i tiden neseoliv av glass eller bakelitt. Neseolivet var i to utgaver, enkel og dobbel.(Til skylling av nesen). Henviser til Falckenbergs varekatalog fra 1900 tallet. Hvor det er avbildet mange 'rariteter' fra den tidens hjelpemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Optikeren fra Oslo hadde jo også med seg briller, lorgnetter osv. og ikke b a r e klysopumper osv. Dette var altså i 1884. Selv syntes jeg også det var rart en optiker hadde med seg slikt. Men det kostet vel mye penger å gå til doktoren og kanskje var det vanskelig å komme dit også. Så det var vel greit å ha slikt i huset. Han hadde også med seg morfinsprøyter ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.