Gå til innhold
Arkivverket

[#11481] Live Olsdatter, Hof, Vestfold


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Johannes Olsen ble født 25. mars 1815 på Eidsfoss. (Han bodde senere på Holtrønningen). Foreldre: Ole Johannesen, Eidsfoss og Live Olsdatter.Vi antar at Ole Johannesen er f. ca. 1783 på Eidsfoss. Utfordringen er: Hvem er Live Olsdatter? Vi har gjennomgått kirkebøkene fra 1814, så de må være gift før. Muligens har de en sønn født i 1806. Vi er interessert i å finne hvem foreldrene til Live er, og også foreldrene til Ole Johannesen.I folketellingen for 1801 er oppgitt 2 Live Olsdatter (f. hhv. 1794 og 1796), men ingen av de to stemmer fordi de antakelig er for unge, og dessuten gift med andre personer. Vår Live kan selvfølgelig være innflyttet etter folketellingen 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo - dette er et skudd i blinde, men kan være noe å sjekke nærmere. På et Fossesholm-eie i Eiker befinner det seg ei Live Olsdatter ved tellinga i 1801. Sannsynligvis på en av gårdene i Hakavikområdet, og da er det jo bare en liten spasertur så er en i Eidsfoss. Det var også 'noe utvandring' fra denne delen av Eiker til Hof og motsatt.Denne Live sies å være 18 år i 1801 og er reg. som tyende hos en Peder Pedersen som er husmand med jord.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen - Skuddet i blinde er iferd med å bli oppjustert til blink. Etter å 'ha rota rundt' i gamla data finner jeg følgende; Ekteskap i Eiker 21 november 1806; Ole Johannesen og Live Olsdatter. Har også et notat som viser at dette paret døper en gutt på andre juledag i 1806. Han døpes for Ole. - Dessverre hat mikrokort-leseren min tatt seg en beklagelig 'pause', ellers skulle jeg ha sjekka disse folka litt nærmere for deg, med hensyn til boplasser o.s.v.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Tor,Dette stemmer forbløffende godt! Ole ble konfirmert i Hof 27 Okt 1822. Jeg forstår at jeg må låne kirkeboken for Eiker også. Hjertelig takk så langt. Hvis du (eller andre?) klarer å finne ut Lives foreldre, blir jeg svært glad. Min e-post er:mailto:tkvien@online.noKjenner du til om det finns bygdebøker for Eiker?mvhTor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo igjen. Dersom du ikke får svar på dette giftermålet før imorgen, sjekker jeg det da. Det samme er tilfellet med dåpen i jula 1806. Jeg har sendt en forespørsel om 'hjelp' til en annen Eikeravdeling. Kanskje får vi hjelp den veien.... Det finnes bygdebøker for Øvre Eiker, men ikke med slekts og gårdshistoreie, så der er det lite hjelp å hente. Men, det finnes en del slektshistorie i diverse hefter og historielagets årbøker. Da er en jo avhengig av litt flaks med hensyn til å treffe rett slekt. Men, jeg kan jo allerede nå henlede oppmerksomheten til Eiker Historielag sine sider her i Digitalpensjonatet. Der kan det være ting å hente, hvis vi får plassert Live Olsdatter. Har du forresten funnet opphavet til Ole Johannesen ?mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra kirkebøker i Haug, Eiker: Vielse i Haug 21. november 1806 - Ungkar Ole Johannesen Sand , Fossesholmeie og pige Live Olsdatter WestfossenOle - født 17? desember 1806 - døpt i Haug 2. juledag 1806 - foreldre Ole Johannesen og Live Olsdatter Fossesholmeie - faddere - Kari Andersdatter Westfossen - Kirsti Svendsdatter ibidem, Ole Jensen ibidem, Herman Andersen ibidem, Helge Olsen ibidem.I følge mormonerdatabasen IGI får et ektepar med navn Ole Johannesen og Live Olsdatter i Hof i Vestfold barna JOHANNES døpt 09 APR 1815, ANNE DORTHEA døpt 11 OCT 1818, TORKIL døpt 14 NOV 1824 Om dette er samma folka er naturligvis ikke godt å si sånn brennsikkert med en gang. Med vennlig hilsen