Gå til innhold
Arkivverket

[#11473] The Families Kaare in Vestfold 1700/1800.


Gjest Vidar Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Larsen

Thanks to some excellent detective work by two frequent contributors to the Brukarforum, I have learnt that I am descendant of Hans Knudsen Kaare who was a pilot in Stavern towards the end of 1700 (See tema 11373). He is not listed in the 1801 census for Stavern, but a Wilhelm Knudsen Kaare got married in Brunlanes (no farm name given) in 1775 according to Familysearch Vital Record Index.The same index also lists several Kaares in Brunlanes, Hedrum, Vaale, Skoger and Tønsberg, who lived during 1700 and early 1800. I would be grateful for any information which may link my Kaare to these other families and also some information on the name Kaare as a slektnavn, (origin etc). Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Mest sannsynlig et villspor, men: I FT 1801 er det en Hans Knudsen i Larvik (ingen i Stavern):1156 Hans Knudsen Husbonde 48 I første egteskab Styrmand M - 1157 Christine Nielsdtr Hustrue 42 I første egteskab K - 1158 Knud Hansen Deres søn 8 M - 1159 Anna Maria Hansdtr Deres datter 9 K - 1160 Inger Maria Hansdtr Deres datter 3 K.HK og CN ble gift i Larvik 14. juli 1789 (kjent dato!), ifølge IGI.Han kan jo være registrert uten slektsnavnet Kaare. Det ser ikke ut som du fant noen Kaare i Larvik på VRI. Det kan jo skyldes 1) at VRI ikke har data fra Larvik, 2) at det i Larvik bare ble registrert patronymer, eller 3) at det ikke var noen Kaare i Larvik.Hvis du kjenner hustru/barn til din ane, kan du vel lett se om dette er den rette. Jeg er ikke sikker på hvilket yrke du mener med 'pilot' (på 1700-tallet, mener jeg) - men denne HK er i hvert fall styrmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Oops - burde ha sjekket henvisningen din til tema 11373! Men IGI og VRI har opplysning om Hans Knudsen og Ingeborg Jacobsdatter som giftet seg i Brunlanes 13. juli 1792. Kan det være dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hans Knudsen og Ingeborg Jacobsdatter står registrert med 3 barn født i Brunlanæs hos familysearch under VRI. Jacob Nicolai 1793, Lars 1795 og Anne Malene 1798. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Inger, That you and Berit are still working on the problem was just too much to hope for, hence the plea to a bigger audience. But don’t get me wrong, I am VERY grateful and pleased that you are still chipping away at it.Ketil and Terje. I should have checked Hans Knudsen without Kaare myself, got too wrapped up in the Kaare name. Thanks for the help. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

TIL BERIT,Har vi surra???????????????? Hanne M Olsdatter er gift med Peder O. B, foreldre til OlineSkulle ikke Hanne ha hett HANSdatter hvis hun er barn til Hans Knudsen Kaare???????? (to gamle skravle- kjerringer er ikke alltid gode, men vi venter på Berits svar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette ble mye på en gang. Hei Vidar. Jo da jeg sover litt innimellom slagene, men ikke så mye som de fleste andre.Så var det Inger. Normalt ville jeg tro Hanne skulle hatt navnet Hansen eller muligens Knudsen, men her ser det ut som om Ole Olsen og kona Barbra Hogensd. fikk Hanne som pleiebarn med en gang hun var født. Derfor ville jeg tro hun fikk navnet Olsen. Men her må det sjekkes mere lengere tilbake for å se om det finnes flere Hanner. Det er mye mulig at Hanne Marie Kaare er et feilspor, særlig siden jeg jeg er i tvil om jeg finner de andre 3 barna også. Kan hele fam. ha reist sin vei? Men jeg tar med det jeg har funnet om dem alikevel. Så kan man heller stryke dem. Det er dummere å kaste opplysningene nå, for kanskje siden å måtte grave det fram på nytt.For å få med alt her: Hanne Marie f. 4/1-13/1 1801 Stavern, faderen lods Hans Knudsen Kaare og moderen Ingeborg Jacobsd. Faddere kone Maren Kaare, pike Pernille Laersd., skp? Jppe Jeppesen, Friderich Storm og styrmann Johannes Koch.Altså, Hanne ble født 4. januar og i FT 1801, datert 1. februar, bor Hanne hos Ole Olsen. Jeg kan ikke finne noen av foreldrene hennes. Ole Olsen var matros i k.t. Er det noen som vet hva det betyr? Enten er foreldrene døde eller