Gå til innhold
Arkivverket

[#11490] Per Knudsen Klonesbakken / Knut Nyrnes, Vågå/Lom, 1800-tallet


Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

En av tipp-oldemødrene mine var Eli Pedersdatter Klonesbakken, f. 1850, g. 13.6.1872, Vågå, med Arne Henriksen, bosatt Ulabråten, Vågå.Eli sin far skal være Per Knudsen Klonesbakken. Det eneste jeg vet om ham er at han skal ha vært en flink spillemann. Faren hans igjen skal ha vært Knut Nyrnes. Ham vet jeg ingenting om.Er det noen som kan gi opplysninger om Per og Knut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Jeg er ikke sikker på om jeg kan hjelpe deg, men vi er i nærheten av hverandre. Ulabråten vil jeg tro skal være Ulebergbråten. Henrik Arnesen Ulebergbråten giftet seg 6/6-1848 m. Anne Olsdtr., f.18**. Kan du bekrefte at dette paret er foreldre til Arne Henriksen? Når det gjelder Knut Nyrnes, har jeg 2 brødre å velge mellom: Knut Pedersen Nyrnes, f. 1770 og Knut Pedersen Nyrnes, f. 1776. Foreldre: Per Olsen Bråten Nyrnes, f. 1721, g.m. Mari Iversdtr., f. 1737. En generasjon eller to bakover her bringer deg inn på Kleppe i Vågå. kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det var ingen av disse to Knut'ene, men en tredje bror av dem som også het Knut, f. 1781, som ble gift med Eli Johnsdtr. Klonesbakken f. 1794.De var i alt 11 søsken, og foreldrene var Peder Olsen Bråten (Skyttarbråten) (1721-1780) gm Mari Iversdtr. (ca. 1736-1818) antagelig fra Breden i Sel. Peder kjøpte Nyrnes i Lom.Foreldrene til Peder var Ole Johnsen sygard Kleppe (1697-1776) gm ei Guri. Kom til Skyttarbråten.Foreldrene til Ole var John Tjøstelsen sygard Kleppe (1663-etter 1728) gm Berit Olsdtr. Storvik (ca. 1670-etter 1728)Foreldrene til John: Ingeborg Johnsdtr. sygard Kleppe (ca. 1625-etter 1702) gm Tjøstolv Johnsen Helle (1618-etter 1702)Foreldrene til Berit: Ole Knutsen Storvik (1637-1697) gm Åste Olsdtr. Valde (ca. 1650-1712)John og Berit var tremenninger, og måtte derfor ha kongelig tillatelse til å gifte seg med hverandre, den er datert 9. mai 1692.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Aud, som vanlig - tusen takk !! Hvet du noe om Per Knudsen også (sønnen til Knut Nyrnes)? Hvem han var gift med f.eks ?Kai, Ulabråta/Ulabråten/Ulebergbråten er ulike skrivemåter for samme plassen, som var en husmannsplass under Uleberg i Vågå. Foreldrene til Arne Henriksen var Henrik Arnesen og Anne Olsdatter, f. 6.7.1824, fra Kalstein i Sel. Foreldrene var Ole Ellefsen Nedre Kalstein og Eli Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Aud,I folketellingen for 1801 finner jeg Peder Olsen og Mari Iversdatter på Nyrnes i Lom, begge i første ekteskap. Fødselsdatoen stemmer med opplysningene dine, men mens du har oppgitt at Peder dør i 1780, lever han iflg folketellingen i 1801 ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at de opplysningene jeg har bragt til torgs, ikke er hentet fra kirkebøkene, men fra en sekundær kilde. Dessverre har jeg ikke vært flink til å sjekke absolutt alle opplysninger fra sekundære kilder mot folketellingene (kirkebøkene for Lom har jeg ikke), men jeg ser at jeg her har videreformidlet et feilaktig dødsår. Beklager! Du må få hjelp av noen som kan slå opp i de respektive kirkebøker for å finne korrekt dødsdato på Peder Olsen Nyrnes f. 1721 på Skyttarbråten. Og takk for at du gjorde meg oppmerksom på uoverensstemmelsen!Er det Peder Knutsen Klonesbakken, altså far til din tippoldemor du spør om i nest siste innlegg?I så fall kommer jeg tilbake i et senere innlegg, for her kan jeg hente opplysninger fra tilgjengelige kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Aud,Ja det er Per/Peder Knudsen Klonesbakken jeg mener - og som iflg. mine opplysninger er sønnen til Knut Pedersen Nyrnes.Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

