Gå til innhold
Arkivverket

[#11483] Krøpelien/Petersen


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Monsen Bolset

Har tidligere fått god hjelp vedr. Christian Krøpelien og Maria Petersen. De giftet seg 16.06.1769 i Hammer kirke. Jeg finner en Maria Petersen konfirmert i samme kirke i 1764. Kan dette være samme Maria Petersen? Maria ble døpt i KK i Bergen 21.09.1747. Foreldrene var styrmann Thim Petersen og Maria/Maren Bergendal. Hvilken tilknytning hadde Maria til Hammer(Hamre) kirke? Bodde de på Osterøy eller holdt de til i en av kommunene rundt(dagens kommuner)? Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei! Ekteparet Hans Bergendal og kona Agnetha Holtermann fikk 3 barn i Bergen: a) Jens 1713, b) Maria 1715 og c) Henric 1716. Uansett ble Jens Bergendal (1713-1782) sogneprest til Hamre i 1749. Dette kallet hadde han frem til 1782. Jeg vil da anta at Jens Bergendal har vært morbror (onkel) til din Maria Petersen, og at hun har bodd hos ham en periode. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Takk for opplysningene! Dette var nytt for meg. Kanskje Jens Bergendal viet Maria og Christian Krøpelien da de giftet seg i 1769? Det var nå en lang periode han virket som prest! Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen Øgaard

Jeg har kopier fra upubliserte opptegnelser om slekten Kroepelien. Der står det at Marie Petersen var datter av Thim Heithahn Petersen og Maria Hansdatter Bergendal. Om Marie Petersen står: 'Ved bryllupet på Hammer prestegård var vertskapet sogneprest Jens Bergendal og hustru. Marie var antagelig oppdradd hos familien Bergendal. Hun kom dit antagelig etter morens død 1760.' Mvh Kristen Øgaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Takk til deg Kristen Øgaard. Jeg har lånt bygdebok fra Hamre, bind 1 som skriver en del om prestene som har vært tilknyttet Hamre kirke. Marie Petersen var ikke nevnt der, mens presten Bergendals egne barn er nevnt. Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.