Gå til innhold
Arkivverket

[#11479] Søker allt om familierne Erwolder og Elholm i Bergen


Gjest Martin Bjarklev
 Del

Recommended Posts

Gjest Torild Øye

Hei Martin, Min 3xtippoldemor var Cecelia Maria Sørensdatter Elholm,født i 1765 på Bømlo, datter av Søren Sørensen Elholm, født 1727, Nærstrand i Ryfylke og Karen Fridrichsdatter Hillemann.De hadde tilsammen 8 barn,som jeg har funnet. Du kan jo kontakte meg på e.mail: torild-o@online.no, hvis denne familien er av interesse for deg. hilsen Torild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Martin og jeg er begge etterkommere etter en steinhugger fra en idyllisk liten landsby i Østerrike ved foten av Wettersteingebirge, en del av de tyrolske Alpene, nemlig i grenseområdet mellom Tyskland og Østerrike, rett s.-v. for Garmisch-Partenkirchen. Steinhuggeren dro til Danmark og lot seg på 1760-tallet innrulle som soldat under navnet Erwolder, “mannen fra Ehrwald” — med en [a] som i hans tyske målføre kan ha virket som en [å] i et dansk øre, jfr. utlendinger som mener å høre [jå] når en svenske (eller en østfolding) sier ja.Nå ja, høgger’n fikk med sin tysk-danske hustru 10 barn hvorav 5 nådde voksen alder. Tre ble værende i Danmark, én dro til St. Petersburg (min tipp-tippoldefar) og én dro til Bergen. Det er sistnevnte det her dreier seg om.Christian Ohlhof (Oelhoff, Oluf…) Erwolder var utdannet hattemaker fra København da han ankom til Bergen i 1828. Allerede året etter gifter han seg med Inger Oline Axnæs (1796 — 12.08.1870), født på “Söndmör” som datter av Jacob Iversen A. (angivelig en skøytereder) og ukjent kvinne. Her er mitt første spørsmål: Hvem var Inger Olines mor? Det fins i hvert fall fem steder i Norge med navnet Aksnes, men jeg antar at Aksnes på Nordmøre, tvers overfor Tingvoll, kanskje peker seg ut.Ekteparet fikk 5 barn hvorav bare én datter har etterslekt; (Caroline) Jacobine giftet seg først med en hattemakermester fra Ulm i Tyskland, Johan Georg Reichspfarr. De fikk tre barn, men har ingen etterslekt ned til i dag. Da Reichspfarr døde etter knapt 5 års ekteskap, giftet Jacobine seg på nytt med snekkermester Lars Paul Svendsen Elholm, sønn av skreddermester Niels Knagenhjelm Elholm ([sogndal] 1788 — [bergen] 1853) og Karen Larsine Svendsen. De fikk en sønn og en datter. Det var sønnen Christian som “reddet” Erwolder-slekten fra å dø ut i Bergen.Og her er mitt andre spørsmål: a) Hvorfra fikk Niels Elholm sitt mellomnavn Knagenhjelm? Så vidt jeg skjønner, kan han ikke tilhøre den dansk-norske adelsslekten. b) Hva angår opprinnelsen til navnet Elholm, så skal det finnes tre slekter med dette navnet i Norge hvorav én smykker seg med et dansk opphav (det skal finnes en landsby Elholm i nærheten av Odense), én skal være av norsk opprinnelse (muligens den som Torild Øye refererer til) og én het opprinnelig ikke Elholm, men antok dette navnet på 50-tallet etter å ha fått tillatelse fra alle daværende bærere av navnet. (Eldholm, et navn som er 50% mer vanlig enn Elholm, står slektsmessig separat).Samtlige av de tallrike etterkommerne i Norge etter steinhuggerens 10. og siste barn stammer altså fra Jacobine Elholms sønn, Christian Erwolder Elholm (1868 — 1956). Én person skal i ettertid ha restaurert Erwolder-navnet.Som nevnt, hadde ekteparet Erwolder/Axnæs fem barn hvorav de tre siste døde som barn. De to første av disse finner jeg i DA, Charlotte Emilie Erwolder (døpt 10.09.1837, død av vattersott 13.09.1837), Johan Hullmann Erwolder (døpt 11.10.1840, død av “strupehoste” 05.10.1842), mens det for det siste barnet, Theodor Francisco Erwolder (døpt 29.07.1842), ikke er funnet noen dødsdato.Jeg lar ovenstående utredning tjene til å presisere forespørselen under dette temaet.Synoptisk har jeg altså selv følgende spørsmål i stikkordsform:1) Moren til Inger Oline Axnæs.2a) Opprinnelsen til Niels Knagenhjelm Elholms mellomnavn.2b) Opprinnelsen til den aktuelle Elholm-slekten.3) Når døde Theodor Francisco Erwolder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Ann Margaret Elholm Knickelbein