flyttet av en eller annen grunn. Jeg vet ikke svaret der.Takket være Terje fikk jeg i siste liten i dag sjekket hans opplysninger mot kikebøkene i Brunlanes(som inneholder Stavern):Gift 13/7 1792 Stavern enkem. Hans Knudsen av Stavern med pike Ingebor Jacobsd. fra Ramnæss. Trolovet 29/5 1792, caut. Thomas Olsen i Stavern og Jacob Petersen Stokkeschaug (i Tanum). Barn: 1) Jacob Nicolai dpt. 14/4 1793 Stavern, foreldre Hans Knudsen og Ingebor Jacobsd. Fadd: Grete Larsd., Maren Hansd., Gullich Knudsen, Knud Gullichsen og Lars Pettersen.2) Lars dpt. 28/2 1795 Stavern, samme foreldre. Fadd: Johanne Torgersd. Navlem, Magrete Sundt F.vern, Jacob Hansen ibid., Morten Andreasen ib., Anders Hansen Navlem.3)Ane Malene dpt. 2/2 1798 Stavern, samme. Fadd: Elisabet Maria Sr?eindal, Ane Jacobsd., Niels Larsen, Abraham El..? eller Elg...??Ikke funnet foreldrene døde 1800/1801 Stavern eller Brunlanes.Så fant jeg i Stavern krk.bok: Hans dpt 8/9 1769 Stavern, foreldre Jens Knudsen Kaare og kone Anne Hansd. Fadd: kone Anne Jacobsd., pike Margrethe Larsd., T?.. Jacob Houene, Siurd? Søren Nielsen og drengen Jacob Thorsen eller Thossen el.lign. Jeg rakk ikke stort lenger frem i tid før det stengte. Fortsetter leting her på mandag tror jeg.Stavern krk.bok: Gift 11/11 1787 ble lods Hans Knudsen i Stavern gift med Barbara Christensdt. i huuset. Mye mulig at det Hans K. Kaares 1. ekteskap.20/3 1798 ble fuldmægtig mons. Hans Jensen Kaare gift i huuset med Birgitte Olsd. Lassen.Boka Fredriksvern og Stavern(nevnt før): --S. 44: I 1729 fikk Knud Jensen Kaare skjøte på Isach Bervens hus udi Stavern. --S. 49: En rettssak i 1744, pers.nr. 5 båtsmann Jens Kaare virket likefre forfriskende i sin suverene forakt for de grevelige privelegier. Hans kone har solgt og selger fremdeles brennevin og øl, både når manner er hjemme og når han er borte - opplyser hovedvitne Truls Smed- dessuten driver hun handel med andre varer, som mannen kan hjemføre, når han fra sine utenlandsreiser skibene hjemkommer. --S. 54 I desember 1754 får Ole Jensen Kaare skjøte på Christen Bergs(tror det var det det sto)hus. --S. 61 I 1792 oppføres los Hans Knudsens hus, det ligger mellom Hans Juhls og Gullick Postbuds.Ellers så har jeg sjekket litt rundt i bøker og funnet at Kaare i Våle kom fra Stavern. Det var lærer, senere klokker Svend Jensen Kaare på Haga. Svend + 1779 81 år. Her har jeg notert koner og barn, men de blir nok ikke aktuelle annet enn som slekt av Hans Knudsen. Svends foreldre var: Jens Kaare i Stavern og Mari/Maria Knutsd. Maria ble 2.gift med lensmann Lars Mogensen i Brunlanes.Så var det Brunlanesboka II s. 250 Søndre Grevle: Her er det mye om kona til Jens Kaare. Jens Kaare Stavern ble gift med Anne Olsd. Hun var datter av Ola Hansen ..- 1721 47 år og Else Sørensd., datter av Søren Monssøn Gui.Ola var igjen sønn av Hans Finssøn, 42 år 1664 og + 1696 74 år som var gift med Live Olsd. av Pyttenætt. Hennes far Ola Anfinssøn Bergane, sønn av Anfin Pytten og Barbro Rasmusdt. (mulig kone 2). Pytten-ætten er vel en bondeadel og veldig rike.Hans Finssøn startet som leilenning under Langene på S-Grevle, men svigermoren, Barbro, hjalp ham å bli selveier. I tingboken 1665 står det at Barbro 'indfrelste fra de Langer'. Hun kjøpte gården og skjøtet den straks over for samme pris til 'sin svoger Hans Finssøn og hans hustru Live Olsdt.' Siden kalt svoger, må han vel trolig være bror av hennes avdøde mann Ola Anfinssøn (Finssøn kan være en forkortelse av Anfinsssøn). Altså ble Hans gift med sin brordatter (niese).s. 296 Bergane gård: Ola Anfinssøn fra Pøtten er fra Hjelteætta. Ola døde 1639 og Barbro Rasmusd. + 1700 94 år.S. 273 Hjelti.Kom ikke lenger, men her er det utrolig mye. Nå står og faller alt med om det er den riktige Hanne Marie jeg fant i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Hanna Marie Kaare er fastslått født 04 01 1801 døpt 13 01 1801. En Hanna Marie befinner seg som pleiebarn hos Ole og Barbro under FT i 1801. Det pussige er at Ole Olsen og Barbara Hagensdatter har døpt et barn Hanna Marie i Stavern 02 04 1802!!!! Det siste i flg. familysearch IGI. Har også prøvd å finne de andre barna til Hans Knudsen Kaare i FT 1801 uten positivt resultat. Vil også nevne at i følge familysearch døper Ole Hansen og Ane Marie Ellefsdatter først en datter døpt Hanna 13 03 1801 og så på nytt 02 11 1802 nok et barn Hanna Olsen. Kanskje dette er det riktige foreldreparet??? