Gå til innhold
Arkivverket

[#11485] Lars Larson Bolsø f 1811, Bolsø, M&R


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Lars var f. ca 1811 i Bolsø i Romsdal, hvem var hans foreldre?Likeledes hans kone Marie Bolsø f ca 1814.De flyttet til Molde og han var smed. Jeg har funnet navna på barna deres, men vet ikke noenting om deres foreldre.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ser ut for at fødselsåret er feil igjen (ft 1865 Molde). I FS finner jeg Lars Bolsø og Marie Pedersdtr gift 1848 i Molde, han var født 1823 og hun 1827.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Prøver meg en gang til her i håp om at noen har bygdebøker fra dette distriketet i Møre og Romsdal.Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg står fremdeles stille her, prøver meg nok en gang. Er det bygdebøker fra dette distriktet? mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Dyrli

Hei,Det finnes en god del bygdebøker for distriktet. Disse dekker bl.a. Gjemnes og deler av Veøy. For nærområdene rundt Molde (inkl. Bolsøya) finnes det derimot ingen oppdatert bygdebok.Gården Bolsøen (Boldeszøø 1550. Bølßøen 1610. 1633. Bølßøe 1632. Bolsøen 1669. Bolsøen, Bølsøen 1723) er beskrevet i en eldre 'bygdebok': Bolsøyboka, Bind 2 – Jørgen Olafsen Holm – 1948. Jeg har dessverre ikke denne boka men den kan jo lånes på biblioteket.mvh Steinar Dyrli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for svar. Jeg bor i Frankrike og har dessverre ikke mulighet for å få låne bygdebøker her, så jeg håper på at en vennlig sjel kan gjøre det for meg.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg rakk en liten tur innom biblioteket i dag, men det aktuelle bindet av 'Bolsøyboka' var utlånt. Jeg fant imidlertid denne konfirmasjonen i kirkeboka: 24. mai 1827: Lars Larsen Sandvigsbø i Bolsø. 19 aar. Far: Lars Bolsø, husmand.Hvis dette er riktig Lars, så må han vel være født litt før 1811, men det må legges til at alderen var temmelig utydelig skrevet. Muligens kunne det tolkes som '14 aar'. Jeg skal se om jeg kan finne dåpen og dessuten vielsen. Sandviksbøen er en plass under Bolsø (g.nr.17, b.nr.13).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mange takk skal du ha Knut-:) Som du såg, så var det allerede litt problem med alderen som jeg fant med hensyn til giftermål i 1848 og FT 1865 for Molde.Det er mulig at det er på grunn av dtte 9 tallet eller 4 tallet.Dersom det ikke da er to forskjellige personer. Litt rart at det skulle være to par med akkurat samme navn.Men i 1865 FT fant jeg dem med barn de hadde, så jeg går ut fra at f. 1811 er riktig.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har kikket litt mer på Family Search og ser det at dette innlegget om at de var gift i 1848 må være feil, det er lagt inn av en eller annen person i Statene.Derimot finner jeg utskrift av kirkebok over vigde i Molde 1818-1879 og der finner jeg Lars Larsen Bolsoe og Marie Pederdstr gift den 29/11-1842 i Molde.Dette høres mer plausibelt ut ettersom deres første barn var født i 1842. Tror således at 1811 er rett fødselsår for Lars og ca 1814 for Marie.Barna deres var : Ludvig Mathias 22 år i 1865 Karoline Margrethe 17 år i 1865 Oluf Gerhard 12 år i 1865 Lovise Marie 10 år i 1865 Carl 8 år i 1865mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Dyrli

