Gå til innhold
Arkivverket

[#11476] Torvald Braaten, Vignes, Karmøy 1882


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Er det noen som kan hjelpe meg med kirkebok for Vignes. Jeg leter etter fødsel/dåp for Torvald Braaten, født 1882. Hvem var hans foreldre, og hvem var faddere? Med håp om hjelp Fredrik Bockelie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkeboken for Avaldsnes har jeg ikke, men i Bygdebok for Karmøy, Avaldsnes b.I s.112 av Arnvid Lillehammer er disse nevnt :Martin Torsteinsen Braaten f.1882 g.m Trine Sofie Hans-Jørgensdatter f. 1847 og deres barn, Tora Marie f. 1878, Alvilde Jørgine, Torvald f. 1882 og Sigvard Martinius f.1886.Martin var nevnt verksarbeider på Visnes fra 1878.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Geir, takk for hjelpen. Du skriver at Martin Torsteinsen Braaten var født i 1882. Det kan vel ikke stemme: hans første barn var født i 1878! Har du muligheter til å sjekke Martins fødselsår påny? Hvor kom Martin Torsteinsen Braaten og Trine Sofie Hans-Jørgensdatter fra? Navnene Martin og Martinius er ofte brukt på gutter i Braaten slekten fra Ringerike. Som skrevet i et tidligere innlegg var det to brødre, Andreas (f.1853) og Martin (f.1859) Pettersen Braaten fra Ringerike som kom til Avaldsnes og arbeidet i Vigsnes gruver fra midten av 1870-årene. Martin Torsteinsen Braaten passer ikke inn i dette bildet. Den Martin som er nevnt som verksarbeider på Visnes i 1878 var min oldefar (Martin Pettersen Braaten). Han giftet seg med Johanne Nilsdatter fra Norde Velde i 1880. Det kunne vært fint å få ryddet opp i noen av disse usikkerhetene. mvh. Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager så mye for trykkleifen, 1852 er det riktige fødselsåret til Martin Torsteinsen Braaten.Martin Pettersen Braaten er en annen person, i følge tidligere nevnte kilde.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.