Jon Torp, Nesoddtangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Dette er storartet. Takk til dere begge to.Hva angår Ole Johannesen som var gift med Live, har vi ikke funnet hans opphav ennå. Han må være født rundt 1783, men så langt har vi ikke funnet ham under fødte eller konfirmerte i Hof. Men utlånstiden på kirkebøkene er utrolig kort - 14 dager - og med vekslende kvalitet tar det tid å komme igjennom. Han og Live ble identifisert ved dåp til sønnen, Johannes Olsen døpt 9.april 1815 i Hof. Sistenevnte er omtalt i bygdebøkene for Hof. Det er lite tvil om at det er de riktige personene dere har funnet :=)Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor har du begravelsene til Live og Ole? Slik at du har noen idé om deres fødselsår? - Regner med at det er ut i fra dette at du sier at Ole er født ca. 1783??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjapp gjennomgang av konfirmantlistene for Eiker avslører to kandidater: Live Olsdatter Skjelbredeie - 14 år - konf. 18 okt 1801 (sannsynligvis for ung) Live Olsdatter Tryterud - Fossesholmeie 17 år - konf. november 1800. Jeg holder så avgjort en knapp på sistnevnte. (altså født ca. 1783) Tryterud befinner seg langs Eiker´n og er midtveis mellom Vestfossen og Eidsfoss. Om hun er født / døpt i Eiker eller i Hof ( eller annet steds hen) kan jo undersøkes. Denne Live Olsdatter er å finne som tyende på en av husmannsplassene under Fossesholm (kanskje nettopp på Tryterud?) i 1801-tellinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du vet fantes det en Gulbrand Olsen Tryterud som var fadder på Eiker i 1798, han er en mulig bror av Live Olsdatter Tryterud. Disse to er jo begge tjenestefolk på Tryterud i 1801-tellinga. Jeg finner Live konfirmert på Eiker, men ikke Gulbrand. Mye mulig at disse er født utenfor Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Denne jakten er virkelig interessant. Har du tilgang til filmene på de originale kirkebøkene hvor foreldre gjerne er ført opp ved konfirmasjon? Siden hun er oppført som konfirmert i november 1800, må hun være født 1785 eller før. De ble jo neppe konfirmert før fyllte 15, men det hendte jo ganske ofte at de var eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor - Ved konfirmasjonen i 1800 er foreldrenes navn ikke ført. Har sjekka kirkeboka. Det sies ved denne konfirmasjonen at hun var 'Live Olsdatter Tryterud Fossesholmseie 17 aar'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei!!!Jeg har tatt meg den friheten og se litt rundt denne Ole Johannesen.Johannes ble far til en gutt som blev hetenes Johannes. Han ble født 25.03.1815 på Eidsfoss.Hans far igjen Ole Johannesen ble døpt 07.decembr.1783 i Hof. Foreldrene er da: Johanes Bekman (noe som står veldig uklart) Eidsfos og Ane KnudsdFadderne er følgende: -Kirsten eriksd. -Karen Sørensd. -Anders Bekman -Anders Dyre -Hans Jacob SvensenDet blir også begravet en Ole Johannesen som er fylt 2 år. Han kommer da fra Eidsfos. Kan det være en navnebror???Jeg har en del opplysninger om familien Bekman. Hvis du/dere er innterisert så kan jeg ramse ned det jeg har!!!Hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hallo Kai,Denne Ole Johannesen var gift med den etter hvert meget omtalte Live Olsdatter.(Ekteskap i Eiker 21. november 1806).Den fødselsdatoen du har på Ole, stemmer bra med min antatte fødselsdato, så jeg tar gjerne imot hva du måtte ha om familien Bekman.Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo. - Kai kommer jo med en interessant mann som far her nå. Han er helt klart verd å sjekke litt nærmere. Det høres veldig bra ut....Men, jeg ser foreløpig ikke noe bevis for at karen som blir født i 1783 er den samme som gifter seg på Eiker i 1806 eller får barn i Eidsfoss noen år seinere, dessverre. Derfor kommer også en annen aktuell kar her nå: En Johan Olsen og Martha Nilsdatter på Brekke i Eiker døpte en Ole 9. mars 1780. Gårdene Sand og Brekke er nærmest naboer. Dette med Johan/Johannes stemmer ikke helt, men det var ikke alltid det gjorde på Eiker på den tida. Skal sjekke denne karen litt nærmere.Har 'vi' noen av fadderne på de barna som Ole Johannesen og Live Olsdatter døper i Hof? Kanskje søsken av foreldreparet blandt dem. Gutten som ble døpt i Eiker har en Helge Olsen som fadder, men det er det eneste navnet på fadderrekka som 'ligner Olsen el. Johannesen'. Nevnte Helge Olsen som skrives for Westfossen ved dåpen er ikke i Vestfossen i 1801.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei!!!Jeg har nå samlet sammen mine notater igjen for å skrive de ned.26.September 1784 blir det døpt en gutt som heter Ole. Foreldrenes navn var: Anders Bekman og Secilie Olsd.Fadderne var: -Karen Andersd. -Helge Maria Olsd. -Johanes Bekman -Andreas Nilsen -Hans Jacob Svensen 22.September 1782 ble det døpt en annen gutt av denne familien/slekten. Hans navn var Knud. Foreldrene kalte seg Anders Bekmand Eidsfos og Secilie Olsd.Fadderne var: -Karen Siri -Helge Marie -Jens (etternavn utydelig) -Johannes Bekmand -Hans Jacob SvendsenDenne Anders Bekman som jeg nevner over med kilde i Hof kirkebok, er muligens en unkel av denne Johannes, far av Ole Johannesen.Håper det kunne være til noen hjelp!!! Jeg skal gjøre litt mere undersøkelser rundt denne familien. Jeg har også digitalisert alle konfirmasjoner i årene 1765 - 1802 + 1814. Jeg skal også gjøre en titt der. Regner med å få lagt ut dette når det nye kilde registrerings programmet til Dis er klart.Hvis noen kjenner til noe/noen fra familien Gurrik i Hof så se eget vedlegg på det.Hilsen Kai Larsen (15år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk skal du ha Kai. Jeg skal sammenholde dette med andre opplysninger som jeg etter hvert har samlet inn. Bekmann høres ikke norsk ut, og det var mange innvandrere i Eidsfoss på denne tiden. Bl.a. ble det importert svenske fagarbeidere til jernverket.Har du mulgheter for å sjekke dødsfall på forannevnte Live? Det var minst to til med samme navn i området, så hvis du har anledning å finne dødsfallene på disse, og eventuelle opplysninger i merknadsfeltet hadde det vært fint.Ellers har jeg bygdebøkene for Hof og der er det noen sider om Gurrik. Si fra hvis du vil ha kopier av sidene. E-post adressen min står i et annet innlegg foran. Ellers syns jeg det er tøft av en 15-åring å begynne med en slik hobby. Den er utrolig spennende og lærerik, og du blir garantert aldri ferdig :=)Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Det var oppmuntrende Tor. Håpet jeg skulle bli ferdig engang!!! Men, men noe tar jo aldri slutt. Da får jeg ta godt vare på det til neste generasjon.Jeg har ikke fått tid til å sjekke de andre personene dere snakket om over, men jeg skal få tatt meg tid så fort som mulig.Jeg har desverre ikke kirkebøkene for den perioden Live døde.Det kan hende dere har oversett det, men for en tid tilbake skrev jeg en del om disse personene i jeg gjør oppslag av kirkebøker for Hof. Jeg mener ikke at dere skal flytte rom eller noe, men at dere kan lese det og kanskje få litt mere opplysninger!!!Hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kai Larsen

Hei...Nå har jeg en samling av alle kirkebøkene for Hof. De går i perioden 1704 - 1877. I tillegg har jeg klokkerbøkene for Hof: 1917-1934.Håper det er mere jeg kan stå til tjeneste med, hvis det er nødvendig. Ellers takk for flott mail av deg Tor...!MVH Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.