Gå til innhold
Arkivverket

[#11484] Vogenfabrikant Peder Christensen fra Holden (?)


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

I 1865-telling for Christiania finner jeg anen min : Vogenfabrikant Peder Christensen (52), født i Holden Prgj.Hva heter 'Holden' i dag? Kanskje 0620 Hol eller 0612 Hole i Buskerud? Kanskje 0101 Halden i Østfold? Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Nå ser jeg i Skifteregisteret 1667-1900 for Holla en 4 år g. Peder Christensen på garden Vestre Kålstad (far Christian Jensen).Tusen hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Familysearch forteller at herr vognfabrikanten giftet seg med sin kjære: PEDER CHRISTENSEN Male Family Marriages: Spouse: MAREN KIRSTINE AMUNDSEN Family Marriage: 18 NOV 1838 Bragernes Drammen, Buskerud, NorwayHer bør det stå mer om hvor han kom fra kanskje? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk for hjelpen, Laila! Ja, det er den rette familien. Forresten: Pauline Marie, deres datter, var gift med en 'infanteriekaptein' fra Bergen, som er barnebarn til 'tugthuslem' Anne Lovise Olsdtr. (Arkivforum).Jeg har dessverre nok nesten ingen erfaring med Familysearch - det er umulig å oppgradere min gammel PC. Håper å få en ny fra julenissen;-) Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Familysearch forteller og:_Pedro Mathilde Kirstine Sex: F Event(s): Birth: 05 Jun 1854 Place: Christening: 18 Jun 1854 Place: Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: Peder CHRISTENSEN Mother: Maren Kistine AMUNDSEN Source Information: Batch Number: C428243 Source Dates: 1852 - 1857 Film or Fiche Number: 255734 Collection Details: Aker, Gamle Aker; Den Norske Kirke Christiane Ovidia Sex: F Event(s): Birth: 13 Jul 1855 Place: Christening: 22 Jul 1855 Place: Oslo, Akershus, NorwayParents: Father: Peder CHRISTENSEN Mother: Maren Kirstine AMUNDSEN BERNHARDINE ELEONORE PEDERSEN Female Event(s): Birth: 12 DEC 1839 Christening: 24 MAY 1840 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway Parents: Father: PER CHRISTENSEN Family Mother: MAREN KISTINE AMUNDSEN CHRISTIANE ARVIDIA PEDERSEN Female Event(s): Birth: 14 FEB 1842 Christening: 16 MAY 1842 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway Parents: Father: PEDER CHRISTENSEN Family Mother: MAREN KIRSTINE AMUNDSENELISA OLINE PEDERSEN Female 0Event(s): Birth: Christening: 18 DEC 1859 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: PEDER CHRISTENSEN Family Mother: MAREN KIRSTINE AMUNDSEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Det var meget snill!!! Jeg ble overrasket å finne enda mer opplysninger om Peder Christensen sin familie. Takk skal du ha!Det undrer meg at Familysearch gir en ufullstendig opptelling. Johan Arendt (19 år i 1801) og Pauline Marie (15 år i 1801) mangler i denne lista.Mange hilsener - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Peder Christensen Kålstad var tre-menning til min tipp-tipp-oldefar. Jeg har slekten bakover en del generasjoner. Hvis du er interessert i å få den, kan du sende meg en e-post. Adressen er kornstad@online.noHilsen en meget fjern slektning - Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Det er nok ikke så rart at de to barna mangler. Kanskje de var døpt i et annet kirkesogn i Kristiania enn de andre. Akkurat dette jeg har funnet er uttrekk av kirkebøker. Kirkebøkene med konfirmasjonen vil kanskje gi deg svar på hvor disse to barna ble døpt. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Er Christian Jensen sønn av Jens Kristensen Kaalstad? Opprinnelig fra Gjerstad, men via Gjerpen kom han til Holla? I såfall 'toucher' dette innpå min slekt også. Hadde det vært mulig å fått datt del i din forskning på slekta bakover der, Laila? Om det er samme slekt? Har noe, men vet ikke om jeg har funnet ut alt om disse. Min adresse er porsgrunn@online.notakk på forhånd, mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg er ikke lenger helt sikker på om Peder Christensen Kålstad er den samme som Vogenfabrikant P.Ch. (1865 i Christiania). Klarte å søke litt i Familysearch (på jobben) og fant enda en Peder Christensen født 1814 i Bø Telemark, gift med Aslaug Gunleiksdatter fra Bø (Ancestral file). I Ft 1865 for Bø finner jeg disse to på garden Deilhoug - Peders fødested er der oppgitt å være HOLDEN Prgj.Nå sitter jeg med to Peder Christensens fra Holden, begge to født ca 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Peder og Christen er to vanlige navn i Holla.I et skifte på Kålstad vestre 1817 etter Christen Jensen er en sønn Peder 4 år nevnt.Iflg kirkeboken dør en Gaardmand Peder Christensen på Grønsteen 4.2.1877, 70 år gammel.I et skifte på Fosse under Langjordet i 1842 er sønnen Peder Christensen nevnt 22 år gammel i skiftet etter mora. Denne karen er også nevnt i skiftet etter faren samme sted i 1869. Det oppgis da at han var død og at han hadde bodd på Sagbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Takk skal du ha, Ole Bjørn, for disse informasjonene!Avstamningen til 'min' Peder Christensen er vel fortsatt uklar. Men før eller senere kommer jo digitaliserte kirkebøker for Kristiania, Drammen og Holla.Hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

På s. 620 i bygdeboka (Holla I) står det:'Kristen [Jensen Kålstad] døde i 1817, 60 år gl. Barn: Jens, da 16, Per 4, Anne 20, Maria 11 og Karen 6 år. Anne ble g.m. Mathias Grimholt og Per med Maren Kristine Amundsen, datter av snekkermester Arne Amundsen i Drammen. Svigerfaren flytta til Oslo og Per overtok forretningen i Nordbygata 3 etter svigerfarens død. Heimen deres var et midtpunkt for det kristelige liv i Oslo. De hadde 6 barn. Deres eneste gutt, J. Arnt Christensen, ble cand theol. og døde som sokneprest til Dovre.'Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Fantastiskt! Nå har jeg klarhet i Peder Christensen sin identitet.Tusen takk og hilsen fra en meget fjern slektning - Barbara L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Laila!Flere ganger har jeg prøvd å sende deg en e-post, men det ser ut som om det fungerer ikke. Kanskje noe er galt med Web.de - Skal forsøke det på nytt i morgen. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

I 1865 bodde Peder Christensen med familien sin i Nytorvet 3. Klarte ikke å finne denne adressen på min bykart for Oslo. Er Nytorvet 3 kanskje Nordbygata 3 i dag? Noen som vet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.