Gå til innhold
Arkivverket

[#11487] Rolf Sakshaug, Rektor på skolen på Bruhagen i Averøy


Gjest Erling Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Kristiansen

Hei!Jeg søker Familie rundt Rolf Sakshaug. Har fått opplyst at han var Rektor på skolen på Bruhagen i Averøy komm. Han hadde en bror Odd sakshaug f: 4 november 1907 og ei søster Gudrun. Det er litt uenighet rundt hvem som er Rolf Sakshaug's mor.Min mor mener det er ei Jobora Olsdattter f: 23 januar 1880, Hadsel komm. som er hans mor da hun var gift Sakshaug. Hun giftet seg videre med Olaus Martin Olsen f:23 juni 1877, hvor og når vet jeg ikke.Har en annen i slekta som mener at Olaus var gift med Joboras søster, navn ukjent, som var tidligere gift Sakshaug og at hun døde under barselseng og at han tok til seg barna hennes (Rolf og Odd)fra tidligere ekteskapet (Sakshaug).Det jeg ønsker å gjøre er å finne ut hvem som hvar gift med hvem og i hvilken rekkefølge.Erling Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Rolf Sakshaug er omtala i 'Norske skulefolk' bind II, Stavanger MCMLII, side 1095 - 1096. Der står m.a.: Fødd i Trondheim 5. febr. 1902. Foreldre skreddar John Marius Sakshaug og Jobora Robertsen. Eks. frå Sund folkehøgskule, Levanger Lærarskule, dessutan kurs for kordirigentar. Lærar i Øksnes, Hamarøy, Rødøy, Osen og Roan og til sist på Kjønnøy, Bremsnes (Min kommentar: Kjønnøy og Bruhagen er vel ein og same staden, sånn omtrent i alle fall.). Skreddar og kordirigent v.s.a. læraryrket. Gift 1939 med Alvhild Kløvstad av foreldre bonde John Kløvstad og Karen Solberg. 1 son, 2 stedøtrer og 2 stesøner.Ellest er ein lærar Berner Sakshaug fødd i Sparbu 1888 også nemnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Bjørn Eide

Hei! Jeg vet ikke om du har funnet opplysningene du er ute etter.Jeg kan hjelpe deg med tlf.nr til ei av stedøtrene hvis du er interessert. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Kristiansen

Hei! Takk for svaret. Har funnet litt mere, men send dataen på mitt email adresse så får jeg se om jeg kan ta kontakt videre adressen er: Erling.Kristiansen@ntnu.no. Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Viser til innlegg nr.2. I kirkebok for Hadsel for 1880( skanna kirkebok) innførsel nr. 60 tror jeg er riktig Jobora. Jobora Nikoline f. 23/1 hjemmedøpt 7/2 og stadfestet i kirken 1/8. foreldre husmand Robert Hansen f 1848 og Jackine? Karoline f 1854. Bosted Hadselhavn? I averøy bygdabok II s. 88 br.nr 23. fant jeg følgende: Rolf B. Sakshaug kjøpte dette huset i 1962. Han er f. 1902 og g.m. Alfhild Gran. De har en sønn Bjørnulf ( Erling jeg sendte deg en mail i kveld. Håper den kom fram.Nettet datt ut like etter) Rolf Sakshaug var lærer flere steder på Averøya, Ekkilsøya, Kjønnøya og Bruhagen. Han solgte huset etter kort tid og flyttet til klokkergarden på Bruvollen. ( han er ikke nevnt der) og flyttet senere til Kristiansund. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Kristiansen

Hei!Takk for svarene. mailen har kommet frem. Til opplysning Så er Joboras foreldre Robert Peter Hansen f: 1 juli 1848 Hadsel og Joakime Karoline Jokumsdatter f: 9 juli 1854 Hadsel og de ble gift 9 juni 1876 i Hadselmvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Viser til innlegg nr7. Jokum er vel ikke et vanlig navn i Hadsel? Vil ikke avspore debatten, men jeg har vært borti samme navnet i forbindelse med mine aner fra Hadsel. Se tema 30193 Margrethe Serina Bredenbech. Er interessert i opplysninger hvis du kommer over noen i forbindelse med foreldrene til Joakime Karoline Jokumsdatter. Det trenger ikke å være noen sammenheng, men en vet aldri. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.