Gå til innhold
Arkivverket

[#11462] Malena Ottersdatter f. 1768 Sparbu? Nord-Trøndelag


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

En amerikansk dame etterlyser foreldrene til Malena Ottersdatter, født ca. 1768. I 1801 er hun gift med Aron Arntsen og bosatt på Rognan i Sparbu. Ved ekteskapet er det ikke oppgitt verken forlovere eller foreldre. Bonnie har lett i kirkebøkene i Sparbu og Verdal etter fødselen, jeg har lett i Stod, men ingen av oss har funnet henne. Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takk skal du ha! Jeg skal foreslå det for henne (jeg har ikke tilgang til kirkebøker eller film for Skogn, men det ser ut som om hun har brukbar tilgang). Navnet Otter ser ut til å være ganske begrenset i Nord-Trøndelag på 1700-tallet, så muligheten er jo stor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Har endel slekt fra Inderøy med navnet Otter, 1600 og 1700 tallet. Og Inderøy er jo nærmere Sparbu enn Skogn! Prøv kirkeboka for Inderøy, den går jo helt tilbake til 1730-tallet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takk for tipset - det går videre!Damen holder på med kirkebøkene for Inderøy nå - hadde så vidt kikket på disse tidligere. Jeg har registrert at de fleste ved navn Otter fantes på Sparbu og på Inderøy for 1600 og 1700-tallet, kun periodevis i Stod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Kanskje dette fra bygdeboka hjleper deg litt: 'Svends bror Aron, f. 1764, losjerer her med familie i 1801. Han er betegnet som 'LandsversDragoun og Daglejer'. Han er blitt gift med ei taus i Hodalen, Malena Otterdatter, f. 1768 i Verdal, han var da dreng på nedre Sem'. Jeg er ikke så lokalkjent at jeg vet hvor Hodalen er, men det vet du sikkert Sissil. Det er da under Lille-Rognan dette står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takk skal du ha! Det er nok denne informasjonen Bonnie har sett. Hun hadde nemlig informasjon om at Malena skulle være født i Verdal, men der har hun altså ikke funnet henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takker for tipset, men bygdeboka ville vel ha skrevet Hodalen i Hedmark dersom det var dette området den siktet til? Jeg tror helst at det er Hoedalen gård/område i Sparbu/Steinkjer man sikter til, og i dette området er det altså ikke funnet noe. Men fødselen KAN jo være uteglemt fra kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.