Jeg var innom biblioteket i dag og lånte Bolsøyboka b.2.Under gården Bolsøy (g.nr. 17) finner jeg dessverre ikke sikre spor etter Lars Larsen Bolsø. Denne bygdeboka gir ikke som nyere bygdebøker en systematisk oversikt over familiene som bodde på gården. I tillegg til beskrivelse av gården angis det opplysninger fra folketellinger, skattemanntall etc. I noen tilfeller gis det nærmere opplysninger om personene.I Bolsøboka (og FT 1801)på Bolsø gård: Lars Larsen (42 år), til lejeboende, ugift, skolelærer. Mulig far?Under gårdparten Sanviksbø (ft 1865): Enger Kristoffersdtr. 66 år, husmannsenke m/jord og barna Ane Larsdtr. 28 år, Elling Larsen 20 år.19.02.1802: Olle Lassesøn Bolsøen selger sitt bruk 1 vog 1 pd. 12 m. til svogeren Lars Fladset for 250 rdl.Kanskje dukker det opp nye opplysninger når jeg leser videre i boka?mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Steinar for hjelp-:)Det kan og være at han ble født på en husmannsplass.Både han og kona Marie står oppført som født i Bolsø. Håper det dukker opp noe mer-:)Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg så innlegget ditt mens jeg var i Spania, og siden kirkebokrullen for Bolsø lå og ventet på meg hjemme og jeg skulle lete innenfor samme tidsrom, tok jeg også en kikk etter Lars Larsen Bolsø.Han gifter seg som du alt har funnet 29.11.1842 i Molde kirke. Smedmester Lars Bolsøe, 29 år, og pige Maria Pedersdatter, 26 år. Forlovere er Jørgen Næs og Knud Jonsen.Han skulle da være født i 1813.Det er en Lars Larsen født 27.juni i 1813, men faren er Lars Larsen Årøe, moren Kirsten Ottosdatter. Etternavnet passer ikke med Bolsø. Foreldrene gifter seg i Bolsø 21. mai 1803. (Lars Larsen Ødegård og Kirsten Olsdatter Aarøe, forlovere Iver Robech og Otto Aarøe.I 1814 og 1815 døpes ingen Lars Larsen.26.juli 1812 døpes en Lars Larsen, men jeg er ikke i stand til å tyde farens etternavn. More er Anne Larsdatter.11.april 1811 døpes en bror av Lars Aarøe ovenfor, også han Lars.I 1810 og -09 ingen Lars.Den mest interessante kommer i 1808. 9.oktober døpes Lars med foreldre Lars Lassesen Bolsøe og Bærthe Olsdatter. Her stemmer etternavnet. Er dette din riktige Lars gifter unkarl Lars Lassesen Bolsøe seg med pige Beret Olsdatter Skiers?øe (?) den 27. november 1803. (etternavnet er ikke lett å tyde - kanskje en med lokalkunnskap kan det).Maria Pedersdatter har jeg ikke funnet.Vet ikke om dette er til noen hjelp, men kanskje?Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Dyrli