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Berit, A lot of information, many thanks. I have to study this closer before I can make any comments. One point, I have also tried to find Hans Knudsen (without Kaare) and his three children in 1801 census, but no success. Have still to search for Ingeborg Olsdatter.Hanna may have become a pleiedatter (foster daughter) of Ole if she was the only survivor of some accident or illness. I do not know what the situation was health-wise at that time. Was Norway suffering a lot from the war between France and England? I seem to remember that there was a blockade by the Swedish Navy around that time hence a serious lack of food in some areas.Matros i k.t I have taken to mean i kongens tjeneste.If we have two Hanna Marie born a year or two from each other one Ole's own daughter, the other the foster-daughter, we have a problem unless the marriage (or death) record of Hanna Marie Hansdatter can be found.Terje, Inger and Berit: We seem to be running two temaer with same topic area. Although I am happy to continue with two temaer, would it be better to shift all new information over to Sissel's tema (11373) and leave this to Kaare in general? It should be possible to copy some relevant material over tomorrow.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei!Enig med Vidar i at k.t. = kongelig/kongens tjeneste.Vil gjerne komme med en kommentar i forhold til det som står i Brunlanes bygdebok angående Barbro 'sin svoger Hans Finssøn og hans hustru Live Olsdt.' Siden kalt svoger, må han vel trolig være bror av hennes avdøde mann Ola Anfinssøn (Finssøn kan være en forkortelse av Anfinsssøn). Altså ble Hans gift med sin brordatter (niese).Jeg mener at dette resonnementet ikke holder mål. For det første er det lite trolig at Finnsson er en forkortelse for Anfinnsson. Resonnementet bygger på at Hans kalles Barbros svoger, men jeg har vært borti 1600-tallskilder der ordet 'suoger' er blitt brukt om svigersønner.Konklusjonen er da at Hans Finnsson er gift med Live Olsdatter, som må være datter av Ola Anfinnsson og Barbro. Hans er dermed svigersønn av Barbro, og pga ny tolking av ordet 'svoger' slipper vi problemet med at Hans skal ha ektet sin niese - det var vel heller ikke lov! Dette passer, etter det jeg kan se, også langt bedre med kronologi, uten at jeg skal komme nærmere inn på det her.Ellers kan det nevnes at Pytten omtales i siste nummer av Gjallarhorn (nr. 30, det er på RAs lesesal). Stort sett hypoteser riktignok , men absolutt interessant lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Setningen om kronologi ble litt tullete. Det jeg mener er at Ola Anfinnson etter alt å dømme er langt eldre enn Hans Finnsson (omkring 30 år?), og at Anfinn ser ut til å være død før Hans ble født. Nå kjenner vi dog ikke de eksakte årstalla her, så forbehold må selvsagt tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå ser det ut som om det ikke spiller noen rolle lenger om det er svoger eller sviger.Fant døde i Stavern: 16/12-21/12 1873 konen Hanna Marie Olsd. f. 1802 Stavern, slagtilfelle og bronkitt. 23/12-28/12 1873 skredder Peder Olsen Bjertnes, f. 1797, bronkitt.Håper det blir noen i fremtiden som søker på Kaare, for da finnes det jo allerede noen opplysninger her.Da kan vi vel egentlig avslutte denne debatten om Kaare, og gå tilbake til Oline.Der har jeg nå sjekket og funnet ekteskap og barn. Legger det inn på Oline/Peder Oluf litt senere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hanna Marie og Peders barn varLovise Tobine f. 9.12.1824 døpt 13.2.1825 Faddere: Arne Christohpersen, pike Kristin Christophersdatter, Sigmund MathiesenOline Marie f. 21.12.1826, døpt 16.4.1827 Faddere: Arne Christophersen, Dorte Halvorsdatter, gardeier O.Bjertnæs og O.HalvorsenOle født 7.3.1829, døpt 21.5.1829 Faddere: Foreldrene, Eric Sommerfeldt, Jonas Syvertsen, Johannes Choy (? fru Ingebor på Bjerkeid (?)Karen Marie f. 26.9.1831, døpt 1.3.1831 Faddere Baron Haugens (?) Helene Olsdtr Peder