Hey to Martin, Torild, and Egil,I hope that we can offer some more information to your questions.My maiden name is Elholm and my father is from Bergen and my mother from Oslo. We became interested in researching the Elholm family name after reading an article in Western Viking (Seattle publication) of January 1977 about Col. Elholm (1731-1799) , the Mystery Man of the American War of Independence.Here is what we know at this time regarding some of your questions. My great, great, great grandfather was Nils Knagenhjelm Elholm (f. 1788), son of Peder Nicolai Elholm (f. 1733) and Martha Olsdsdatter (f. 1750) from Kaupanger, in Sogndal, Norway. Peder Nicolai was Klokker of Kaupanger Stave Kirke.Nils Knagenhjelm was the Skogeier of Kaupanger Hovedgard in Sogn. We assume Nils Knagenhjelm Elholm got his middle name because his family lived and worked on the Knagenhjelm estate.We are also not clear on how the Elholm name entered into the family. The first time we find the name Elholm in our family is with Peder Nicholai Elholm (f. 1733). We don't know where he was born but we do know he bacame Klokker in Kaupanger. Peder's father was Soren Sorensen (f. 1704), but we don't know Peder's mother's name. Could Peder Nicholai Elholm (f. 1733) be the brother of Soren Sorensen Elholm (f. 1727)? Church records also indicate there was an Elholm farm in Tysnes (in addition to the Eldholm farm).I have some information on Ehrwolder Elholm too. I would be glad to have further communication if you would like to be in contact: Knick501@sbcglobal.net.Ann Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Yes, there was definitely Elholm (Reksteren) on Tysnes, but I think it's the same as Eldholm today. But, of course, I cannot be sure.Ingeborg Aadnesdtr Elholm who married Hans Abrahamsson Flatöyno came from Eldholm and they settled there around 1700.Then I have Sören Elholm Sahl (b. 1785) whose mother Mette Maria seems to have come from El(d)holm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilde eldholm

Hey! My name is as you can see, eldholm. This is my maiden name, after my mother. She grew up on one of 3 small farms, at eldholm ,Reksteren(tysnes). This is a lovely place, but didnt give enough to support large familys at early 1900. My grandfather, his brothers all went to the states back then. If you are interested, I may be able to find out more. Please send e mail if this can be of interest. Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Bjarklev

Hi Hilde... Thanks, but this family is not related to the Elholm's from Bergen, that I am researching.Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Lars-Idar Vegsund

HeiJeg er samboer med Chatrine Elholm, oldebarn av Christian Erwolder Elholm f.1893. Han var sønn av Christian Erwolder Elholm f.1868 og Marie Troye f.1870, Christian var sønn igjen av Lars Paul Svensen Elholm f.1831 og Caroline Jacobine Erwolder f.1833. Jeg har en del informasjon om slekten Elholm/Erwolder.1. Inger Oline Axnes foreldre er Jacob Iversen Axnes og Elisabeth Cornelia Dam, gift 19 mars 1796 i Domkirken, Bergen. Elisabeth var gift en gang tidligere med Erich Biørckman, og hadde 5 barn fra første ekteskap og 2 fra andre med Jacob. Elisabeth Dam, døpt 22.8.1764, domkirken Bergen, hadde foreldrene Andreas Christian Dam og Elisabeth Inger Due.2. Niels Knagenhjelm Elholms mellomavn kan ha blitt gitt som mellomnavn som en gest til godseier Knagenhjelm i Kaupanger. Niels far Peder Nicolai Elholm som var klokker i Stedje kirke i Sogndal, som ligger nærme Knagenhjelm godset på Kaupanger, Niels sin søster fikk også dette navnet 'Dorothea Davida Margareta Knagenhjelm Elholm'. Det kan også være at mor Martah Olsdtr (Kaupanger) kan ha slektsforhold til Knagenhjelm familien.3. Det er nevnt i dialogen at her av Ann Margaret Elholm Knickelbein at Peder Nicolai Elholms far er Søren Sørensen f. 1704. Dette er etter mine undersøkelser feil. Peder Nicolai var døpt 13.09.1733 i Nykirken i Bergen og barn av Johannes Larsen Elholm og Gunnele Kierstine Wendelboe, gift 10.des 1732.4. Hvor navnet Elholm er i fra har jeg ingen sikre kilder på, men mest sannsylig er det fra Tysnes. Det finnes en Johannes Larsen Eldholm 11 år på gården Eldholm i Tysnes, med far Lars Siversen Eldholm , 42 år og oppsitter ved mantallet i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Bjarklev

Hei Lars-Idar,Takk for ditt inlegg. Jeg er enig med dig om Peder Nicolai. Jeg har nyligen funnet ett maleri av Chr.F.Erwolder (Gartneren i Bergen) Er du interessert, skriv gerne en mail (martin@bjarklev.dk) mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.