La meg først få rydde opp omkring Knut Pedersen som kom til Klonesbakken. Han døde på Klonesbakken 24.10.1852, 76 år gammel. Han skulle da være født ca. 1776, og er dermed en av de to brødrene som Kai M. Kveum nevnte i sitt innlegg. (Imidlertid har jeg i mine notater opplysninger om at de var tre brødre med det navnet; den ene døde før 1801, den andre druknet i 1808, og en av disse to var gift med Mari Larsdtr. Grasdalen i Lom.)Knut f. 1776 ble altså gift 09.11.1815 i Vågå med Eli Johnsdtr. Klonesbakken som ble døpt i Vågå som John Bakkens dåpsbarn 3. søndag i advent 1795. (Dvs 14. des. kalenderåret 1794.) Eli døde på Klonesbakken 04.07.1862, 66 år gammel iflg. kirkeboka.Deres sønn Peder ble født 23.09.1816 på Klonesbakken, og døpt 29.09.1816 i Vågå kirke. Han giftet seg 12.06.1845 i Vågå med Anne Hansdtr. Blankenborg f. 1812.Anne Hansdtr. Blankenborg ble konfirmert 15.10.1826 i Vågå, og i den forbindelse opplyses at hun ble døpt 05.07.1812. Den eneste som passer da, er Hans Ripstrandens dåpsbarn Anne. Dette rimer bra, for jeg har sett at Ripstrand har g/b.nr. 139/1 og Blankenborg 139/2 i dag.Det har imidlertid bydd på problemer å finne Annes opphav. Jeg finner ikke Ripstranden i 1801-tellinga for Vågå. Men jeg har notert dødsfallet til Ole Hansen Blankenborg som høyst sannsynlig var Annes farfar. Han døde 15.03.1839, 83 år gammel. Dermed skulle han være født ca. 1756. Annes far, Hans Olsen Blankenborg, døde 29.09.1864, 76 år gammel. Han skulle dermed være født ca. 1788. Kombinsjonen far Ole/sønn Hans hhv ca. 45 og 13 år i 1801, finner jeg bare på Svene øvre i Lom. Bonden Ole Hansen var da 50 år gammel, og hadde bl.a. to sønner Hans Olsen, hhv 17 og 15 år gamle. Det er det nærmeste jeg kommer. Mon tro om denne familien flyttet fra Sveine til Ripstrand i Vågå i begynnelsen av 1800-tallet ... ?I alle fall; Peder og Anne fikk sin førstefødte før de var gift. Sønnen Knut ble født 02.02.1845. Så fulgte Hans f. 17.03.1847, Eli f. 24.06.1849, Mari f. 07.06.1853 og Mari II f. 22.04.1855. Det er hva jeg har funnet så langt på denne generasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

