Gå til innhold
Arkivverket

[#11486] Anna Sophia Gabrielsdtr f ca 1773 i Manger, Hordaland


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg leter etter foreldre til henne og har funnet et mulig par: Gabriel Berthelsen Bruland og Mari Hansdr Qvamme/HellandAnna Sophia ble gift med Erik Eriksen (fra Voss) i Bergen.Er det noen som kan sjekke dette i bygdebøker fra området?mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei! Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt. Det jeg derimot kan si litt om er Gabriel og Mari. Gabriel Bertelsen Bruland var fra Bruland i Førde prestegjeld. Kona Marie Hansdatter Kvamme var fra Sunnmøre. De fikk et barn Helge utenfor ekteskap i 1759. Helge ble døpt i Lindås 24 oktober 1759, faren var soldat Gabriel Bertelsen Bruland og Marie Hansdtr. Kvamme. Uansett blir samme paret gift i Manger 28 des. 1763. I 1773 bor de på Halland (ikke Helland) på Radøy. Samme året blir datteren Anne født. 1782 får samme paret datteren Berthe i Bergen. Berthe var født 16 okt. og døpt. 20 okt. 1782. Gabriel bor i Bergen i 1801 og kona Marie Hansdtr. er nevnt i en fattigliste fra 1800 (som forøvrig ligger her på DA).Gabriels foreldre var: Bertel Nilsen Ullebust, som i 1728 ble gift med Helge Salamonsdatter Åsen, Førde. Helge døde i 1758. Dette paret bodde på Bruland i Førde.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk Kenneth-:)Det ser ut for at dette er den eneste Gabriel Bertelsen i Bergen på dette tidspunktet som fikk en datter som passer med min , så jeg er nesten overbevist om at jeg har funnet de rette foreldra.Men jeg må jo få sjekket dette.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge Familysearch IGI ble Anne Sophie Gabrielsdatter døpt i Manger 09.01.1773 av foreldre Gabriel Bertelsen og Mari Hansdatter.Men jeg ville ha sjekket kildene nærmere. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jo takk, det var der jeg og fant foreldra. Finner ingen andre som kan passe og dette var vel avfotografering av kirkebøkene ettersom jeg forstod, men man kan jo aldri være for sikker.Jeg finner ihvertfall ingen andre Gabriel Bertelsen gift med en Mari Hansdr.mv Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den Gabriel Bertelsen som ble gift med Mari Hansdtr, ble døpt 6. juli 1738 i Førde, S & F. Det vil si at han burde være ca 68 år i 1801, den Gabriel som er i ft 1801 for Bergen er 82 år, det er da for gammelt og også vil det si at han fikk barna etter han var 50 år. Tvilsomt at det er samme person, men det kan jo være feil i folketellinga.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Kjellaug -Vedk. ditt tema 11501 i 'Arkivforumet'.Jeg overlater til arkivarene å svare deg der, men jeg kan gi deg litt fra bygdeboken for Førde, bd. 2.Bertel Nilsson. Gift 1. 1727 med Helga Salmonsdotter Åsane, d. 1758 på Ålbost.Born i 1. ekt.:a. Nils f. 1727, gift 1753, d. 1791 på Ålbost.b. Salmøy f. kring 1730, d. 1750.c. Ole f. 1732, gift med Barbro Steffensdotter Refsdalen, bst. Sletten ved Bergen i 1758.d. Salomon f. 1735, d. 1763.e. Gabriel f. 1738.f. Brita f. 1741. Det er ikke opplyst om når denne Bertel Nilsson var født, men jeg kan ta med det som står om hans foreldre:Nils Eirikson d. kring 1737. Gift med Kari Jonsdotter f. kring 1680, d. 1744 på Ålbost.Frå 1703 får vi vite at Nils måtte bøte for legermål med 'sin festekvinne Kari Jonsdatter, som han siden er bleven gift med, har sluppet med halve bøder. 1 rdl., 4 merker og 2 skilling, formedelst deres ringe vilkår.'Av borna deira veit vi om:a. Bertel, gift 1727 med Helga Salomonsdotter.b. Kristian f. kring 1715, d. 1744 på Ålbost.Sålangt bygdeboken. Kanskje var Bertel 'resultatet' av leiermålet, og således født ca. 1703?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ser også at det er skiftet etter Helga - 'Helge Salamonsdatter Ullebostad - protokoll 7 a side 145, Sunnfj. fogderi.'Kanskje kan skiftet gi noen utfyllende opplysninger om Gabriel?Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Dette med alder er ofte vanskelig. I de eldste kildene kan alder variere med flere år. Og i enkelte ekstreme tilfeller opp til 20 år. Det blir nevnt at Bertel er 82 år i 1801. Men når han blir gravlagt 3 mars 1801 er alderen oppgitt til 74 år. En av mine mannlige aner var født i 1709, men i folketellingen i 1801 ble han oppgitt å være 105 år. Når han så døde året etter (1802) er han oppgitt til å være 110 år. Jeg er i hvert fall overbevist om at Gabriel Bertelsen i Bergen er identisk med Gabriel Bertelsen født ca. 1738 i Førde. Han har dessuten kalt opp igjen et av sine barn Helge etter sin mor. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ser ut for at der er feil i ft 1801, ellers stemmer det meste. Da han døde 74 år gammel er vel kanhende rette alderen? Som du og sier, passer det med navnoppkalling. Det ser heller ikke ut til å være noen annen Gabriel Bertelsen f. i Førde som kan passe inn, så det må nok være den rette.Takk for innspill-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.