Gå til innhold
Arkivverket

[#11461] Svingeset, Sogn og fjordane


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Folketellingen 1801, Digitalarkivet:1241 Ole Ellingsen Deres ældste søn 54 Givt 1ste gang M1242 Brithe Andersdtr Hans kone 45 Givt 1ste gang K Digitalarkivet, vigde i Innvik 1750-1815:Vigd 14.2.1781: Brudgom Ole Ellingsen Svingesetter Brud: Birthe Pedersfatter HougenHva er korrekt, Birthe Pedersdatter eller Brithe Andersdatter. Både Anders og Peder er jo vanlige navn i distriktet, og jeg prøver å finne ut hvem som er Brithes foreldre.Vet noen hvilken 'Haugen' Brithe/Birthe er født?Tor Kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et generelt godt råd, Berit, men det eneste stedet hvor det garantert riktige navnet står, må være kirkeboken for døpte. Haugen (Indre-/Ytre- /Maur- etc.) i ulike kombinasjoner finns i flere kirkesogn i distriktet, bl.a. Hornindal, Innvik, Davik, og det aktuelle området grenser dessuten mot Sunnmøre hvor det er enda flere 'hauger'. Så jeg ser etter et spor for å finne hvor jeg skal lete. Derfor er riktig farsnavn viktig for å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei I følge de opplysningen jeg har om Svingeset slekten er Berthe (Brithe / Birthe) datter av Povel (Paul)Joensson Hougen, født ca. 1719 i Innvik, død 1784 og Synnøve Andersdatter Faleide, født ca. 1719-1795. Dette fikk jeg vel også bekreftet av flere av etterkommerene i denne slekten. Vi hadde et slektstreff i Stryn i Mai 2002, og var samlet ca. 150 etterkommere av dette ekteparet. Vi skal ha ett nytt slektstreff i Stryn i 2007, så jeg kunne du ha hjulpet meg med flere opplysninger fremover på din gren vill jeg satt stor pris på det. Jeg har mail adresse : hanne.heen@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Hanne.Som du ser foran er jo sannsynligheten stor for at Birthe/Brithes far ikke er Paul, men Peder, så her må vi nok gå til det originale kirkebøkene. Men jeg tar gjerne kontakt :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei igjen Jeg tror Povel, Paul og Peder er nevnt om hverandre flere ganger i Innvik på denne tiden. Kirkebøkene for Innvik før 1750 er brent og er vel ikke å få undersøkt noen plass så vidt jeg vet. Bøkene er utgitt i bokform fra 1750 til 1900, men alt før 1750 er tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Der er døpt en Berthe Pedersdatter Hougen den 6/6-1756. Far Peder Joensen Hougen og Synneve Andersdatter. Dette stemmer jo med alder i folketellingen 1801. Jeg kan se i bygdeboken når jeg kommer hjem, og se om der er flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.