I mine notater som er basert på opplysninger fra Nordalsarkivet, Johannes haugstad`s 'Varp og Veft og muntlige opplysninger fra Jon Kolden, Lom, har jeg notert følgende om Anne Hansdtr. Blankenborg: Anne Hansdtr. Blankenborg, f. barn med Iver Torsen søre Stade-eie, f. 19/7-1815, d. 1887 Barn:1. Tor Iversen Blankenborg, f. 1846, g.m. Karoline Jonsdtr. Stusnæstreet, f. 1845 og 2.Gunhild Ivarsdtr. f. 1851, g. 1800 m. Erland Olsen Sønstelien (Løkken), f. 1847 i Kolbrenna i Synstlien.Foreldrene til Anne er oppgitt å være: Hans Olsen Blankenborg, f. 1788, d. 1864,g.m. Eli Hansdtr. Sveen, f. 1784, d. 1862 kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Aud og Kai:Er det snakk om to Anne Hansdatter Blankenborg ? Slik jeg tolker det siste innlegget til Aud, giftet Anne seg med Peder Klonesbakken i 1845, og fikk fem barn i perioden 1845 - 1855, mens Anne i Kai sitt innlegg får Anne to barn med Iver Torsen Stade-eie i hhv 1846 og 1851 ???Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Når det gjelder Ripstrand så har jeg funnet en artikkel i Årbok for gudbrandsdalen 1938, s. 70. Her sies det at Ripstrand har vært bruk under Fellesse og at det i skattebøkene gikk under navnet Stranden Engeland. Vil det lette søket? Forøvrig står det litt om spillemenn, også Nyrnes, i Årbok for Gudbrandsdalen 1969, s. 209-og utover. kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jada, Trond, her fikk du lillesøsteren til din tipptippoldemor servert av Kai, samt navnet på moren deres.Jeg har luslest kirkeboka på grunnlag av opplysningene fra Kai, og tar dødsfallet til Eli Hansdtr. først: død på Blankenborg 25.12.1862, 80 år gammel iflg. kirkeboka. Jeg tror Eli sitt fødested var Sveen under Holbø i Sjårdalen, for da hun fikk sønnen Ole før hun giftet seg, står det i dåpsinnførselen at de tilhørte Holbø legd. (Se nedenfor.) I så fall ble Eli døpt 21.07.1784 i Vågå som Hans Erlandsens dåpsbarn. Elis foreldre Hans Erlandsen og Anne Jørgensdtr., samt en bror Erland finnes som husfolk under Holbø i Sjårdalen, Vågå, i 1801. To av tjenestefolkene til bonden Paul Hansen er trolig identiske med en bror Jørgen Hansen (23) og ei søster Mari Hansdtr. (15), og selv er Eli sannsynligvis identisk med ei av tjenestejentene på Kleppe i nærheten.Hans Olsen og Eli Hansdatter ble viet 07.03.1811 i Vågå kirke. (Hverken alder eller hjemsted nevnt på noen av dem.) Kausjonister: Peder Stranden og Xten Sveen.Barn jeg har funnet så langt:1) Ole født 08.08.1809, døpt 13.08.1809 i Vågå som 'Eli Hansdtr. med soldat Hans Olsen deres uekte avlede barn'. Begges 1. leiermål. Legd Holbø søndre. Ole finnes på Blankenborg i 1865 med kona Mari Olsdtr. og to pleiebarn; Ragnhild Olsdtr. 16 år, og Gunhild Iversdtr. 15 år.2) Anne f. 1812, nevnt tidligere.3) Hans f. 11.11.1815 på øvre Lunde-eie, døpt 12.11.1815 i Vågå.4) Gunhild f. 30.12.1817 på øvre Lunde-eie, døpt 11.01.1818.5) Anne II f. 09.08.1822 på øvre Lunde-eie, døpt 11.08.1822. (Konfirmert som Anne Hansdtr. Blankenborg 16. juli 1837.) Gift 21.10.1847 i Vågå med Iver Thorsen Hestehagen f. 19.07.1815 i Hestehagen under søndre Stade, Vågå. (Sønn til Thor Christensen Hestehagen og kona Anne Olsdatter.) Sønnen Thor født 31.07.1846 før foreldrene giftet seg, døpt 09.08.1846 i Vågå. Datteren Gunhild født 05.05.1851, døpt 08.06.1851 i Vågå. Foreldrene bodde i Sønstlien. Datteren Mari f. 23.12.1853, døpt 26.02.1854 i Vågå. Foreldrene er innført som selveier Iver Thorsen og Anne Hansdtr. Fluehaugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Det er godt å se at det fremdeles er mye å grave frem. Takk skal du ha. BLANKENBORGNågå tå di`n Knut Nystugun på Vågå fortalde. Årbok for Gudbrandsdalen 1950.Ei stugu kan ha si soge, ho au. Det var ein som heitte Ola Olsson Blankenborg. han gifta seg med ei gjente frå Klones som heitte Anne. Han fekk toft og timber tå om Svein Klones og bygde åt seg ogofor Klonesbakken. Døm kalla det Nystugu, fordi det var nytt både toft og hus. Døm fekk ei gjente som vart kristna og kalla Anne. Nogo seinare dø kjerringa, og han Ola selde stugo åt om Knut Lye som da skulle få førå`. `N Knut fløtte stugo åt Lye og hadde ho te sitt bruk i lang tid. Ho Anne gifta seg med ein døm rofte for Knut Jakupsson Plasse. I aksione etter om Knut Lye, kjøpte Knut Plasse att den såmå stugo og sette ho uppatt på same toften der ho ha stått før.Han fekk au lov tå`n Svein Klones te å rydje og gjerde inn eit jordstykke der, og det vart da den husmannsheimen som enno kallast for Nystugo. Den såmå Knut Jakupsson var sida så heldig han fekk kjøpt Plassen i Kveum og fløtte dit. Da `n far vart uppsagt frå Klonesbakka tå Blackwell, fløtte han uppi Nystugu, og soleis vart eg heitande Knut Nystugun. Sida budde eg der like test oss fløtte åt Kokkehaugje. Huse i Nystugun var mine,og døm vart da selde på aksion. Stugu kjøfte lensmann Nordal, og han sette ho uppatt i Krokum, der ho er brukt te eldhus den dag idag.kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.