Thomasen, Johan Johannesen Andreas ChristensenOlava f. 1.6.1834, døpt 21.9.1834 Faddere: Hanna Marie Olsdatter, pike Helene Olsdatter, Guttorm Olsen Halvor Toresen, Halvor AslaksenGuttorm f. 21.5.1837 Barnet død forut. Hjemmedåpen kunne være bekreftet i kirken Barbro f. 21.5.1837 (samme som ovenfor)Anne Severine f. 22.10.1838 (har glemt å skrive dagen) Faddere:Moren Hanna Marie Olsdatter, Tomine Olsdatter, Guttorm Olsen, Niels Andersen, Christian AndreasenDet er i perioden 1798 -1803 født Hanna,men bare to av dem har begge navnene Hanna MarieHanna f. 13.3.1801 foreldre Ole Hansen og Ane Marie Elefsdatter. Hun dør en uke gammel.Hanne Maria f. 30.3.1802 døpt 2.4.1802 Foreldre:Ole Olsen og Barbro Hogen datter. Faddere:Birthe Marie og piken Elen Christensdatter, matros Ole Jacobsen, matros Jacob Jensen, og daglønner Anders AndersenHanne f. 26.10.1802 døpt 2.11.1802. Foreldrene er her igjen Ole Hansen og Ane Marie Elefsdatter Faddere: Karen Rasmusdatter, pike Olia Severine Terjes- datter, skibsmand Hans Olsen, tømmermand I. Sørensen, matros Sven Elefsen.Hanna Maria f. 4.1., døpt 13.1.1801 (Kaares)Under konfimerte 1815 er det en Hanna Marie. Hun er 15 år, og dette passer med pleiebarnet. Siden det ikke er født noen Hanna Marie I Stavern på dette tidspunktet, må hun være født et annet sted og har bare sagt fødested Stavern i voksen alder.Når vår Hanna Marie gifter seg i sept. 1824 er hun 22 år gammel. Det tyder vel på at det er Ole Olsen og Barbro Hogensdatter som er foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Barbro f. 21.5.1837 har falt ut av en eller annen årsak. Hun var tvilling med Guttorm. Under faddere står det det samme som Guttorm:Barnet død forut.Hjemmedåpen kunne være bekreftet i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hallo Vidar LarsenDette er vel i utgangspunktet en diskusjon som ble avsluttet i fjor, men jeg prøver meg alikevel på et inlegg til. Jeg ser at Kristian Hunskaar referer til Gjallarhorn nr. 30 der jeg har skrevet om gården Pøtten i Brunlanes i min artikkel om gården Tem i Sem. Jeg ser at det også blir nevnt at mitt inlegg om Pøtten er for det meste hypoteser, men dette stemmer vel ikke helt. De eldste ledd er riktignokk hypoteser med begrunnelser, men deler av det yngste har vel litt mer hold. Dette referer til min artikkel i Gjallarhorn nr. 30, side 417-422, med vekt på side 420 der tekst, tavle (delvis hypotetisk) og note 14 er det grunnleggende om personer fra Pøtten og linjer til slekten Kåre/Kaare. Jeg har forresten gjort en del undersøkelser om slekten Kaare som dukker opp i Stavern. Som jeg har skrevet i note 14, må det ha levd en Jens (Kaare) trolig død før 1712 som er gift med Mari Knutsdotter, nevnt som enke på Brunla gård i Brunlanes 1736, og som andre gang ble gift, før 1714, med lensmann Lars Mogensson, skifte på Brunla gård 30. januar 1736. Han var fra Sverige, og hadde før bodd i Oslo, der trolig også Jens (Kaare) kan ha vært fra, for i Norske Heredags domsbøker finner vi allerede på begynnelsen av 1600-tallet en person ved navn Jens Jensson Kaare som gifter seg med enka etter en borgermester i byen. Vi har ingen bevis for at den første Jens noen gang har bodd i Stavern. Mari Knutsdotters barn i første ekteskap kan ha blitt med på lasset når Lars Mogensson flytter til Brunlanes. Han eier også en gård i Stavern. Jeg har forøvrig drevet en god del med opphavet til slekten Kaare og har en del opplysninger, der både din stamfar Hans Knudsson Kaare og Willem Knudsson Kaare hører til. Også en del av de andre personene nevnt her. Hvis det er av interesse, kan jeg gå igjennom dette og se hva jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg var nok litt urettferdig med deg, Torbjørn, og upresis da jeg omtalte artikkelen din. Det var de eldste leddene jeg tenkte på, ledd som du har markert med stiplede linjer i tavlene i artikkelen for å angi hypoteser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Torbjørn Thanks for the information, but the search along the Kaare line was, for me, a blind alley. It was based on two people with same first and middle name being born within months of each other in 1800/01. Thanks anyway. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.