Finner ikke nye spor etter Lars Larsen i selve innholdet av Bolsøyboka, men boktrykker Mindor Bolsø var svært sentral i arbeidet med å få utgitt boka etter krigen (beskrevet i forordet).På side 811 er det skrevet en kort biografi om Mindor: Boktrykker Mindor Bolsø født i Molde 2.desember 1885, sønn av Johan Bolsø og h. Martha. Farfaren, smed Lars Bolsø i Molde, var født under g. Bolsø og flyttet til Molde. Faren vokste opp hos sin onkel på Bolsøya.....'.Det ser ut som om Lars og Maria også hadde en sønn - Johan. mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Bare en liten observasjon. I FT 1900 for Molde finner vi 'Brusfabrikant Johan Bolsø' med familie i hus nr. 57 (matr.nr.125). At dette er den Johan som Steinar Dyrli forteller om, ser vi av at sønnen Mindor er ført som 'Bogtrykkerlærling'. Johan er altså sønn av Lars Larsen Bolsø.Det mest interessante ved dette er imidlertid at det i husstanden bor en enke ved navn 'Marie Bolsø' og hun er født i 1816. Det kan vel knapt være noen andre enn Maria Pedersdatter? Som fødested er ført 'Franes pr. gj.'. Det skal vel sikkert bety 'Frænas pr.gj.'. I FT 1865 er fødestedet angitt som 'Bolsø Prgj. Romsdals Amt', men vi må vel feste mer lit til oppføringen fra 1900. Dermed må vi lete i kirkebøkene for Fræna (dvs. Vågøy sogn av Aukra pr.gj.) etter Maries opphav. Dessverre ser det ut til å være en lakune i ministerialbøkene mellom 1808 og 1817, men det skulle vel være mulig å finne konfirmasjonen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette var en hyggelig overraskelse-:)Hjertelig takk til Osvald, Steinar og Knut for hjelp, dette var interessant og skulle nok kunne føre videre. Ikke noe rart at Marie Pedersdtr var umulig å finne, jeg tror og at FT 1900 er mer korrekt her.Interessant å se at Marie var i livet i 1900. Visste ikke at de hadde en sønn til, men det er nok ikke tvil at det er sønnen til Lars og Marie. Han kan jo ikke være født etter 1865, da var Marie for gamel. Så løsningen må vel være at han ikke var hjemme uder FT 1865?Skal kikke om jeg finner noe av akt dette på Family Search.Er det noe mer om denne Lars Fladset som kjøpte gård av en svoger i 1802?Lars og Marie Bolsø er mine barnebarns 3. tippoldeforeldre.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Dersom Lars Larsen Bolsøe f 1808 er den riktige, er foreldrenes forlovere Knud Bolsøenæs og Thore Bolsøe. Ser også at Lars har i hvert fall to søsken innenfor den perioden jeg tok kopi av kirkebøkene for.21.mai 1804 døpes Karen, foreldre Lars Larsen Bolsøe og Bereth Olsdatter og 11.april 1811 døpes Christopher, samme foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen Osvald.Synd at ikke Lars og Marie har kalt oppigjen noen av foreldra. Det kunne jo ha vært en pekepinne, men her ser det ikke ut for at det er gjort ettersom de ikke har Lars eller Peder heller.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har funnet alle barna til Lars og Maria født ell. døpt på Family Search unntatt Johan.Ludvig Mathias f. 17/8/1843, døpt 19/10/1843Karoline Margrethe f. 8/1/1849Oluf Gerhard f. 6/5/1854, døpt 12/7/1854Lovisa Marie f. 11/2/1856, døpt 13/4/1856Carl f. 7/3/1858, døpt 30/5/1858Ved første sønn står faren oppført som Lars Larsen, ellers står de oppført som Bolso (som selvsagt er Bolsø)Er det noen som vet hvor Nesset i M&R er? Der fant jeg en Marie Pedersdtr døpt 24/3/1816 av foreldre Peder Matthiassen (Mathias er et navn jeg finner igjen) og Kari Gundersdtr. Men jeg aner jo ikke om det er i nærheten av Fræna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

For å si det litt enkelt: Nesset er Moldes nabokommune i øst, mens Fræna er Moldes nabokommune i nord. Nesset og Fræna har ingen felles grenser. Jeg tror kanskje vi må slå oss til ro med at vi aldri finner dåpen av Marie, - hverken på Family Search eller i kirkebøkene. Men konfirmasjonen skulle være mulig å finne. Der står også foreldrenes navn. Så får vi bare håpe at det ikke er et utall 'Marie Pedersdatter' som er født i Fræna omkring 1816.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for innspill, så er hun ute av bildet.Fant to andre Marie Pedersdtr, begge i AureDe var begge født i 1815: 1. døpt 6.8.1815 foreldre : Peder Gundersen og Ane Knudsdtr2. døpt 9.8.1815 foreldre : Peder Iversen og Marit OlsdtrMen jeg aner heller ikke hvor Aure er i forhold til Fræna.Med hensyn til Ole Lasseson Bolsøen som solgte gården sin, finner jeg han og kona Anna Larsdtr på Bolsøen i FT 1801. De har da en sønn Lasse Olsen som er 20 år. Kan han være en mulig far til 'min' Lars montro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har nå kommet til at det må være denne Lars Larsen som ble født i juli 1812 (se innlegg 12), ellers stemmer det ikke overens med alderen hans i FT 1865 og da han giftet seg i 1842 (29 år gammel)Moren skal da være Anne Larsdtr og faren står oppsatt som Lars Daget - kan det være galt skrevet for Draget? I innlegg 12 sier Osvald at det var vanskelig å tyde navnet. På Family Search sin utskrift fra kirkebok står det altså Daget og dette er i Bolsø.Jeg har sett på Draget i FT 1801, men finner ingen Lars der da.Er det noen som har en annen ide for hva Daget skal bety?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Eg har kyrkjebøker for Fræna, og kan undersøke denne Marie Pedersdatter. Eg vil helst vite om giftemålet hennar, kva står det der? Ho gifta seg vel i Bolsø? Kanskje eg kan få faren sitt namn, eller årstall for hennar fødsel?Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.